recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround, 42" og opsætning
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSurround, 42" og opsætning

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kimnorgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Direkte link til dette indlæg Emne: Surround, 42" og opsætning
    Sendt: 04-November-2007 kl. 22:20
Halløjsa,

Nu bliver jeg snart den heldige ejer af et 428xd, og i samme omgang har jeg tænkt mig at anskaffe mig surround-lyd i stedet for stereo. Jeg har kigget lidt på hifi4all's glimrende artikel om surround og lyd, ligesom jeg har læst mange andre steder om, hvordan man sætter højttalerne op.

Anbefalingen er langt de fleste steder en ligesidet trekant (ligesom i stereo) med 3 x 60 grader, dvs. 30 grader langs næsen og ud til hver højttaler.

Så langt så godt.

Men jeg læser så også flere steder, at vinklen mellem den yderste kant på fjernsynet og fronthøjttaleren max må være 15 grader. Det giver mig følgende "udfordring" i forhold til WAF:

Et 42" pioneer er ca. 107cm bredt, dvs. 53,4 cm på "hver side" af midten. Lad os nu sige, at højttalerne står 1 meter fra midten. Det giver en vinkel mellem højttaler og kant på fjernsyn på ca. 13 grader. Med en sådan vinkel vil afstanden mellem mig selv og fjernsynet være 178cm hvis der stadigvæk skal være 30 grader mellem midten og højttaleren.

178 cm er ikke særligt meget, synes jeg. Så mine spørgsmål er: hvad er jeres erfaringer med det? Hvor langt væk sidder i og hvor meget går i op i vinkler og den slags? Jeg har oså læst, at 30 graders vinklen kan gå ned til 22 grader. Går det meget ud over lyden, eller hvordan?

Jeg havde egentligt tænkt mig at sidde ca. 3 meter fra fjernsynet, men nu er jeg lidt i tvivl om, om lyden så bliver markant dårligere af den grund.
Kim Nørgaard
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2007 kl. 22:49
Du skal ikke gå så meget op i vinkler, få dine fronter så langt fra hinanden som indretningen tillader, så giver det en god stereo oplevelse hvis du også skal bruge setuppet til musik lytning. centeren lige under skærmen, bedst i øre højde ligesom med fronterne, så baghøjtalerne gerne min. 60cm. til 1 meter over din øre højde.

På mange af de nye receivere er der indbygget målemikrofon, den kan du så bruge til at få kalibreret dit setup med.

Der er en hel del der vælger at få installaleret 7.1 lyd dvs. 3 foran, 2 i siden og 2 bagved og en subwoofer.

Så husk at nyde det store film drøn og lade vinkler være vinkler, der er mange der går så højt op i detaljerne at de glemmer helheden, og det der startede det hele.

Det sjove ved at se en film og blive blæst bagover af surround sound
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-November-2007 kl. 23:24
Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Det sjove ved at se en film og blive blæst bagover af surround sound

Det er nemt at sige med dit setup

Jeg ved da at med stereo er det overhovedet ikke ligegyldigt, hvordan højttalerne står, så hvorfor skulle det være anderledes med surround?

Jeg er helt enig i at det er rart at blive "blæst bagover", men der skal både kvalitet og kvantitet til, hvis du spørger mig.
Kim Nørgaard
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2007 kl. 12:03
bump

Folk med 42"-skærme og surround: hvilken afstand har i fra lyttepositionen
til skærmen? Er i glade for det?
Kim Nørgaard
Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-September-2007
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2007 kl. 11:53

Hej Kim, jeg et 42" og surround.
Og helt ærligt, jeg går altså heller ikke op i vinkler og cm. det mener jeg simpelthen ikke der er nogen grund til. Så er det vigtigere at man bruger lidt tid på at finde det udstyr man vil have, og "parrer" apparaterne så de passer sammen klangmæssigt, får styr på kabling osv. osv.
Men jeg sidder en 3,5 m fra mit tv...  og ja, jeg er meget tilfreds - men mangler lige en god reciever der kan trække det!

MVH

De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-November-2007 kl. 11:59

En udemærket rettesnor er, afstanden mellem fronthøjttalerne = afstanden man er fra dem, baghøjttalerne samme aftand mellem dem som afstanden mellem fronterne. Så går det ikke helt galt.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu