recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround Guide & højttaler information
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSurround Guide & højttaler information

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
nkt1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 474
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2008 kl. 11:18
Sorry, har fundet det.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 14:28

Oprindeligt skrevet af Mikey Mikey skrev:

ja, der er lidt at vælge imellem . Vælger at eventuelle surroundbackhøjtalere bliver placeret efter 150 grader efter centeren, men mht. surroundhøjtalerne er jeg i vildrede, skal det være 90 eller 110 grader fra centeren?

jeg plejer at gøre følgene.Hvis du DVE essential finder du kapitelet med pink noise som er beregnet til at just niveu på de enkelte ht.

Når du sidder i sweet spot og der er pink noise i både højre front+højre bagkanal skal det være sådan at du ikke kan høre lyden fra HT men midt imellem disse.Ligesom i stereo.det kræver selfølgelig at dinne HT har samme klang ellers vil den ene skille sig ud fra den anden

Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2008 kl. 20:34

Fin artikel. Jeg har dog lige et spørgsmål omkring inpedans.

Jeg står til at modtage min Onkyo 606 i næste uge og har planer om at bruge mine gamle Jamo Classic 8 højtalere, indtil jeg får råd til en opgradering af mit setup. De Jamo kører i 4 ohm.

Men er det så rigtigt forstået, at fordi at Onkyo 606 ikke er kraftig nok til at trække de store højtalere på 8 ohm, at jeg derfor kun skal holde mig til de mindre højtalere på 4 ohm, eller..?

Kan en Onkyo 606 så alligevel godt trække en 8 ohm højtaler..?

Pu ha, det med højtaler og kompatibilitet, har været det mest forvirrende at forstå indenfor hifi IMO! :)

Det er sgu der den reelle hifi-jungle ligger.. :)

Redigeret af bony - 09-Oktober-2008 kl. 20:35
Til top
HarboSound Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Februar-2008
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 12:58

Hej Bony,

Kan godt forstå din forvirring, men det er ikke så svært.

Hvis man kigger isoleret på strøm, spænding og impedans så forholder det sig sådan at jo lavere impedansen er i højttaleren jo mere strøm trækkes der ud af forstærkeren.

Højere impedans giver mindre strøm, så en forstærker har LETTERE ved at trække en 8 ohms højttaler.

Sætter du istedet en 4 ohms højttaler på, så vil du trække dobbelt så meget strøm ud af forstærkeren som ved en 8 ohms højttaler. Dobbelt strøm giver dobbelt effekt og da der er tab i forstærkerens kredsløb vil der altså også afsættes mere varme i forstærkeren grundet den højere strøm/effekt.

I teorien kan du spille højere med en 4 ohms højttaler end med en 8 ohms højttaler, men det er fordi du kan hive mere effekt ud af forstærkeren. I praksis er der andre forhold der gør sig gældende, så som højttalerens effektivitet (evne til at omsætte elektrisk effekt til akustiks energi) og forstærkerens strømformåen.

Hvorfor Onkyo vælger at have en indstilling til kun 6ohm og 4ohm forstår jeg ikke, men 6Ohms indstillingen kan også bruges til 8 ohm eller mere. Det er jo ikke et problem med højere impedans da forstærkeren har det lettere.

Ved at indstille forstærkeren til 4ohm sker der det at spændingen til udgangstrinnet sænkes fra f.eks +/-50Volt til +/-40Volt. Da spændingen bliver lavere vil strømmen dermed også begrænses og man har dermed sikret sig at forstærkeren ikke bliver overbelastet. Altså IKKE bliver for varm.

Man kan høre nogle relæer klikke inde i Onkyoen når man ændre impedansen og går ud af menuen. Derved kobles den lavere spænding ind).

Med en 4 ohms højttaler vil jeg i praksis foretrække at bruge indstillingen 6 ohm, så du har den højere spænding og strøm. Dette giver mere dynamik, hvilket er godt. Ved normal brug er det ikke noget problem. Først hvis du kører for fuld volumen i længere tid kan forstærkeren nå op på meget høje temperaturer. Skulle forstærkeren blive for varm, så er der altså også en termisk sikring der slår fra og først kobler til når temperaturen er faldet.

--- Blev du klogere eller mere forvirret?

mvh Peter Harbo

Til top
jrued Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Juni-2008
Sted: Kbh K, Denmark
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 16:26

Jeg blev i hvert fald klogere men har lige et spørgsmål i sammenhæng.

jeg forstår godt ved højtalere, altså 4 ohm trækker dobbelt så meget som 8 ohm! men forstår ikke hvad instillingerne i Receiveren gør? hvis man indstiller sin receivere til at køre 4 ohm i stedet for 8 ohm. trækker den så også dobbelt så meget strøm eller?

så hvis man køre 8 ohm højtalere og 8 ohm ud af receiver køre man så med 1/2 kraft i forhold til 8 ohm højtalere og 4 ohm ud af receiver.

Oprindeligt skrevet af HarboSound HarboSound skrev:

Hvorfor Onkyo vælger at have en indstilling til kun 6ohm og 4ohm forstår jeg ikke, men 6 Ohms indstillingen kan også bruges til 8 ohm eller mere. Det er jo ikke et problem med højere impedans da forstærkeren har det lettere.

burde man så netop ikke bruger 4 ohm fra receiver til at trække store højtalere. i min verden er ohm bare modstand og jo mere modstand på linien jo mindre strøm kommer der igennem, for elektronik er det self godt så systemet ikke bliver overlastet. men jeg må have misforstået noget. for det ville give mest mening for mig at køre 8 ohm højtalere med 4 ohm ud af receiveren. red mig

Edit: vred lige hjernen. hvis man indstiller receiver til f.eks. 6 ohm fortæller man den bare at det er højtalerne der har det. og den skal derfor levere højere spænding omvendt 4 ohm mindre højtalere= ikke så nødvendigt med høj spænding. tror jeg har forstået det hele så

EDIT EDIT: nu blev jeg lige i tvivl igen. mange receiver siger den sender f.eks 2x90w ud i 8 ohm eller f.eks. 140w ud i 4 ohm. er dette så hvis de højtalere der er sluttet til er 8 ohm gir det 90w og hvis højtalerne er 4 ohm får de 140w

altså du skriver hvis man sætter sin receiver til 6 ohm i forhold til 4 ohm får man mere strøm og styrke igennem, mens der normalt står i specs at en receiver giver flere Watt ved laver impedans. det er nok i virkeligheden det spørgsmål jeg leder efter svar på

Redigeret af jrued - 28-Oktober-2008 kl. 16:46
Til top
HarboSound Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Februar-2008
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Oktober-2008 kl. 17:41

Indstillingen på recieveren har intet at gøre med modstand eller impedans på receiveren. Det er nok her kæden knækker.

Den modstand eller impedans der refereres til er højttalerens impedans. Den kan være 4 ohm eller 8 ohm uafhængig af om det er en lille eller stor højttaler.

Lidt teori:

Formlen for effekt lyder:   P(effekt) = U (spænding) x I (strøm)

Har man en spænding på 20V og en strøm på 2 Ampere fås en effekt på 40Watt.

Ohms lov siger:  U (spænding) = I(strøm) x R(modstand)

Eller     I(strøm) = U (spænding) / R(modstand)

Indsætter vi udtrykket for I(strøm) i effektformlen fås:

P(effekt) = U (spænding) x U (spænding) / R(modstand)

Heraf kan vi se at effekten ud i højttaleren har at gøre med hvor stort et spændingssignal vi sender ud i højttaleren. Af formlen kan man se at halveres modstanden så fordobles effekten.

Strømmen er jo selvfølgelig også tilstede, men lad os nu koncentrere os om udgangsspændingen.

Udgangsspændingen kan justeres via volumenkontrollen. Du kan skrue op indtil du når den maksimale spænding som forstærkeren er forsynet med. Det er typisk +/- 50Volt DC. (Ja, ja jeg ved godt at den er forsynet med 220V AC, men det laves om via en transformator og ensretter til en DC spænding der er betydelig lavere).

Med formlen in-mente kan man se at hvis der sættes en 4 ohms højttaler på en forstærker, så vil man kunne trække dobbelt så meget effekt ud.

P(effekt) = 50V x 50V / 8 ohm = 312,5 Watt

P(effekt) = 50V x 50V / 4 ohm = 625 Watt

Tallene er kun som eksempel for i princippet kan man kun få 28V RMS ud af en forstærker der er forsynet med 50V (men det er en anden snak)

For at begrænse effekten ud i højttaleren kan man ved at vælge 4 ohm indstilling lave en begrænsning på spændingen på forsyningen til udgangstrinnet. Hvis vi prøver med 40V får vi følgende effekt:

P(effekt) = 40V x 40V / 4 ohm = 400 Watt

Ergo har vi begrænset spændingen giver det også en begrænsning i strøm og effekt.

mvh Peter

Til top
bony Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 15-August-2007
Sted: Fredensborg
Point: 358
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-November-2008 kl. 13:09
Slettet.

Redigeret af bony - 03-November-2008 kl. 00:25