recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer.

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Status: Offline
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 20:37
Tak for det Henrik.
Nu spørger jeg måske lidt dumt,hvad med dem her ,er det noget jeg har brug for.
http://https://www.av-cables.dk/subwoofer-y-kabel/
Mvh. nesager.
Ps. Håber jeg får det lært engang.
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2016 kl. 21:07
Sådan et Y-kabel har man generelt kun brug for hvis subben ikke spiller højt nok når man kun bruger en enkelt indgang.

Fordi en subwoofer er mono, så lægger den alle indgangssignalerne sammen. Ved at bruge Y-kablet får man derfor lidt ekstra signalstyrke gratis, så den spiller højere ved sammen indstilling af volumen på subben. Men man kan også bare skrue lidt mere op, det giver samme resultat. Det er kun hvis man har skruet helt op og det stadig ikke er højt nok at det kan være nødvendigt.

Der kan være én anden situation hvor det er smart at bruge et Y-kabel, og det er hvis ens subwoofer har automatisk sluk efter et stykke tid uden signal. Nogle subs skal have relativt meget signal før de tænder igen automatisk, og det kan være irriterende når man f.eks. ser film med stille passager. Ved at bruge Y-kablet putter man dobbelt så meget signal ind i subben, og den tænder derfor igen lidt tidligere.

Sagt på en anden måde: Det skader ikke noget at bruge Y-kablet, men det er nok ikke nødvendigt.
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 13:26
Hej igen.
Jeg har valgt dette kabel,ville det ikke være dumt at købe et der billiger
https://www.av-cables.dk/subwoofer-kabler/clicktronic-casual-subwoofer-kabel-5-m.html
Mvh.

Redigeret af nesager - 12-Februar-2016 kl. 13:28
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 13:30
Du kunne sagtens have købt et billigere kabel, men det skader ikke at bruge et kabel med lidt ekstra afskærmning, specielt hvis det skal køre langs strømledninger.

Jeg bruger selv et kabel i samme længde og cirka samme pris til min ene subwoofer, fordi det løber langs en håndfuld strømkabler. Om det gør en forskel ved jeg ikke, for jeg har ikke prøvet med et billigere og mindre afskærmet kabel.

Men ~50kr ekstra i forhold til det billige synes jeg var fair nok.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 13:30
Det er et super valg
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Februar-2016 kl. 13:48
Tak for svarene.
Jeg må hellere få den bestilt,inden jeg bliver mere forvirret af at kikke på kabler.
Mvh.
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 19:06
Hej igen.
Så har jeg fået det hele op at køre,men,og kalibreret.
Har stillet fronter og center til large,er det ok.
Med hensyn til subben den sat til 100 hz,hvad mener i omdet.
Det skal lige siges,jeg aner ikke en rygende fis om indstilling .
Mvh. nesager
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Hej igen.
Så har jeg fået det hele op at køre,men,og kalibreret.
Har stillet fronter og center til large,er det ok.
Med hensyn til subben den sat til 100 hz,hvad mener i omdet.
Det skal lige siges,jeg aner ikke en rygende fis om indstilling .
Mvh. nesager

"Large" og "small" til fronter/center afgører om de får det fulde signal, eller om de laveste frekvenser bliver sendt til subwooferen. I dit setup bruger du relativt små højttalere, så du skal sætte dem til "small", så subben kan tage over i de lave frekvenser.

Så skulle du meget gerne kunne sætte to forskellige delefrekvenser for subben. Én for hvornår den skal tage over for front/center-højttalere, og en for LFE (low frequency effects), som er det rene subwoofer-lydspor.

Den første delefrekvens (til front/center-højttalerne) kan du lege lidt med og lytte dig frem til hvor skal sættes. 80Hz er standard, men 60Hz eller 100Hz kan være bedre valg, alt efter højttalerne.

Den anden delefrekvens (som du allerede har sat) er faktisk et lavpas-filter for LFE-kanalen. Det signal kommer kun ud i subwooferen og ingen af de andre højttalere. Så medmindre man bruger en sub som har meget begrænset frekvensgang opad, skal den indstilling stå så højt som muligt.

Husk at køre kalibreringen igen efter du laver ændringer :-)
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2013
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 19:24
øhh okay, hvis man har et x.1 setup med aktiv sub, så får subwooferen vel ikke andet end LFE signalet, eller har jeg misforstået noget?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 19:31
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

øhh okay, hvis man har et x.1 setup med aktiv sub, så får subwooferen vel ikke andet end LFE signalet, eller har jeg misforstået noget?

Det er rigtigt, men kun hvis man kører fronthøjttalerne som "large". Så skal selv fronterne og centeren selv klare den dybe bas på det almindelige lydspor, og det kan selv gulvhøjttalere have svært ved.

Derfor kan man sætte dem til "small" og bruge det som også kaldes "bass management", så bassen fra det almindelige lydspor bliver sendt til subwooferen.

Det får den så samtidigt med at den får LFE-sporet, som kun indeholder ekstra dybe baseffekter.
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 19:44
Hej.
Tak for det,så er noget at lege med.
Jeg tror nok at den med to delefrekvenser for subben, skal lige tænke over.
Mvh. nesager
Har lige fundet noget der hedder crossover,det har jeg sat til 80 hz,er det ok

Redigeret af nesager - 16-Februar-2016 kl. 19:58
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2013
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 20:54
Er du sikker på det Henrik? Det virker for mig forkert at subwooferen skulle få andet end .1 sporet.
Hvorfor skulle den spille noget fronterne signal sammen det andet?
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu