|
Surround forstærker m. DAB |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
namrepus ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 03-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 17 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 17-Januar-2017 kl. 15:28 |
Min fader har en aldrende "Pioneer vsa-303" som driller lidt i sluk knappen, samt fjernbetjeningen er MEGET slidt! Samtidig er hans gamle FM tuner begyndt at te' sig, så nu må det være tid til noget nyt.
Jeg har tidligere været på udkig efter en ny forstærker til ham grundet Yousee's nedlukning af FM radio signalet, men jeg synes ikke at kunne finde nogen side hvor jeg kan filtrere på "DAB radio". Er der nogen der kan pege mig i retningen af hvad man skal vælge?? Eller hvilken side hvor jeg kan anvende "DAB radio" som kriterie. Han har ikke internet eller netværk derhjemme, så internet radio duer ikke :/ På forhånd tak! |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19563 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har han en DAB antenne?
Uden en sådan er en DAB radio intet værd. Klaus |
|
![]() |
|
Mefisto ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-August-2016 Status: Offline Point: 1684 |
Never mind ...
Redigeret af Mefisto - 17-Januar-2017 kl. 20:11 |
|
![]() |
|
namrepus ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 03-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 17 |
#1 Pas... Troede DAB+ antennen var indbygget i sådan en forstærker, eller at man brugte det nuværende yousee radio stik??? Aner ikke en pind om radio/FM/DAB.. Troede at signalet bare blev digitalt og modtageren også skulle være digital (ligesom med skiftet fra analog tv til digital tv hos yousee).
|
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5307 |
Men FM kanalerne sendes også som digital DVB-C radio signal, som er noget helt andet end DAB+ (sendes også når FM signalet lukkes).
Så enten egen antenne til DAB+ tuner, eller en egnet DVB-C tuner med digital radio funktion på Yousee kabel. F.eks. kan den tudsegamle Yousee Sagem 60 stadigvæk bruges som digital radio tuner, men er ikke god som TV tuner mere. Det lidt groteske er at Yousee egen nye TV boks/tuner endnu ikke understøtter digital radio. ![]() Kommer måske med i en opdatering? ![]() Mvh. JørgenT |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19563 |
Så er det godt du spørger et sted, hvor der er nogen der ved noget :-) DAB udsendes via luften og ikke kabeltv. For at kunne modtage DAB, skal der være en form for antenne, der kan modtage signalet. I mange DAB radioer er der en "trække ud antenne", men det er som regel de der "transitorradio-lignende" DAB modtagere. Men som med TV via antenne, så skal DAB kunne modtages fra senderen. Mange steder er der "huller" i dækningen med DAB signaler. Så rigtigt mange der køber "transistorradioer" får udfald og hakkende lyd. Jeg sidder lige nu med en tussegammel Euroline DAB adaptor her ved min PC, hvor jeg har en hjemmelavet dipol (den del af antennen der modtager signalet) til at stå inde bag reolen. Det går fint, men jeg bor også kun 10-12 km fra en sender og sidder på første sal af vores hus. Klaus |
|
![]() |
|
Ohhh my! Jeg kender en som bliver extra tosset nu :D
Dvs. at vi lige så godt kan kigge efter en forstærker med alm. FM radio, og så må han modtage radio via. den stueantenne han har fået af yousee... Eller også skal han til at købe en DAB+ antenne :) Han er i forvejen tosset over de har fjernet radio-sending for at give plads til mere internet som han ikke bruger :P |
|
![]() |
|
Der findes ikke DAB+ antenner :-)
Men ja, han kan prøve FM stueantennen han har fået. Klaus |
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Det er jo muligt at afmelde yousee.
Og så modtage TV og DAB via antenne. |
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5307 |
De kanaler der ligger på Yousee FM bånd sendes jo ikke alle på det åbne FM bånd med stueantenne ![]() Men det gør de som sagt som digital DVB-C radio. Og desuden bliver FM sending efter planen jo også nedlagt, så måske kun en midlertidig løsning med stueantenne. ![]() Mvh JørgenT |
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7124 |
FM sending forbliver en del år endnu
Så hvorfor ikke bare bruge en radio og en simpel FM antenne. Kan jo lyttes med en lille tråd i indgangen i det meste af landet
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Fordi Giro 413, Danmarksmester og andre lign programmer er flyttet til P5 på DAB båndet. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |