|
Surround fra computeren... |
Besvar ![]() |
Forfatter | ||
eddiedietz ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 101 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 31-Marts-2013 kl. 12:09 |
|
Ved køb af en ny surround receiver, vil jeg gerne finde den bedste surroundløsning til spil og film der køres på min bærbare Dell-computer. Jeg har et eksternt Creative 5.1 USB lydkort som kan tilsluttes til receiveren med et optisk kabel og jeg har en HDMI-udgang fra computeren, som kan sættes til receiveren og videre til TV'et. Hvilken af de to løsninger vil være bedst rent lydmæssigt? At køre 5.1 lyd via HDMI kræver vel at det interne lydkort (ATI) understøtter det, og man skaffer en driver der kan indstilles til 5.1? Og hvis jeg får den til at spille 5.1, hvordan ville lydkvaliteten så være ift. det eksterne lydkort?
|
||
![]() |
||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4130 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er ikk ati der er lydkortet, men Skærm kortet. Men lyden bliver ført fra lydkortet (nok realtek hd) og gennem ati ud gennem hdmi. Så driveren skulle være der. Hvis spillet er i dolby digital, eller andet format som lydkortet kan smide ud som lpcm 5,1 så er hdmi bedst
|
||
![]() |
||
eddiedietz ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-November-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 101 |
|
Hov, det var vist en fejl med ATI. Okay, det ville også være lettest at nøjes med HDMI, men var ikke sikker på hvor godt lydkortet er og om løsning med det eksterne lydkort ville være bedre.
|
||
![]() |
||
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4130 |
|
|
||
![]() |
||
|
Okay, så det eksterne lydkort komprimerer, eller forringer lyden?
|
||
![]() |
||
|
Ja. Da det nok det hvad jeg forstår, kun kan håndtere dts og dolby digital. Så er det komprimeret
|
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
|
Hvis du ser film med DD 5.1 eller DTS, så bliver der som udgangspunkt ikke ændret i den stream som kommer fra skiven. Den sendes ud som et kodet signal igennem HDMI eller optisk/coax på dit lydkort. Herefter dekoder din surround receiver signalet til 6 kanaler. Hvis du derimod ser Bluray film med HD lydformater, så vil din Bluray afspiller måske være i stand til enten at dekode signalet til de kanaler som det kræves og sende det ud som PCM over HDMI. Hvis alt hardwaren spiller sammen, så kan det også være at programmet kan sende det ud som Dolby TrueHD eller DTS-Master. Så skal receiveren være i stand til at dekode disse formater og det vil den vise i display. Det korte og det lange er at med HDMI kan du måske få bedre lyd hvis din hardware understøtter det. Det eksterne lydkort giver måske en bedre lyd til afspilning af musik, da det måske er mindre modtagelig over for støj.
|
||
![]() |
||
|
Men hvordan kan jeg så tjekke om hardwaren understøtter det?
|
||
![]() |
||
|
|
||
![]() |
||
|
Okay, så i princippet vil jeg kunne få surround på de film og spil på computeren der har dts (surround). Det må jeg afprøve når jeg får min receiver. Tak for hjælpen :-)
|
||
![]() |
||
|
Jo, en sidste ting. Når jeg på nuværende tidspunkt vælger hvor lyder skal komme fra, går jeg ind under "Kontrolpanel - Hardware & lyd - Lyd". Der kan jeg finde det eksterne 5.1-lydkort, mine trådløse høretelefoner, computerens højtalere, HDMI-output stereo til TV osv.
Når jeg så tilslutter computeren med den nye surround receiver via HDMI og videre fra receiveren til TV'et, ændrer ikonet "HDMI-output" under "Lyd - Afspildning" sig så til surround i stedet for stereo? Altså når man trykker på "Konfigurer" hvor man kan se et diagram over alle højtalerne?
|
||
![]() |
||
|
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |