recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Support sag hos ISP.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Support sag hos ISP.

 Besvar Besvar Side  <1 5678>
Forfatter
Besked
Jorgensen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jorgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2021 kl. 21:25
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Nu ved jeg ikke hvad du arbejder med til dagligt...

Det er heller ikke relevant. 

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Og det må jo konstateres at forbindelsen som Hedberg benytter fungere fint nok, har formår blot at "belaste" forbindelsen så der indtræder nogle begrænsninger.

Den fungerer ikke fint nok. Så var denne tråd jo ikke eksisterende.

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Du kan da helt sikkert få en præcis afklaring af hvad forbindelsen kan hvis du køber en prof forbindelse, men du betaler jo også for det.

Hvorfor har Fibia behov for at lave et udokumenteret ddos-filter, som aktiveres uden at der er tale om ddos? Jeg har aldrig hørt om den problematik fra kunder hos andre isp'er. Det at de så ikke vil gøre noget ved det, når det kommer frem i lyset, taler for sig selv.

Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Hvis du vil have garanti for noget må du jo stille nogle krav til produktet inden du køber, så burde der jo ikke være noget problem

Svært at stille krav til noget man ikke ved eksisterer. Hvis jeg køber en bil, så vil jeg da også forvente den kan starte i regnvejr, selvom jeg ikke har stillet krav til det ved købet. Find selv på flere...
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2021 kl. 23:15
Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Svært at stille krav til noget man ikke ved eksisterer. Hvis jeg køber en bil, så vil jeg da også forvente den kan starte i regnvejr, selvom jeg ikke har stillet krav til det ved købet.

Regnvejr er normal brugssituation for 99,99 af brugerne.

At drive en NTP server privat er normal brugssituation for 0,01% af brugerne (højt sat!).


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juni-2021 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Svært at stille krav til noget man ikke ved eksisterer. Hvis jeg køber en bil, så vil jeg da også forvente den kan starte i regnvejr, selvom jeg ikke har stillet krav til det ved købet.

Regnvejr er normal brugssituation for 99,99 af brugerne.

At drive en NTP server privat er normal brugssituation for 0,01% af brugerne (højt sat!).


Faktisk slukkede jeg min NTP server for 2 timer siden på den ene linje, så der kommer ikke mere trafik fra ntp.pool.org og dermed er antal connections helt normalt.

Efter trafikken stoppede fra ntp.pool.org startede jeg så en en backup af en maskine der involverer overførsel en lidt blandede store og små filer via SFTP over en VPN.

Mønsteret ændrede sig - f.eks. ryger jeg ikke i "bad standing" i 40 minutter af gangen men jeg ser stadig Fibia blokerer diverse IP'er ind imellem. F.eks. på min "overvågnings maskine" som tester forbindelsen.

Det vil sige de har flere filtre der aktivt blokerer deres kunder. Det harmonerer også rigtigt godt med det jeg fik at vide af Fibia - at Fibia slet ikke ønsker kunder der bruger båndbredde og det var derfor filtrene var der og ikke blev slået fra.

Er det stadig okay? Skal jeg stadig have en erhvervslinje for at overføre nogle filer via SFTP eller er SFTP heller ikke mainstream nok?


Redigeret af hedberg - 11-Juni-2021 kl. 23:44
Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2021 kl. 00:11
Oprindeligt skrevet af hedberg hedberg skrev:

Er det stadig okay? Skal jeg stadig have en erhvervslinje for at overføre nogle filer via SFTP eller er SFTP heller ikke mainstream nok?


Hvis filoverførsel via SFTP gør at du ryger i bad standing, så spørg Fibia om, hvorfor.

Vil de ikke svare, så find en anden udbyder.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Jorgensen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 22-Marts-2006
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jorgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2021 kl. 09:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


At drive en NTP server privat er normal brugssituation for 0,01% af brugerne (højt sat!).


Uanset om det er en normal brugssituation, så er det et skråplan hvis isp'erne blokerer hvad de finder unormalt. Må man så heller ikke have en spil-server, eller ssh til en maskine på arbejdet bare fordi flertallet ikke gør det? Skal man på forhånd oplyse isp'en om hvilken slags trafik man forventer og så acceptere at de blokerer resten? Eller acceptere at de blokerer alt, hvis der skulle komme et antal pakker man ikke har aftalt? 

Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2021 kl. 10:28
Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


At drive en NTP server privat er normal brugssituation for 0,01% af brugerne (højt sat!).



Uanset om det er en normal brugssituation, så er det et skråplan hvis isp'erne blokerer hvad de finder unormalt. Må man så heller ikke have en spil-server, eller ssh til en maskine på arbejdet bare fordi flertallet ikke gør det? Skal man på forhånd oplyse isp'en om hvilken slags trafik man forventer og så acceptere at de blokerer resten? Eller acceptere at de blokerer alt, hvis der skulle komme et antal pakker man ikke har aftalt? 

dybet ude i det ekstreme. 1. Det er din IT-afdeling der bestemmer hvad du må have stående af servere på dit arbejde. Men jeg har da pt. En Minecraft og plex server kørende fra min fibia. Men når men har en NTP server, som nok ikke lige de fleste har stående. Så er det klart at på en privat forbindelse, at der bliver blokeret, netop for hvis hr og fru Hansen får dos attack

Redigeret af T-Duck - 12-Juni-2021 kl. 10:29
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2021 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Jorgensen Jorgensen skrev:

Uanset om det er en normal brugssituation, så er det et skråplan hvis isp'erne blokerer hvad de finder unormalt.

Både og. At blokere for unormal trafik er også en måde at beskytte deres brugere.

Der er selvfølgelig grænser, men som slutbruger kan man altid vise sin utilfredshed ved finde en anden udbyder.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
longlife Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-September-2007
Status: Offline
Point: 17
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér longlife Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2021 kl. 10:53
Hej Hedberg

Professionel netværkstekniker her med +20 års erfaring. Er også selv Fibia kunde i privaten.

Har læst din tråd med interesse, og det er en interessant problemstilling, som netop virker på kanten af hvad der er "lovligt".

Jeg har selv med succes ført en sag mod Fibia via Forbrugerombudsmanden for 5 år siden. Det var dengang hvor de solgte noget Chili cloud sammen med fiber-abonnementet. For så at bruge Chili-servicen skulle man så lige skrive under på at man kunne blive kontaktet af alle mulige virksomheder med deres markedsføring. Helt på månen.
Jeg tog egentlig ikke nogen dialog med Fibia først, da jeg tænkte at det ville nok ikke være frugtbart.
Det er nemt at lave en sag hos Forbrugerombudsmanden og efter nogle måneder kom der pludselig besked fra dem om at de havde afgjort sagen til min fordel, og Fibia nu rettede ind.

Jeg vil foreslå du gør det samme.

Generelt vil jeg også anbefale at hvis man skal have fat i et fornuftigt menneske med god tid hos Fibia, så skal man blot vælge den mulighed der hedder "overvejer du at opsige dit abonnement" når man ringer ind. De bliver aldrig sure over at det handler om noget helt andet.
F.eks. har jeg via den vej forhandlet prisen væsentlig ned på min 1000/1000 Fiber.

Held og lykke med sagen.
Til top
kenneth4200 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 396
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth4200 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2021 kl. 20:12
Hej.

Siden hvornår har fibia fået anti-ddos på deres private forbindelser ?

Prøv at åbne en Counter-Strike Global Offensive server, og din forbindelse bliver nedlagt af ddos på under 5 timer.

Har engang fået lukket min forbindelse på grund af nogen lavede ddos mod mig.

Fordi det gik ud over andre kunder.

Hvor har i læst at fibia har fået ddos på ?

Jeg tør ikke rigtigt teste det, da jeg ikke ønsker at få lukket min forbindelse.



Til top
top20 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 09-Juni-2021
Sted: Hansen
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér top20 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2021 kl. 21:56
Nu ved jeg godt at Hedberg med det samme igen vil beskylde mig for at være ansat ved Fibia, og synes at det er meget mystisk at jeg efter at have oprettet en konto tillader mig at kommentere udelukkende hans indlæg.

Men here goes, Jeg har i snart 6 år haft fibia på de to adresser jeg har boet på, de seneste 1,5 år har jeg haft en både privat og erhvervs forbindelse hos fibia og jeg belaster i perioder begge forbindelser Maks både på upload og download. 
Jeg arbejder som  Senior Infrastruture Consultant for en række store Danske og Internationale virksomheder, og har derfor en masse vpn forbindelser kørene, upload download af content i bl.a. Azure osv. Og jeg har aldrig oplevet at få noget trafik blokeret, og jo har også ved lejligheder brugt massere af SFTP upload/downloads uden problemer, der kan dog til tilder være lidt svingende performance, som måske kan tilskrives congestion i Fibias netværk eller hos deres peering partner. 

Men jeg ville med det samme have droppet fibia hvis jeg oplevede problemer som direkte kunne tilskrive dem da jeg ellers ikke ville kunne drive min virksomhed.

Nu tillader jeg mig lige at stille dig et spørgsmål Hedberg, og jeg beklager dybt hvis du allerede har svaret på dette, men kunne det tænkes at du bor i en boligforening hvor du har forbindelser hos Fibia gennem? 

Jeg ved fra andre kunder der har medarbejdere der bor i boligforeninger med fibia at der oftere er problemer med disse forbindelser da de kører noget shared access i nogle boligforeninger, så måske problemet kan ligge her. 

Men jeg synes helt sikkert at Hedberg skal indbringe sagen for forbrugerombudsmanden hvis han er så sikker i sin sag, så er den vel lige til højrebenet.

Men ellers synes jeg da så du bare skal få skiftet udbyder så du kan få det du mener du har krav på, jeg vil meget gerne høre hvilken udbyder der kan løse dette problem på privatforbindelser. 
Til top
NikolajDS Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 369
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajDS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2021 kl. 22:57
Oprindeligt skrevet af top20 top20 skrev:

Nu ved jeg godt at Hedberg med det samme igen vil beskylde mig for at være ansat ved Fibia, og synes at det er meget mystisk at jeg efter at have oprettet en konto tillader mig at kommentere udelukkende hans indlæg.

Men here goes, Jeg har i snart 6 år haft fibia på de to adresser jeg har boet på, de seneste 1,5 år har jeg haft en både privat og erhvervs forbindelse hos fibia og jeg belaster i perioder begge forbindelser Maks både på upload og download. 
Jeg arbejder som  Senior Infrastruture Consultant for en række store Danske og Internationale virksomheder, og har derfor en masse vpn forbindelser kørene, upload download af content i bl.a. Azure osv. Og jeg har aldrig oplevet at få noget trafik blokeret, og jo har også ved lejligheder brugt massere af SFTP upload/downloads uden problemer, der kan dog til tilder være lidt svingende performance, som måske kan tilskrives congestion i Fibias netværk eller hos deres peering partner. 

Men jeg ville med det samme have droppet fibia hvis jeg oplevede problemer som direkte kunne tilskrive dem da jeg ellers ikke ville kunne drive min virksomhed.

Nu tillader jeg mig lige at stille dig et spørgsmål Hedberg, og jeg beklager dybt hvis du allerede har svaret på dette, men kunne det tænkes at du bor i en boligforening hvor du har forbindelser hos Fibia gennem? 

Jeg ved fra andre kunder der har medarbejdere der bor i boligforeninger med fibia at der oftere er problemer med disse forbindelser da de kører noget shared access i nogle boligforeninger, så måske problemet kan ligge her. 

Men jeg synes helt sikkert at Hedberg skal indbringe sagen for forbrugerombudsmanden hvis han er så sikker i sin sag, så er den vel lige til højrebenet.

Men ellers synes jeg da så du bare skal få skiftet udbyder så du kan få det du mener du har krav på, jeg vil meget gerne høre hvilken udbyder der kan løse dette problem på privatforbindelser. 

Men hvorfor skrev du så, som du gjorde i første omgang?

Og bare fordi de leverer det som du har brug for, ja så skal de vel stadigvæk leve op til det, som de lover, også til de brugere, som har et anderledes mere specielt behov end dig..

Og jeg er sikker på, at han gerne vil skifte udbyder, hvis det var muligt, men nu er der jo stadigvæk steder, hvor firmaerne endnu slipper af sted med at lukke andre providere ude af fiberkablerne..


Til top
hedberg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2911
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hedberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2021 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Men når men har en NTP server, som nok ikke lige de fleste har stående. Så er det klart at på en privat forbindelse, at der bliver blokeret, netop for hvis hr og fru Hansen får dos attack


Jeg har ikke været udsat for nogle DDOS angreb.

Som en medarbejder hos Fibia selv formulerer det så vil man ikke slå filteret fra fordi man ikke er interesseret i kunder der bruger meget båndbredde, men i det samme konstaterede vedkommende selv, at det var der jo slet ikke tale om her - men han kunne ikke få tilladelse til at slå det fra.






Med venlig hilsen,
Thomas
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 5678>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu