recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer´s frekvens område (ASW610)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer´s frekvens område (ASW610)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofer´s frekvens område (ASW610)
    Sendt: 01-April-2014 kl. 22:51
Jeg har en B&W asw610 subwoofer. Den har har 3 bass eq muligheder A, B og C.

A anbefales til musik, mens C anbefales til film. B skal være et kompromis.
Jeg kan forstå på andre forums at mange ynder at bruge indstillingen A til film kiggeri trods anbefaling C (som selvfølgelig afhænger af så meget, så det kan vel blot betegnes som tommefinger regel).

Hifiklubben skriver selv:
En Serie 600-subwoofer fungerer lige godt til både film og musik, og den har en knap på bagsiden med tre indstillinger, hvor du kan optimere lyden til det ene eller andet formål Bass EQ). Indstilling "C" optimerer subwooferen til mest mulig lydstyrke og dynamik, mens den i indstilling "A" vil spille så dybt som muligt, samtidig med at bassen bliver strammere og klarere defineret. Den sidstnævnte indstilling fungerer i de fleste tilfælde bedre til musik, mens den første i mange systemer virker bedre til filmlyd. Der er ingen klippefaste regler, men du har under alle omstændigheder optimale muligheder for at finde den optimale løsning til din stue og din personlige smag.

A Skal gå ned til 20hz, mens C vidst er 37hz.
Umiddelbart troede jeg at man skulle ønske laveste frekvenser fra sin sub ved filmkiggeri, hvilket de fleste brugere bruger (altså A), mens hifiklubben anbefaler C?
Nogen der kan 
Jeg har altid haft min egen sat til A, men efter køb af nye højttalere og receiver har jeg sat den på C og kørt en YPAO kalibrering.
Af ren nysgerrighed roder jeg stadig lidt rundt med opsætningen og har idag skiftet lidt imellem A og C. Til min egen overraskelse syntes jeg C lyder bedst. Det blir en lidt blødere bas, uden det overhovedet er mudret. Ved A aner jeg lidt rungen. C er bare bedre integreret i det samlede lydbillede.

Men som sagt har jeg kalibreret med EQ C, så her ligger der sikkert også noget finjustering og venter:).

Tanken om at jeg går glip af noget lyd ved indstillingen C nager mig dog:). Så er der nogen der kan forklare mig hvorfor HK ikke anbefaler lavest frekvens på denne sub, mens mange brugere netop bruger den indstilling?

Redigeret af Bromberg5 - 01-April-2014 kl. 22:52
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 13:34
Ingen der har lidt viden herom?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 14:00
Brug det der lyder bedst. Jeg har selv lukket portene i min og synes bedst om det
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Tanken om at jeg går glip af noget lyd ved indstillingen C nager mig dog:). Så er der nogen der kan forklare mig hvorfor HK ikke anbefaler lavest frekvens på denne sub, mens mange brugere netop bruger den indstilling?
Jo mindre frekvensområde den skal dække jo bedre lyd laver den. Det gælder også for dine fronthøjtaler der giver en bedre mellemtone af at subben klare det under 100Hz.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 16:38
Ok ok. Så nok er der toner jeg ikke får, til gengæld er dem jeg får bedre?

Tænker nu også bare at lade den være, syntes det er her jeg får den fyldigste sub anyways
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 17:19
Ifølge manual:
-6dB at 23Hz (position A)
-6dB at 28Hz (position B)
-6dB at 36Hz (position C)

Ved at lave en position C som ikke spiller så dybt, vil man kunne opnå et højere lydtryk (da de dybeste frekvenser er klart mest krævende) men som du skriver, vil man gå glip af en del af det dybe. 

Så eneste grund til, at de har valgt at lave den funktion C er, at de ved at subwooferen ikke magter at gengive det lydtryk og dybde en film kræver og derfor vælger man at skære af nedadtil så subwooferen ikke brækker sig.

Hvis dit rum har mange unoder under 35hz kan indstilling C dog være en fordel, men det kan kun målinger afgøre.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 17:33
Ok.. Jeg må lige gentage at jeg har lavet min auto calibration MED indstilling C og her via knap forsøgt med A. 
Må lige have prøvet at lave en med A, bare for god ordens skyld:).
Til top
fhebo Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 06-August-2007
Sted: Denmark
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhebo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 13:47
Hej Bromberg & co

Jonas_h er vist inde på noget af det rigtige med lydtryk contra frekvenser. Hvilket jo iøvrigt er typisk for langt de fleste subs.

Men du er ikke den eneste der har muntret sig med disse betragtninger. Her er link til en aktiv herre som simpelthen har målt på det og har skrevet lidt om "c"-indstillingen.

Og så vil jeg sige at du vel blot skal stole på dine ører :)

God fornøjelse 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2014 kl. 13:58
Aaahh tak fhebo:).. Den vil jeg lige kigge igennem
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu