recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround fra TV-signal i Medie Center, Hvordan?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSurround fra TV-signal i Medie Center, Hvordan?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-December-2006
Sted: Århus N, DK
Status: Offline
Point: 1528
Direkte link til dette indlæg Emne: Surround fra TV-signal i Medie Center, Hvordan?
    Sendt: 06-December-2011 kl. 13:59
Hej,

Ville lige høre om det er muligt at få Windows Media Center surround til at sende surroundformaterne fra TV-signalet videre til receiveren?

I så fald, hvordan bære man sig ad med at få Medie Center til at gøre det?

Jeg takker!

Mvh.
Hessi. Smile

Redigeret af Hessi - 06-December-2011 kl. 14:10
Mvh.
Hessi

Hvad landet har at byde på!

MinFotoVerden.dk
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2011 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af Hessi Hessi skrev:

Hej,

Ville lige høre om det er muligt at få Windows Media Center surround til at sende surroundformaterne fra TV-signalet videre til receiveren?

I så fald, hvordan bære man sig ad med at få Medie Center til at gøre det?

Jeg takker!

Mvh.
Hessi. Smile

Ja det kommer jo lidt an på hvordan tingene er forbundet og om det er passthrough du efterspørger...

Du skal egentlig bare vælge HDMI som lydenhed i Playbackdevices og enable support for Dolby Digital...

Ellers skal du vælge SPDIF......og enable support for Dolby Digital...
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2011 kl. 22:47
HTPC'en er forbundet til receiveren med HDMI 1.3a, og receiveren til TV'et også med HDMI 1.3a.

I windows har jeg valgt HDMI enheden som standardenhed og under egenskaber, fanebladet systemeffekter, har jeg deaktiveret alt. Under fanebladet avanceret har jeg valgt 24 bit 192000 hz signal og checket de 2 eksklusivitets checkboxe.

receiveren står til at det er den der afspiller lyden fra HDMI og den finder automatisk ud af hvilken codec det er og dekoder det.

Receiveren skifter også automatisk til hhv. stereo, DTS og DD når der skiftes mellem musik og film, men når jeg ser TV og der sendes en film med surround codec (tror det hedder HE-AAC og AAC-HD) så forbliver den på stereo. Og det er dette jeg gerne vil rette op på. Smile
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-December-2011 kl. 23:07
Kan du ikke vælge lydspor på tv-udsendelse ?
Mange udsendelser har stereo som lydspor 1 og surround på lydspor 2.
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2011 kl. 04:50
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Kan du ikke vælge lydspor på tv-udsendelse ?
Mange udsendelser har stereo som lydspor 1 og surround på lydspor 2.

Ikke noget jeg har bemærket. Jeg vil selvfølgelig prøve at tjekke næste gang, men er næsten sikker på at det kun er muligt at vælge forskellige undertekster da jeg netop ikke har set muligheden for at skifte lydspor.
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2011 kl. 07:20

Receiveren skifter også automatisk til hhv. stereo, DTS og DD når der skiftes mellem musik og film, men når jeg ser TV og der sendes en film med surround codec (tror det hedder HE-AAC og AAC-HD) så forbliver den på stereo. Og det er dette jeg gerne vil rette op på. Smile
Understøtter din receiver disse formater? Ellers vil den ikke kunne afspille dem :-( Jeg kører selv som dig med HDMI til min receiver og den skifter automatisk til rette format men understøtter desværre heller ikke HE-AAC som DR HD har valgt at sende lyden ud i. Derfor vælger jeg en virtuel surround (på min receiver CS II) der giver en >rimelig< lyd. Jeg ville selvfølgelig helst have at jeg kunne få den rigtige lyd :-( 

Der burde være nogle ninjatricks der laver en HE-AAC stream om til eks. AC3, on the fly men jeg har ikke fundet dem (har desværre heller ikke rodet så meget med det)

BS
Til top
Hessi Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2011 kl. 07:49
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Understøtter din receiver disse formater? Ellers vil den ikke kunne afspille dem :-( Jeg kører selv som dig med HDMI til min receiver og den skifter automatisk til rette format men understøtter desværre heller ikke HE-AAC som DR HD har valgt at sende lyden ud i. Derfor vælger jeg en virtuel surround (på min receiver CS II) der giver en >rimelig< lyd. Jeg ville selvfølgelig helst have at jeg kunne få den rigtige lyd :-( 

Der burde være nogle ninjatricks der laver en HE-AAC stream om til eks. AC3, on the fly men jeg har ikke fundet dem (har desværre heller ikke rodet så meget med det)

BS

Var netop det jeg tænkte, at den ikke understøtter de formater/codecs, og derfor bliver jeg nødt til at lave en work-around løsning, som er en omkodning af HE-AAC og AAC-HD til AC3 on the fly som virker i Windows Media Center på TV-delen også.

Så hvis der er nogen der kender sådan en løsning må vedkommende meget gerne melde sig. Big smile

Gogogo! LOL
Mvh.
Hessi

MinFotoVerden.dk
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-December-2011 kl. 08:04
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=98163&title=dr-hd-surround-hvordan

Ikke en direkte løsning men et par ideer at gå videre med..... Jeg har ikke haft tiden endnu :-(

BS
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 452
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-December-2011 kl. 20:48
Det virker til at man godt kan bruge ffdshows dolby decoder.
Jeg bruger godt nok Mediaportal, men man burde vel også kunne gøre det i wmc..
Det giver måske ikke så meget mening, men surround effekterne virker ret godt i min stue, tale i center osv..

Jeg bruger:
Monogram aac decoder -> no channel mixing
ffdshow audio processor -> resample 48khz -> Dolby decoder -> Mixer 5.1-> Output ac3 spdif encode mode
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu