recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround på DR-kanaler?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround på DR-kanaler?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
avemestr Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-December-2012
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér avemestr Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2021 kl. 13:34
Oprindeligt skrevet af ARTISTEN ARTISTEN skrev:

Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Det der kommer fra TVet er Stereo. Via en SR kan der vælges Stereo, DPL II og DTS NEO.


Mener du ikke en SRR?
Dts neo det er fedt hvis det er rigtig. Hvor har du det fra

De fleste AV receivers med nogle år på bagen er født med mulighed for at upmixe stereo-signaler til 5.1 eller 7.1. I DTS-verdenen var det Neo:6 og i Dolby verdenen hed det Dolby Prologic II.

I dag kommer AV receivers med samme funktionalitet. I DTS verdenen hedder upmixeren i dag DTS Neo:X (ikke at forveksle med DTS:X). Hvis du har en lidt bedre forstærker med DTS:X, så hedder upmixeren DTS Neural:X. De kan begge upmixe også til højde-højttalere. I Dolby verdenen er der så kommet "Dolby Surround" som upmixer.

Endeligt har nogle gæve belgiere udviklet en upmixer de kalder Auromatic, som findes på lidt dyrere forstærkere. Den kan upmixe til Auro2D eller Auro3D (afhængigt af om man har højdehøjttalere eller ej).

Det eneste disse upmixers kræver - uanset generation - er at man har et TV med ARC. Så kan man få Kim Bildsøe-Lassen fra alle sider, når man ser TV-avisen.

Men det er selvfølgeligt ikke "ægte surround", da signalet fra DR ikke indeholder 5.1 fulde diskrete kanaler. 
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6640
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2021 kl. 13:59
Der blev skrevet en del om lyden, dengang DR gik væk fra to lydspor, fordi mange tv downmixede 5.1 lydsporet, i stedet for at vælge stereosporet.


Venlig hilsen
KB
Til top
henrik-d Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-September-2008
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henrik-d Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2021 kl. 18:50
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Der blev skrevet en del om lyden, dengang DR gik væk fra to lydspor, fordi mange tv downmixede 5.1 lydsporet, i stedet for at vælge stereosporet.



Tak for linket :-)

Til top
henrik-d Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 02-September-2008
Status: Offline
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér henrik-d Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2021 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af ildocteur ildocteur skrev:

Hvis du har en Atmos kompatibel receiver vil den formodenlig dekode 2 kanal signalet fra DR ved hjælp af Dolby Sorround https://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_Pro_Logic#Dolby_Surround_(2014)

Min erfaring er Dolby Sorround at det giver under omstændighederne en rigtig fin sorround effekt. Jeg har ved et par lejligheder forvekslet et DS dekodet signal med rigtig Atmos (OK mit højtaler setup er ikke top tunet, men det er ret overbevisende)

Tror i øvrigt også min Sonos Arc i stuen kan dekode Dolby Sorround, den spiller til tider ret overbevisende sorround fra alm. TV.

 
Tak for svar. Jeg har dog kun en gammel denon avr 1912
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu