recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer.

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Status: Offline
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af MulleB MulleB skrev:

Er du sikker på det Henrik? Det virker for mig forkert at subwooferen skulle få andet end .1 sporet.
Hvorfor skulle den spille noget fronterne signal sammen det andet?

Det gør den fordi fronthøjttalerne ikke selv kan gå dybt nok til at få bassen med. Det er derfor man har en "small"-indstilling.

Der er dyb bas både i de normale lydspot og i LFE (.1-sporet), men det er to forskellige lydspor med forskellig bas i hver.

De almindelige spor indeholder den almindelige lyd inkl. bas som er der naturligt, altså f.eks. i motorlyden fra en lastbil og den slags.

LFE .1-sporet indeholder kun effektbas, altså ekstra dyb bas som f.eks. når en bygning styrter sammen eller et rumskib eksploderer og den slags.

Det er en lidt forsimplet forklaring, for det er lidt forskellige hvad der bliver lagt i de normale lydspor og hvad der bliver lagt i LFE.
Til top
Bruger udmeldt 28 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 08-Januar-2016
Point: 208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 21:16
Uanset hvor store højttalere man har, om det så er Cerwin Vega DC 1515 som front, center og baghøjttalere så skal de stå som small
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Uanset hvor store højttalere man har, om det så er Cerwin Vega DC 1515 som front, center og baghøjttalere så skal de stå som small

Ikke nødvendigvis. Det kommer også an på rummet, og at man har så store højttalere at de går lige så dybt som en sub.

De fleste skal stilles til small, selv gulvhøjttalere. Men ingen regel uden undtagelser.

Redigeret af HenrikStevn - 16-Februar-2016 kl. 21:31
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 21:32
Oprindeligt skrevet af HenrikStevn HenrikStevn skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomas...c Thomas...c skrev:

Ikke nødvendigvis. Det kommer også an på rummet, og at man har så store højttalere at de går lige så dybt som en sub.

Forkert

Uanset hvilke højttalere, så skal de stå til small når der er subwoofer på.

Jeg synes selv det lød åndsvagt at man f.eks havde front og bag med 15" bas i der gik lige så dybt som en subwoofer, så skulle de stilles til small hvis du har en subwoofer på.

Men det har jeg nemlig lært på forum Wink
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 21:37
Jeg vil bare sige det sådan, at i et Beoliving-setup med 4x Beolab 5 er der på ingen måde brug for en subwoofer, der snakker man nærmere om at mixe LFE-sporet ud til højttalere i stedet ;-)

Det handler ikke bare om frekvensgang, men også output ved de laveste frekvenser.

Det er en god tommelfingerregel, men der er undtagelser.

Redigeret af HenrikStevn - 16-Februar-2016 kl. 21:38
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 28 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2016 kl. 21:43
Jeg lavede et indlæg med et "fantasianlæg" bestående af fronthøjttalere med 2 x 15" der gik ned til 20 hz - Samme HT som baghøjttalere og så en enkelt subwoofer med 1 x 15"

Der var svaret at HT skulle stilles til small.

Så det er hvad jeg har lært (fra en af de "førende" inden for surround)..... Bruger dog ikke den viden i virkeligheden da surround siger mig nada.

Redigeret af Thomas...c - 16-Februar-2016 kl. 21:43
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 08:24
Hej.
Tak for svarene,jeg vil sætte både front og center på small,det har jeg nu gjort.
Det kan være der kommer flere spørgsmål,håber det er ok.
Mvh. nesager

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 09:40
Bare spørg løs, så prøver vi at blive enige om et svar ;-)
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 09:59
jeg vil anbefale dig at sætte LFE Low pass filter lavere , hvis du booster sub. Eks 80hz , hvis du booster 4-5 db.
Low pass filter er ikke et cut off.
Til top
nesager Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2006
Sted: Nordvestjylland
Point: 1854
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nesager Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 13:29
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

jeg vil anbefale dig at sætte LFE Low pass filter lavere , hvis du booster sub. Eks 80hz , hvis du booster 4-5 db.

Det vil jeg prøve.
Har lige et andet spørgsmål.
Hvordan kan det være at når man ser tv,skal der skrues meget op for lyden. Både DR 1 TV 2 dog ikke på folketingskanalen. Det var bedre hvis det var omvendt
Ved bluray og radio, er lyden "normal" ved en lavere styrke.
Skal det være sådan eller kan man stille på det i recieveren ?
Mvh. nesager
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Det vil jeg prøve.
Hvordan kan det være at når man ser tv,skal der skrues meget op for lyden. Både DR 1 TV 2 dog ikke på folketingskanalen. Det var bedre hvis det var omvendt
Mvh. nesager

på eks Yamaha receivere , kan man indstille output pr indgang. +/- 6 db
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2016 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af nesager nesager skrev:

Det vil jeg prøve.
Mvh. nesager

på eks Yamaha receivere , kan man indstille output pr indgang. +/- 6 db
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu