recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround forstærker - Hvilken ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSurround forstærker - Hvilken ?

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2009 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Potter:

Det der ICE POWER er jeg bare ikke så vild med, sorry.

Helt enig. Teknologi er dog brugbar inden for høreapparater

Her we go again

Er det så en onkyo der er i min varmeblæser?

Skal vi fortsætte med hvilken der er bedst, eller skal vi se at hjjælpe trådstarter med at finde den receiver som passer hans behov bedst?

 



Klap nu lige hesten, det er ikke alle som er vilde med lyden fra ICE-power, den nævnes som værende skinger/syntetisk af såkaldte eksperter.
Jeg har ikke hørt dem selv, så jeg kan ikke sige for eller imod, men flotte er Pioneer SR modellerne.
Du farer op fordi nogle taler negativt om Pioneer og straks kaster du dig over Onkyo ?

Jo Onkyo´en bliver varm, men om den bliver markant varmere end andre SR´ere (undtaget digitalforstærkere) ved jeg ikke.

Pioneer´s PQLS skulle være ret godt, kræver dog en Pioneer BD-afspiller så vidt jeg ved.

Folk kan da kritesere alt det de vil, men hvorfor gøre det i en tråd som skal hjælpe en gut til at finde en receiver? Det er det der irritere mig. Hvis der blev oprettet en Pio-hater tråd ville det da være fint, så kunne I alle få afløb for jeres halløj derinde

Trådstarter kan ikke bruge en eller andens kommentar som ovenstående.

Desuden er vi flere der synes at lyden i pio's receiver ikke er skinger og syntetisk. Hvad skal man så bruge "eksperternes" udtalelser til? De skræmmer da bare folk fra overhovedet at lytte til den. Og så er de MÅSKE gået glip af noget som er bedre end det de ender ud med at købe.  



Redigeret af furious jt - 10-Juli-2009 kl. 12:07
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4165
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2009 kl. 12:20

Nu er det et stykke tid siden jeg undersøgte markedet inden jeg købte Onkyo 906.
Det er ikke alle der kan opskallere fra HDMI til HDMI, det mener jeg heller ikke Pioneer kan.
Hvis dette er vigtigt skal du undersøge dette.

Så er der nogen der sikkert vil sige at det skal du lade dit TV om, men så har du jo valgmuligheden og se hvad der gør det bedst.

SVP03
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 23899
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2009 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af SVP03 SVP03 skrev:

Nu er det et stykke tid siden jeg undersøgte markedet inden jeg købte Onkyo 906.
Det er ikke alle der kan opskallere fra HDMI til HDMI, det mener jeg heller ikke Pioneer kan.
Hvis dette er vigtigt skal du undersøge dette.

Så er der nogen der sikkert vil sige at det skal du lade dit TV om, men så har du jo valgmuligheden og se hvad der gør det bedst.

Ingen tvivl om, at 906 er bedre omkring opskalere end en Pioneer. Som jeg ser det afgøres det af hvilket tv man har, og dermed hvor god tv´ets billed behandling er.

Jeg vil vove den påstand, at et Pioneer TV´s billedbehandling er så fornem, at har man et sådan, så benyt TV´et og ikke typiske videochips fra afspillere og receivere. (Gælder dog ikke Onkyo TX/SR 906 så er meget fornem her).

Man kan typisk godt opskalere via HDMI, men på f.eks. SC-LX71 foregår det som jeg husker det via komponent (benytter det aldrig).

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3327
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2009 kl. 12:33
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Potter:

Det der ICE POWER er jeg bare ikke så vild med, sorry.

Helt enig. Teknologi er dog brugbar inden for høreapparater

Her we go again

Er det så en onkyo der er i min varmeblæser?

Skal vi fortsætte med hvilken der er bedst, eller skal vi se at hjjælpe trådstarter med at finde den receiver som passer hans behov bedst?

 



Klap nu lige hesten, det er ikke alle som er vilde med lyden fra ICE-power, den nævnes som værende skinger/syntetisk af såkaldte eksperter.
Jeg har ikke hørt dem selv, så jeg kan ikke sige for eller imod, men flotte er Pioneer SR modellerne.
Du farer op fordi nogle taler negativt om Pioneer og straks kaster du dig over Onkyo ?

Jo Onkyo´en bliver varm, men om den bliver markant varmere end andre SR´ere (undtaget digitalforstærkere) ved jeg ikke.

Pioneer´s PQLS skulle være ret godt, kræver dog en Pioneer BD-afspiller så vidt jeg ved.

Folk kan da kritesere alt det de vil, men hvorfor gøre det i en tråd som skal hjælpe en gut til at finde en receiver? Det er det der irritere mig. Hvis der blev oprettet en Pio-hater tråd ville det da være fint, så kunne I alle få afløb for jeres halløj derinde

Trådstarter kan ikke bruge en eller andens kommentar som ovenstående.

Desuden er vi flere der synes at lyden i pio's receiver ikke er skinger og syntetisk. Hvad skal man så bruge "eksperternes" udtalelser til? De skræmmer da bare folk fra overhovedet at lytte til den. Og så er de MÅSKE gået glip af noget som er bedre end det de ender ud med at købe.  

Tråd starter spørger/søger jo netop til erfaringer, personlig har jeg selv til b.la. Pio og Højtaler fra SA. Både højtalere og forstærker, spiller og lyder vit forskelligt, og det bestemt ikke alle sammensætninger der er lige heldige. Ingen tvivl produkterne kan jo godt være gode hver for sig, men de skal parres rigtigt, SA og LX81 syns jeg bestemt ikke hænger godt sammen, men derfor kan LX81 jo godt gøre det sammen med f.eks. DALI.

Men fordi at LX81 spiller godt sammen med eks. DALI eller B&W, så er det jo ikke sikker den gøre det med Gamut eller lign. Det er så vigtigt at man for lyttede på den/de forstærker man har udset sig, hjemme på sine egne TILSPILLEDE højtalere i sin egen stue.

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
furious jt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3716
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2009 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Potter:

Det der ICE POWER er jeg bare ikke så vild med, sorry.

Helt enig. Teknologi er dog brugbar inden for høreapparater

Her we go again

Er det så en onkyo der er i min varmeblæser?

Skal vi fortsætte med hvilken der er bedst, eller skal vi se at hjjælpe trådstarter med at finde den receiver som passer hans behov bedst?

 



Klap nu lige hesten, det er ikke alle som er vilde med lyden fra ICE-power, den nævnes som værende skinger/syntetisk af såkaldte eksperter.
Jeg har ikke hørt dem selv, så jeg kan ikke sige for eller imod, men flotte er Pioneer SR modellerne.
Du farer op fordi nogle taler negativt om Pioneer og straks kaster du dig over Onkyo ?

Jo Onkyo´en bliver varm, men om den bliver markant varmere end andre SR´ere (undtaget digitalforstærkere) ved jeg ikke.

Pioneer´s PQLS skulle være ret godt, kræver dog en Pioneer BD-afspiller så vidt jeg ved.

Folk kan da kritesere alt det de vil, men hvorfor gøre det i en tråd som skal hjælpe en gut til at finde en receiver? Det er det der irritere mig. Hvis der blev oprettet en Pio-hater tråd ville det da være fint, så kunne I alle få afløb for jeres halløj derinde

Trådstarter kan ikke bruge en eller andens kommentar som ovenstående.

Desuden er vi flere der synes at lyden i pio's receiver ikke er skinger og syntetisk. Hvad skal man så bruge "eksperternes" udtalelser til? De skræmmer da bare folk fra overhovedet at lytte til den. Og så er de MÅSKE gået glip af noget som er bedre end det de ender ud med at købe.  

Tråd starter spørger/søger jo netop til erfaringer, personlig har jeg selv til b.la. Pio og Højtaler fra SA. Både højtalere og forstærker, spiller og lyder vit forskelligt, og det bestemt ikke alle sammensætninger der er lige heldige. Ingen tvivl produkterne kan jo godt være gode hver for sig, men de skal parres rigtigt, SA og LX81 syns jeg bestemt ikke hænger godt sammen, men derfor kan LX81 jo godt gøre det sammen med f.eks. DALI.

Men fordi at LX81 spiller godt sammen med eks. DALI eller B&W, så er det jo ikke sikker den gøre det med Gamut eller lign. Det er så vigtigt at man for lyttede på den/de forstærker man har udset sig, hjemme på sine egne TILSPILLEDE højtalere i sin egen stue.

Helt enig

7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55
Diy 116" fastramme lærrede.
Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25
Oppo bdp-83 Regionsfri
5 stk. MK Sound 150mk2.
2 x Mksound X10 subs
Til top
ZuluKongen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Marts-2007
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2009 kl. 15:02

Hej gbbruus

Nu hvor du har fået en fin forklaring på hdmi og dens funktioner fra 1.1 til1.3 er det jo til en side

Af reciver er meningerne jo lige som folk meget forskellige, det jeg godt kan lide er du går i flæsket på de lidt tungere modeller og det er som udgangspunkt rigtigt godt.

Harman 745 som du nævner er ved at gå ud til fordel for 760'ern derfor er prisen på den reciver også blevet dumpet fra 20-25.000 som den kostede da den kom frem til under 10.000, Den har ikke som så mange andre dekodere til hd-lyd men til gengæld har den hdmi switching og video passthrough så hvis kilden f.eks er en ps3 ville den kunne levere lige så godt billede og lyd som mange andre.

Jeg kan personligt godt lide 745 da jeg syntes den har en rigtig rigtig god "sound" den har den typiske amerikanske lidt tilbagelænet analog agtige lyd, det kombineret med et godt fornudtigt strømoverskud der har magten over de fleste højttalere giver bare et rigtigt godt resultat. På surround delen kanogså nævnes at dem som har hørt den med korrekt gennemført ez-setup2 i Logic7 ikke være uenig i at det er ren verdensklasse det er virkelig godt.

Af de mange japanere er min personlige preference Yamaha og jeg har da også selv været glad ejer af flere yamaha modeller før jeg gik til harman, der er ingen tvivl om at Yamaha kan det med surround dekodning men er i min verden som mange andre japanere lidt for vage i strøm forsyningen og kommer ofte til at mangle muller når det gælder.

En gammel tommelfingerregl er mht watt så kig på strømforsyningen, det er ofte et fingerprej om hvad den kan.

Der er Ingen tvivl om at til stereo kan mange stereo forstærkere til halv pris af hvad du vil give tørre gulv med flere af de nævnte surround recivere i denne tråd. Vil dog fremhæve harman kardon avr 355 det er som om de har ramt en ren og uforstyrret vej gennem reciverens kredsløb som har bevirket at den gør det super super godt til stereo. 

Til afslutning vil jeg give det kedelige råd om at lytte til flere modeller, gerne på eget setup, så er du sikker på at få det rigtigt.

Du får lige dette billede også, lige til at tænke over.


 

Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2009 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Potter:

Det der ICE POWER er jeg bare ikke så vild med, sorry.

Helt enig. Teknologi er dog brugbar inden for høreapparater

Her we go again

Er det så en onkyo der er i min varmeblæser?

Skal vi fortsætte med hvilken der er bedst, eller skal vi se at hjjælpe trådstarter med at finde den receiver som passer hans behov bedst?

 



Klap nu lige hesten, det er ikke alle som er vilde med lyden fra ICE-power, den nævnes som værende skinger/syntetisk af såkaldte eksperter.
Jeg har ikke hørt dem selv, så jeg kan ikke sige for eller imod, men flotte er Pioneer SR modellerne.
Du farer op fordi nogle taler negativt om Pioneer og straks kaster du dig over Onkyo ?

Jo Onkyo´en bliver varm, men om den bliver markant varmere end andre SR´ere (undtaget digitalforstærkere) ved jeg ikke.

Pioneer´s PQLS skulle være ret godt, kræver dog en Pioneer BD-afspiller så vidt jeg ved.

Folk kan da kritesere alt det de vil, men hvorfor gøre det i en tråd som skal hjælpe en gut til at finde en receiver? Det er det der irritere mig. Hvis der blev oprettet en Pio-hater tråd ville det da være fint, så kunne I alle få afløb for jeres halløj derinde

Trådstarter kan ikke bruge en eller andens kommentar som ovenstående.

Desuden er vi flere der synes at lyden i pio's receiver ikke er skinger og syntetisk. Hvad skal man så bruge "eksperternes" udtalelser til? De skræmmer da bare folk fra overhovedet at lytte til den. Og så er de MÅSKE gået glip af noget som er bedre end det de ender ud med at købe.  



Kan han ikke bruge negative kommentare til noget ????.

Så alle indlæg skal være, den jeg har er supergod køb den!!!

Jo det gør det rigtig nemt at vælge .

Jeg har intet imod Pioneer´s SR´ere, men derfor kan jeg vel godt skrive hvad eksperter skriver om den, skal man kun lytte til eksperter hvis de er enige med en selv ?

Havde jeg pengene og havde jeg ikke brug for de features Onkyo tilbyder i forhold til Pioneer, så kunne jeg da godt finde på, at købe en Pioneer, jeg synes de har det flotteste design .

Jeg er ikke mærkefanatiker, har blandt andet lige købt et par Denon monoblokke til udvidelse af mit anlæg, jeg køber det som giver mig mest valuta for pengene.

Jeg er da ret sikker på, at topmodellerne fra Yamaha, Pioneer eller Denon kan banke Onkyo´s, de koster bare kassen .

PS: Vi kan nok ikke finde den SR som passer trådstarter bedst, vi kan kun pege på nogle modeller, vi mener han skal kigge nærmere på .

NB: Tag evt. fat i steffenD89, han har måske en Yamaha RX-V663 til salg.


Redigeret af Hans j - 10-Juli-2009 kl. 16:20
Til top
gbbruus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Februar-2009
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2009 kl. 17:56

Wauw der sker sq noget her i forummet   Alle inputs er selvfølgelig velkomne og nej jeg gider ikke kun høre om de gode sider men også gerne om "The dark side" mangler o.lign.......

- Grunden til at jeg er gået "udenom" forstærkere som HK355, Yamaha RX-V663, Onkyo 806 o.lign. er at de er modeller i "mellemklassen" 4000-6000 kr. i dk og de burde/kan sq ikke ha samme power/overskud/terminaler/strømforsyning osv. som eks. Onkyo 906, HK745, Yamaha RX-V2700/V3800, Marantz SR 7002 som koster ca. det dobbelte.........

- For fanden da, jeg har 8000-10000 til en forstærker, hvorfor så kun bruge 5000   (selvom kæresten ville elske det...)

- Men jeg må ud og lytte lidt til de forskellige mærker, da det er min første surround forstærker (har indtil nu kørt med en lille fin Cyrus IIIi, som er skøøøøn)

- Vil det sige at HK AVR-745 via HDMI 1.1 kan sende både lyd og billed ?

- Til Zulukongen, viser skemaet at HK er mere end dobbelt så "stærk" som Onkyo'en - altså mange flere kræfter ?

Fprtsæt endelig jeres indlæg - jeg sluger alt sammen råt  

Til top
ZuluKongen Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 01-Marts-2007
Status: Offline
Point: 227
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2009 kl. 18:25

Hej igen

Ja skemaet viser hvad måling er med alle kanaler i brug og ikke kun en eller to ad gangen, det har ofte været populært at måle en kanal og så "bare" gange med 5 eller 7 uden at tage højde for hvad strømforsyningen kan bære.Til højre er vist hvad de forskellige er opgivet til.

Nu kender jeg ikke cyrus III men har hørt PSX-R'en og hvis din er i nærheden lyd mæssigt ville jeg være ked af at skulle stille en surround reciver op til en A-B test i stereo...

Okay fair nok 745'ern er ved at blive gammel, den kunne gå an hvis man købte den brugt til en 5-6000 ellers må du finde noget nyere.

Personligt ville jeg nok gå efter en god mellemklasse reciver og kombinere den med en effektforstærker vælge et pure direct til stereo og håbe på at signalet den sende gennem er tilstrækkeligt u-berørt til at spille fornuftig stereo. der er flere effekt forstærkere derude, en af mine favoritter er selvfølgelig harman kardon signature 1.3 en krabat på 100watt med en spidsstrøm på 100 amp. 1.3ern er en 3 kanals så den kan levere til hele fronten, den kan findes i fin stand til ca 3.000 



Redigeret af ZuluKongen - 10-Juli-2009 kl. 18:26
Til top
Kongerejen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 40
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2009 kl. 15:27
Jeg kunne evt. sælge dig en Onkyo TX-SR875, købt for 7 måneder siden af Christian ved csn teknik.

Hvis det var noget for dig?
Til top
SteffenD89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Juli-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4337
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2009 kl. 16:56
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Oprindeligt skrevet af furious jt furious jt skrev:

Oprindeligt skrevet af Stenholt Stenholt skrev:

Potter:

Det der ICE POWER er jeg bare ikke så vild med, sorry.

Helt enig. Teknologi er dog brugbar inden for høreapparater

Her we go again

Er det så en onkyo der er i min varmeblæser?

Skal vi fortsætte med hvilken der er bedst, eller skal vi se at hjjælpe trådstarter med at finde den receiver som passer hans behov bedst?

 



Klap nu lige hesten, det er ikke alle som er vilde med lyden fra ICE-power, den nævnes som værende skinger/syntetisk af såkaldte eksperter.
Jeg har ikke hørt dem selv, så jeg kan ikke sige for eller imod, men flotte er Pioneer SR modellerne.
Du farer op fordi nogle taler negativt om Pioneer og straks kaster du dig over Onkyo ?

Jo Onkyo´en bliver varm, men om den bliver markant varmere end andre SR´ere (undtaget digitalforstærkere) ved jeg ikke.

Pioneer´s PQLS skulle være ret godt, kræver dog en Pioneer BD-afspiller så vidt jeg ved.

Folk kan da kritesere alt det de vil, men hvorfor gøre det i en tråd som skal hjælpe en gut til at finde en receiver? Det er det der irritere mig. Hvis der blev oprettet en Pio-hater tråd ville det da være fint, så kunne I alle få afløb for jeres halløj derinde

Trådstarter kan ikke bruge en eller andens kommentar som ovenstående.

Desuden er vi flere der synes at lyden i pio's receiver ikke er skinger og syntetisk. Hvad skal man så bruge "eksperternes" udtalelser til? De skræmmer da bare folk fra overhovedet at lytte til den. Og så er de MÅSKE gået glip af noget som er bedre end det de ender ud med at købe.  



Kan han ikke bruge negative kommentare til noget ????.

Så alle indlæg skal være, den jeg har er supergod køb den!!!

Jo det gør det rigtig nemt at vælge .

Jeg har intet imod Pioneer´s SR´ere, men derfor kan jeg vel godt skrive hvad eksperter skriver om den, skal man kun lytte til eksperter hvis de er enige med en selv ?

Havde jeg pengene og havde jeg ikke brug for de features Onkyo tilbyder i forhold til Pioneer, så kunne jeg da godt finde på, at købe en Pioneer, jeg synes de har det flotteste design .

Jeg er ikke mærkefanatiker, har blandt andet lige købt et par Denon monoblokke til udvidelse af mit anlæg, jeg køber det som giver mig mest valuta for pengene.

Jeg er da ret sikker på, at topmodellerne fra Yamaha, Pioneer eller Denon kan banke Onkyo´s, de koster bare kassen .

PS: Vi kan nok ikke finde den SR som passer trådstarter bedst, vi kan kun pege på nogle modeller, vi mener han skal kigge nærmere på .

NB: Tag evt. fat i steffenD89, han har måske en Yamaha RX-V663 til salg.

Bliver der lagt mærke til mig? lækkert haha..

Men ja, den er stadigvæk til salg, og den har nu været udemærket til mit forbrug.

Til top
gbbruus Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 18-Februar-2009
Status: Offline
Point: 9
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2009 kl. 16:58

Til Kongerejen

Hvad skal sådan en fætter koste ?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu