|
Surround - Begynder guide? |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
Chucara ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 30 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 12-Maj-2013 kl. 00:46 |
Jeg går så småt og leger med tanken om at indrette en ordentlig hjemmebiograf i kælderen (70-80 kvm.), men det slår mig, at jeg egentlig intet aner om, hvad jeg skal kigge efter.
Jeg vil gerne have mig noget kvalitetslyd uden det skal være absolut high-end (læs: for dyrt). Jeg har/planlægger følgende udstyr: - Projektor eller stor Fladskærm - Hjemmebygget HTPC (inkl. 3D over HDMI) - Xbox 360 - PS3 Alle med lyd over HDMI eller optisk toslink. Jeg vil gerne have muligheden for at udvide senere. Mine krav er sådan set bare at kunne spille 5.1 (eller mere) i det format, filmene nu engang kommer i nu om dage. Mine spørgsmål er: 1. Er det en AV Receiver, jeg leder efter, og ikke en forstærker? 1a: Er det 'kun' en receiver, jeg skal have? 2. Er Denon og NAD nogenlunde ok mærker? Hvis nej - hvad skal jeg så kigge på? 3. Udover HDMI 1.4, er der specielle ting, jeg skal kigge efter. 4. Har jeg ret i, at jeg kan trække HDMI kabler til input på receiveren og derfra nøjes med et enkelt i TV'et/projektoren? 5. Hvad er kriterierne i at vælge højttalere. 6. Gør 7.1 en forskel som andre en audiofile kan høre (i forhold til 5.1)? Jeg læser selvfølgelig et par hundrede anmeldelser inden jeg køber, men da jeg er helt på bar bund vil alle inputs blive værdsat. Kan nogen pege med i retningen af en god guide til, vil det være perfekt. Jeg er ikke teknik idiot, men jeg har ikke skænket lyd en tanke siden jeg købte et sæt Logitech Z-5500 for 5-6 år siden. De spiller som sådan ok - men jeg vil gerne have noget der lyder 'godt' - ikke bare 'ok'. Budgettet siger 15-20.000 for højttalere og receiver.
|
|
![]() |
|
LarsGeisler ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du skal have så store og gode højttalere som muligt, brug 15k på højttalere og resten på receiver. Men det er et stort rum. Er der en fornuftig akustik? Hvis ikke, så skal du sørge for at gøre noget ved det.
Denon, Nad, Pioner, Marantz og så videre er alle glimrende mærker, der findes ikke noget bedre derude. Du har brug for nogle watt for at kunne spille rummet op! Evt. Køb noget brugt effektforstærker til at trække fronter, så er der flere watt i reeceiveren til resten, det kræver dog pre-out på receiver. Du skal have en receiver, så vidt jeg ved koster deciderede forstærkere langt mere end dit budget. Hvis du går projektor vejen så husk at have styr på mørklægningen. 5.1 eller 7.1 tja, der er ikke noget "audiophilt" i det, mere et spørgsmål om penge, både til receiver og højttalere. |
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Jeg er kun til dels enig med ovenstående. Når nu det er et rum dedikeret til hjemmebio, så er det der med "så store højttalere som muligt", en sandhed med modifikationer.
Jeg mener du vil få en del mere ud af højttalere udviklet specielt til surround, når det er i sådan et rum. Kan lige svare på dine spørgsmål... 1: Forskellen på en forstærker og en receiver er sådan set bare, om der sidder en radio tuner i den eller ej. Gør der ikke, så er det en forstærker. 2: Det er de helt klart. Men det er lidt kedeligt kun at kigge i HIFI-klubben. Der findes også andre mærker på markedet, som er lige så gode. Selv er jeg meget glad for Pioneer og Yamaha. Men også Onkyo er rigtig godt. 3: Med de ting, du ønsker at tilslutte, så nej. Alle kan køre lyd og billed over HDMI. 4: Ja, det er rigtig forstået. 5 & 6: Som jeg talte om først, så mener jeg, at du når længst med højttalere lavet specielt til et surround setup, når det er i et dedikeret biorum. Dermed ikke sagt, at den slags højttalere ikke kan virke til musik, for det kan de skam sagtens. Og taget dit rums størrelse i betragtning, så mener jeg bestemt der er fordele i 7.1. Dog mener jeg ikke det er noget, du absolut skal have fra starten. Du kan jo starte med et 5.1 setup, og så købe de sidste to baghøjttalerne, når der lige kommer et par kroner på kontoen igen. Hvis jeg skal komme med en anbefaling, så prøv at kigge på et samlet system, de kan du spare en del på. Jeg ville fx. Kigge på de to systemer nederst på denne side: http://www.av-connection.dk/?ML=987 De ligger lige en slat over dit budget, men hvis du nu samler dit køb af lærred og projektor samme sted, kunne du jo måske få lidt yderligere rabat. Hvis det nu var mig der skulle købe det sæt nu, så ville jeg prøve at forhøre mig, om mulighederne for at skifte forstærkeren til en tilsvarende Yamaha. Dette bunder vel at mærke ikke i dårlige erfaringer med Onkyo, men i rigtige gode erfaringer med Yamaha. Grunden til, at jeg anbefaler det sæt der, er fordi jeg har hørt højttalerne en del gange efterhånden, og det lyder simpelthen eminent. Til stereo ville et sæt store gulvhøjttalere selvfølgelig en bedre lyd, men de kan nu stadig sagtens spille musik, på et højt niveau. Men jeg går jo også ud fra, at i et biorum er surround den største betydning. Jeg vil dog give ovenstående ret i, at en effektforstærker vil gøre undervurdér, men ligesom med 7.1, har det ikke første prioritet. Det er altid noget man kan tilføje senere. |
|
![]() |
|
LarsGeisler ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
Til Nagash: udover at dit forslag til højttalere er ud over trådstarters budget, så vil jeg gerne vide hvad der adskiller "højttalere udviklet til sourround" fra andre højttalere?
|
|
![]() |
|
Squigy ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 26-Marts-2006 Status: Offline Point: 11 |
Hejsa.
Jeg går selv og overvejer et surround sæt, men er nok nået frem til at jeg må nøjes med stereo eller 2.1, da min stue (i lejlighed) kun er 4x5m og min sofa står helt op af bagvæggen. Men jeg havde fundet frem til følgende setup som var i mine overvejelser. Jeg har ikke hørt dem, men de har fået gode anmeldelser på Whathifi og lydogbillede.dk. (2050i. De mindre 2020i har fået tilsvarende anmeldelse på whathifi) ![]() Dertil tænkte jeg at bruge en "Onkyo TX-NR616B Receiver + Bluetooth" fra Komplett.dk til ca. 3.000 kr. link: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=772429 Det giver ca. 15.000 kr.. Så er der penge til kabler, mv.. :) PS. Jeg ved intet om Hifi andet end hvad jeg har læst på diverse fora over de sidste 30 dage ca.. Mit nuværende system er et Logitech Z5450, så ved nogenlund "hvor du kommer fra". Derudover kan jeg nævne at hvis du er medlem af logbuy, er der nok rabat at hente på de højtalere. EDIT: Glemte selvfølgelig at skrive at højtalerne er fundet på hifistore.dk. :)
Redigeret af Squigy - 12-Maj-2013 kl. 10:49 |
|
![]() |
|
Chucara ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 30 |
Akustikken skal nok blive fint nok med lidt møbler og troldtekt eller lign.
Mørket er der helt styr på. Havde egentlig regnet med et par "store" fronthøjttalere, men er som sagt helt våd bag ørene. Jeg har lige regnet efter på arealt, og havde lige glemt at trække et rum fra, så det er ca. 48 kvm - så lidt mindre end først antaget. Har ikke kigget i hifi-klubben (synes de er alt for dyre), men har et par venner med hhv. Denon og NAD. (Som sikkert har købt dem i hifiklubben). Jeg starter med et 5.1 sæt med en 7.1 receiver, så kan jeg altid købe to ekstra højtalere, hvis det bliver nødvendigt. Samme gælder en evt. effektforstærker. Jeg har heller ikke noget overblik over hvor man film rent faktisk kommer i 7.1. I skal have mange tak for svarene indtil videre, nu har jeg da i det mindste noget at kigge på. Men specielt på højtalerfronten er jeg stadig lidt lost, så kom endelig med mere input.
|
|
![]() |
|
Efter min mening er 90% af filmlyden i fronter, center og sw så baghøjttaler skal ikke prioriteres. Et par små brugte kasser vil være fint.
Så med dit budget kan det være noget som Dali ikon 8 som front med den tilsvarenden center. How jeg glemte at du også skal have en sw, så make lidt mindre fronter og center så der bliver råd til sw ![]() Der er mange her der er glade for Xtz som er relatvt prisbilligt. Husk nu at højttalerkabler køber du hos Harald Nyborg. ![]() Til Squigy du bør lave din egen tråd! Vi kan ikke rådgive to personer i samme tråd, det bliver total rod. |
|
![]() |
|
Squigy ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 26-Marts-2006 Status: Offline Point: 11 |
Men jeg fortrækker mig da bare igen, så du kan give en ensidet mening til OP.
![]() |
|
![]() |
|
Til Squigy: Du må undskylde, jeg fik den misopfattelse at du også bad om råd, da jeg ikke havde læst dit indlæg ordentligt. Dt må du undskylde, dit indlæg er naturligvis rigtig relevant for trådstarter.
|
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Det kan jeg da godt fortælle. Med sådan et sæt, som jeg linker til, er de 3 fronter 100% ens. Det vil sige, at du er sikker på at lyden er ens i hele fronten, hvilket jo egentlig er ret vigtigt i lyd der går fra venstre mod højre eller omvendt. Selv om du køber gulvhøjttalere og center i samme serie, og de oftes er lavet med samme diskant og mellemtone, så kan du på ingen måder være sikker på, at lyden er den samme i centeren. Hvad endnu værre er, at ofte så er baghøjttalerne i sådan et sæt mindre end centeren, og endnu mindre end fronterne, så her vil du typisk få en endnu mere anderledes lyd. I det sæt jeg linker til, er kabinetterne ca lige så store i baghøjttalerne, om med de samme enheder. Der er bare vinklet anderledes, så de bliver bipolære hvilket giver en mere difus og bred surround-fornemmelse. Jeg ville aldrig anbefale det til et stue-setup, hvor der oftest vil være 50/50 af film og musik, men i et dedikeret hjemmebiorum, vil jeg til enhver tid anbefale et sæt som dette. Et par store gulvhøjttalere vil til enhver tid egne sig bedst til musik. Men jeg er også generelt imod at bruge subwoofer sammen med musik, så derfor skal højttalerne alene kunne klare hele lydbilledet. Til surround derimod, gør det knap så meget, at højttalerne ikke har plads til en 10-12" bas, du 5.1/7.1 lyd, netop er mixet til at sende meget af den dybe lyd ud gennem subwooferen. Håber det gav dig svar. Du har fuld ret til at være uenig, men jeg mener ikke selv, at størst er bedst til alle typer setup. |
|
![]() |
|
Okay, så er vi egentlig ikke uenige. Dog menr jeg ikke det er nødvendigt at prioritere baghøjttalere, men det er ko en smags og pengesag
![]() |
|
![]() |
|
Jeg er tildels enig med dig. Det betyder knap knap så meget, at lyden er helt magen til det der kommer forfra, da ørerne i forvejen ikke hører ens forfra og bagfra. Men jeg vil dog stadig mene, at de skal kunne levere ca samme lydtryk, som fronterne. Det er selvfølgelig afhængig af typen af film der ses, samt hvordan lydbilledet er mixet fra lydmanden, om der er meget aktivitet i bagkanalerne. Men generelt er der jo en del lyd i bagkanalerne i action, scifi, adventure og lignende.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |