recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround fra computeren...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround fra computeren...

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
eddiedietz Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 23-November-2009
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 101
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér eddiedietz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Surround fra computeren...
    Sendt: 31-Marts-2013 kl. 12:09
Ved køb af en ny surround receiver, vil jeg gerne finde den bedste surroundløsning til spil og film der køres på min bærbare Dell-computer. Jeg har et eksternt Creative 5.1 USB lydkort som kan tilsluttes til receiveren med et optisk kabel og jeg har en HDMI-udgang fra computeren, som kan sættes til receiveren og videre til TV'et. Hvilken af de to løsninger vil være bedst rent lydmæssigt? At køre 5.1 lyd via HDMI kræver vel at det interne lydkort (ATI) understøtter det, og man skaffer en driver der kan indstilles til 5.1? Og hvis jeg får den til at spille 5.1, hvordan ville lydkvaliteten så være ift. det eksterne lydkort?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2013 kl. 19:20
Det er ikk ati der er lydkortet, men Skærm kortet. Men lyden bliver ført fra lydkortet (nok realtek hd) og gennem ati ud gennem hdmi. Så driveren skulle være der. Hvis spillet er i dolby digital, eller andet format som lydkortet kan smide ud som lpcm 5,1 så er hdmi bedst
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér eddiedietz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2013 kl. 19:30
Hov, det var vist en fejl med ATI. Okay, det ville også være lettest at nøjes med HDMI, men var ikke sikker på hvor godt lydkortet er og om løsning med det eksterne lydkort ville være bedre.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2013 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af eddiedietz eddiedietz skrev:

Hov, det var vist en fejl med ATI. Okay, det ville også være lettest at nøjes med HDMI, men var ikke sikker på hvor godt lydkortet er og om løsning med det eksterne lydkort ville være bedre.
selvfølgelig bruger den, af ram blokkene. Men det er ikke meget. Og når der er hd lyd, hvis kilden er det, er det bedre
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér eddiedietz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2013 kl. 19:38
Okay, så det eksterne lydkort komprimerer, eller forringer lyden?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2013 kl. 19:45
Ja. Da det nok det hvad jeg forstår, kun kan håndtere dts og dolby digital. Så er det komprimeret
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4951
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2013 kl. 20:55

Okay, så det eksterne lydkort komprimerer, eller forringer lyden?

Hvis du ser film med DD 5.1 eller DTS, så bliver der som udgangspunkt ikke ændret i den stream som kommer fra skiven. Den sendes ud som et kodet signal igennem HDMI eller optisk/coax på dit lydkort. Herefter dekoder din surround receiver signalet til 6 kanaler.

Hvis du derimod ser Bluray film med HD lydformater, så vil din Bluray afspiller måske være i stand til enten at dekode signalet til de kanaler som det kræves og sende det ud som PCM over HDMI.
Hvis alt hardwaren spiller sammen, så kan det også være at programmet kan sende det ud som Dolby TrueHD eller DTS-Master. Så skal receiveren være i stand til at dekode disse formater og det vil den vise i display.

Det korte og det lange er at med HDMI kan du måske få bedre lyd hvis din hardware understøtter det.

Det eksterne lydkort giver måske en bedre lyd til afspilning af musik, da det måske er mindre modtagelig over for støj.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér eddiedietz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2013 kl. 21:34
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Det korte og det lange er at med HDMI kan du måske få bedre lyd hvis din hardware understøtter det.
Men hvordan kan jeg så tjekke om hardwaren understøtter det?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2013 kl. 22:00

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men hvordan kan jeg så tjekke om hardwaren understøtter det?
jeg kan med 98% siger at det er realtek hd der er i din bærbar. Så den kan sende dts hd og dolby digital hd videre til din hd receiver. Med spil med 5,1 lyd vil den sende det til receiveren som lpcm 5,1
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér eddiedietz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2013 kl. 22:43
Okay, så i princippet vil jeg kunne få surround på de film og spil på computeren der har dts (surround). Det må jeg afprøve når jeg får min receiver. Tak for hjælpen :-)
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér eddiedietz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2013 kl. 23:06
Jo, en sidste ting. Når jeg på nuværende tidspunkt vælger hvor lyder skal komme fra, går jeg ind under "Kontrolpanel - Hardware & lyd - Lyd". Der kan jeg finde det eksterne 5.1-lydkort, mine trådløse høretelefoner, computerens højtalere, HDMI-output stereo til TV osv.
Når jeg så tilslutter computeren med den nye surround receiver via HDMI og videre fra receiveren til TV'et, ændrer ikonet "HDMI-output" under "Lyd - Afspildning" sig så til surround i stedet for stereo? Altså når man trykker på "Konfigurer" hvor man kan se et diagram over alle højtalerne?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2013 kl. 08:16

Jo, en sidste ting. Når jeg på nuværende tidspunkt vælger hvor lyder skal komme fra, går jeg ind under "Kontrolpanel - Hardware & lyd - Lyd". Der kan jeg finde det eksterne 5.1-lydkort, mine trådløse høretelefoner, computerens højtalere, HDMI-output stereo til TV osv.
Når jeg så tilslutter computeren med den nye surround receiver via HDMI og videre fra receiveren til TV'et, ændrer ikonet <span style="line-height: 1.4;">"HDMI-output" under</span><span style="line-height: 1.4;"> "Lyd - Afspildning" sig så til surround i stedet for stereo? Altså når man trykker på "Konfigurer" hvor man kan se et diagram over alle højtalerne?</span>
ja og hdmi skal lige sættes til 5,1 første gang
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu