|
Surround - Begynder guide? |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | ||
LarsGeisler ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jep, men trådstarter har et begrænset budget, og da mener jeg at de tre fronter og sw bør prioriteres.
|
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
Så lyder det som om, at du ikke har læst mit første indlæg helt igennem. Jeg skriver jo netop, at jeg godt er klar over, at han kun har et budget på 20k til forstærker og højttalere, men jeg skriver så, at hvis han nu samler projektor og lærredkøbet samme sted, kunne det jo være, at han kunne opnå højere rabat. Nu er min erfaring i hvert fald, at AV-Connection er til at snakke med.
Med prisen på 5.1 systemet, er han jo "kun" 3k over budget, hvem ved, om de 3k måske kunne skæres af, hvis det andet købes sammen med? |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
Jeg forstår dog egentlig ikke hvorfor sættet koster 23.000, når højttalersættet alene koster 16.000 og forstærkeren alene koster 4500. Hvor de sidste 2500 forsvinder hen ved jeg ikke.
http://www.av-connection.dk/?PGr=4092&ML=1451 http://www.av-connection.dk/?PGr=2058&ML=943 Redigeret af Nagash - 12-Maj-2013 kl. 18:52 |
||
![]() |
||
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
|
48 kvm er stadig et stort rum og det kræver lidt for at spille det op. Jeg vil lige give et par gode råd til dig:
Vælg projektor, filmoplevelsen er meget bedre. Køb en god subwoofer da mange film har et lavfrekvent lydbillede som ikke alle subs kan gengive. Sørg for at front og center er fra samme serie så lyden har samme karakteristik når den bevæger sig rundt om dig. Det er mindre vigtigt med baghøjttaleren, men skader ikke. Skaf en reciever med noget seriøst power, eller vær sikker på at den har pre-out til effektforstærker. jeg tror ikke onkyo 626 er kraftig nok til 48 kvm. Køb hdmi-kablerne i Harald Nyborg. Hvis du har mod på det, så køb brugt. Der er mange mennesker der har købt sorroundhøjtalere der stort set ikke bliver benyttet. køb en dedikeret medieafspiller i stedet for en htpc. den er billigere og larmer ikke. Skaf eventuelt en nas. Smid et par billeder på når biografen er oppe at køre.
|
||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
||
![]() |
||
Chucara ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 30 |
|
Tusinde tak for de mange svar. Det er langt over forventning!
HDMI kabler er jeg helt med på ikke behøver koste en bondegård eller være guldbelagte. Jeg tillader mig at købe dem hos av-cables fremfor Harald Nyborg dog ;) Jeg forstår alt hvad i siger, men er stadig lidt i tvivl om jeg skal vælge et 'surround sæt' eller nogle ordentlige gulvhøjtalere. Det skal dog siges, at rummet ikke bliver 100% hjemmebio, men også skal kunne bruges til festlokale i de få timer, jeg ikke ser film. Derfor tænker jeg at et par ordentlige højtalere til musik ville være ok. Dog er filmene absolut højeste prioritet. Vi snakker 80/20 mellem film og fester. Jeg har ingen problemer i at købe brugt. Min HTPC er passivt kølet, og bliver absolut ikke skiftet ud med andet. Det er jeg alt for glad for den til. Den æder alle formater, 3D osv. Den bruger heller ikke nævneværdigt med strøm. Har allerede en Synology DS1812+ (NAS) Skal prøve at huske at smide billeder op, men skal lige endeligt bestemme mig for hvor meget 'all-in', jeg går. Er pt. ved at lede efter nogle behagelige biografstole også. Jeg skal dog lige bruge en translatør: Lars Giesler skriver at jeg skal have en SW. Hvad mener han? :D
|
||
![]() |
||
LarsGeisler ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 398 |
|
En sw er en......... Subwoofer.
![]() |
||
![]() |
||
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
|
Der er intet galt at du vil have gulvhøjttalere. De fleste højttalerserier har centerhøjttalere der matcher gulvmodellerne lydmæssigt. Bare husk at gulvhøjttalere ikke kan erstatte en god sub når der skal ses film.
|
||
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
||
![]() |
||
Chucara ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 30-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 30 |
|
*facepalm* Ja ok. Jeg antog lidt at en sub var en del af pakken når man talte 5.1. (Altså 5+1 = 6 højtalere, men selvfølgelig kan man komme et stykke ad vejen med en god bas i de andre højtalere). Men ja - jeg er 100% sikker på at jeg køber en sub. Nu skal jeg bare forsøge at finde det gyldne punkt, hvor pris og ydelse stadig giver mening. Jeg skulle jo gerne rent faktisk kunne høre forskel på et sæt til 20.000 og et sæt til 25.000 hvis jeg skal betale 5.000 ekstra for det. Endnu engang tak allesammen.
|
||
![]() |
||
quarkir ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-August-2006 Sted: København, DK Status: Offline Point: 1583 |
|
Hvis det skal bruges til film og fester, er behovet vel ret ens - en masse "larm" ![]() Forstået på den måde, at du nok ikke har det store behov for velspillende, stereo "korrekte" højttalere til en fest ? Hvis du er enig i den betragtning, kan du gå all-in på bio setup og stadig bruge det til fester... |
||
mvh
Jesper \ The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't - Douglas Adams |
||
![]() |
||
|
Det vil jeg give dig ret i. Hvis det er en fordeling på 80/20 af film og musik, og at den smule musik der høres, er til fest, jamen så mener jeg stadet sæt jeg har anbefalet passer skide godt.
Redigeret af Nagash - 13-Maj-2013 kl. 12:30 |
||
![]() |
||
|
Ok, de ser bare så små ud, de højtalere.. Jeg må ud og høre dem et sted.
Grunden til jeg er lidt skeptisk mht. musik på et surroundsæt er at mens Z-5500 til prisen er god til film, er det mildest talt en flad oplevelse til musik. Men som jeg forstår på jer, så får jeg stadig en ganske fin musikoplevelse ud af dem, så kan det jo godt være det bliver det alligevel. Endnu en gang skal i have mange tak.
|
||
![]() |
||
|
Uden jeg har nogle konkrete mål på dem, så er de jo nok noget der ligner 7-8 gange støre volumemæssigt, end Z5500 højttalerne og tåler slet ingen sammenligning.
For du har helt ret. Z5500 er okay til film, og helt til grin til musik, men nu er Z5500 jo også oprindelig lavet til at give en ekstra god oplevelse, når man spiller på sin computer :) Her kan du se dem i i en stue. De fylder trods alt en hel del mere: http://www.jamo.com/speaker-types/home-cinema-systems/?sku=D500 Læg dertil, at subwooferen er ikke bare ret meget større end din nuværende. Den kan også gå MEGET dybere, og ruste dig godt rundt i sofaen. Edit: Fandt lige et par engelske anmeldelser af dem:
http://www.voxxintlcorp.com/docs/common/D500/D500_PR_9.pdf Redigeret af Nagash - 13-Maj-2013 kl. 14:00 |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |