recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - surround på gamle forstærkere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketsurround på gamle forstærkere

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Emne: surround på gamle forstærkere
    Sendt: 21-Februar-2006 kl. 12:53

jeg har tit sat en enkelt højtaler på forstærkere uden surrond over plus klemmerne og ikke med stel, selvfølgelig med de 2 almendelige højtalere ved siden af.

altså en højtaler med de to ledninger på plus på hvær kanal, hvis der giver mening.

det giver en lyd lige som surrond når det kommer ud af den ekstra højtaler og spiller sammen med de andre men hvad sker der med forstærkeren når man gør sadanne. Belaster det udgangen eller noget, jeg har altid gjort det og intet er gået i stykker enednu 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 13:26

Hej tjensen02.

Det her har jeg erfaring med - jeg lavede samme trick og brugte efterhånden også lidt drejemodstande, flere højttalere, omskiftere o.l. så jeg rigtigt kunne lege med "surround", eller rettere ambiofoni. Det var i 70'erne, hvor en del receivere også havde omskiftere og HT-terminaler til det.

Jeg kørte også med noget lignende + en center i en periode i 90'erne. Rent passiv teknologi med effektmodstande og en del beregninger og eksperimenteren.

I princippet er det differencen mellem L og R, der gengives i bagkanalen med den tilkobling, du bruger. Så signaler i modfase havner bagude - ja, det kommer jo an på, hvor du planter højttaleren.

Belastningen er næppe noget problem så længe det hele lyder rent. Kun en brøkdel af lydenergien på film og TV er i ren modfase. Jeg har aldrig brændt noget som helst af.

I Dolby Prologic - og det kan kaldes surround - sker der dog mere end at modfasede signaler sorteres fra: Forsinkelse, niveautilpasning, man EQ'er og bruger to baghøjttalere. Den meget vigtige centerkanal til dialog tilføjes. Og det hele skilles ud fra hinanden på snedig vis. 

I Pro Logic II og andet, der stadig er baseret på to-kanal input, ændrer man også på de to baghøjttaleres signal, så de ikke lyder ens = mere rum, mere naturlighed. Og så skal der jo 5 effektforstærker-kanaler til. Og også gerne en subwoofer.

Nu er vi i 2006.

Hvad med at få dig et rigtigt 5.1 (5 helt separate kanaler+signal til subwoofer) surround-anlæg og højttalersæt? Det koster, men der er langt bedre kanalseparation og flere kan opleve go' lyd uden at sidde lige midt i.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 14:27

Nemlig!

Man behøver hverken være godsejer (  til Claes) eller arving til Sir Round* for at kunne få Dolby Digital, der ganske enkelt er standard på DVD-lyd.

DTS, der er endnu bedre opløst (højere bitrate) er heller ikke dyrt at dekode i dag. Og Dolby Prologic e.l. til 2-kanals udsendelser og filmoptagelser får man med i købet.

Der er masser af sæt med sub, 5 højttalere og DD/DTS receivere, der er til at betale, ser nydelige ud, har til hinanden afstemte eller ens højttalere** og spiller udmærket. Også på brugtmarkedet. Og ofte med matchende DVD-afspiller, evt. DVD-optager.

Tjek evt. fælleskøb på nyt JVC her

Budskabet er: Det er vist blevet tid til at opgradere.

Jeg har selv solgt min gamle stereo-forstærker til et diskotek i en fritidsklub for et beskedent beløb og savner den slet ikke.

* en fiktiv person, et lille ordspil jeg fandt på og opkaldte mit tidl. system efter.

** bestemt en fordel, så lyden ikke ændrer sig markant, når tingene suser/drøner/flyver/panoreres rundt i lydbilledet.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 17:12

hej Carser

 

tak for dit svar. det var helt utroligt hvad man kunne lave dengang.

MHT. til køb af 5.1 kanal vil jeg også have købt det på et tidspunkt.

har lige nu bare et almendeligt surround anlæg men det er bare at jeg har en gammeldags eltra forstærker  som lyder rigtig godt så har jeg bare den ektra højtaler på men jeg vidste ikke om den kunne blive ved med at tåle det.

 

 

Til top
Wester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 542
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 17:26
En gammeldags Eltra. Til Lykke med den, det kan være den bliver penge værd. Sådan en havde min far også i tresserne. Bortset fra det har de andre ret i at for et relativt beløb (lavt) får du en utrolig god lydoplevelse
NAD 32" B3 Lcd Tv. Sony 710 Recorder . Philips VR 520 Rec. Denon 1603 Receiver. Infinity Speakers
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 17:33

Oprindeligt skrevet af tjensen02 tjensen02 skrev:

hej Carser

tak for dit svar. det var helt utroligt hvad man kunne lave dengang.

MHT. til køb af 5.1 kanal vil jeg også have købt det på et tidspunkt.

har lige nu bare et almendeligt surround anlæg men det er bare at jeg har en gammeldags eltra forstærker  som lyder rigtig godt så har jeg bare den ektra højtaler på men jeg vidste ikke om den kunne blive ved med at tåle det.

Velbekomme.

Det går nok, så længe det lyder rent. Satte du derimod +R til +L uden en højttaler imellem så gik det sikkert galt på få sekunder! 

Eltra - ja, det er godtnok mange år siden jeg så og hørte det navn sidst. Og at noget med den høje alder stadig spiller - det er altså rigtig godt gået!



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 17:35

Oprindeligt skrevet af wester wester skrev:

En gammeldags Eltra. Til Lykke med den, det kan være den bliver penge værd. Sådan en havde min far også i tresserne. Bortset fra det har de andre ret i at for et relativt beløb (lavt) får du en utrolig god lydoplevelse

 

jo der er faktisk forbavsende god lyd i den. det er en eltra hi - fi FM 1515.

jeg har haft den et stykke tid og fik den fordi den var defekt men så fik jeg liv i den.

jeg ved ikke om den er lavet om men man skal bare næsten røre volumen så ryster hele huset af musik i forhold til mit sony anlæg og der er en klang i så den skal jeg nok beholde og bruge selv så den ikke kan mere men de gamle ting kan faktisk køre rigtig mange år endnu



Redigeret af tjensen02
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 17:37

hej igen Carser

 

hi hi ja så kortslutter den

 

jo den kører rigtig godt endnu efter en rep. så det er utroligt



Redigeret af tjensen02
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 18:48
Oprindeligt skrevet af claes claes skrev:

Hvis du i stedet for kun en højtaler bag, bruger 2. en i hver side vil du også kunne fornemme en retning på bagsignalet, det skyldes fase/modfase forholdet i gammeldaws surrond. Vi har altid kald det "fattigmandssurrond" men det er da bedre end ingen ting. Men som Carser skriver så få et 5:1 system, det er ikke mange basseører der skal slippes for et lille system, Og det er langt FEDERE end denne fattigmandsløsning.

Claes

 

jeg tænkte også på og sætte 2 til men kan man uden viddere gøre det for  belaster det ikke for meget. ville helst ikke ødelægge forstærkeren

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 18:59

Først og fremmest: De to bør klart være helt ens.

Sæt dem i serie, så belaster de faktisk mindre end én.

Du må jo nok åbne et par stik og lodde eller bruge muffer e.l.

Forsøg først med højttaler+'erne til forstærker+'erne. Og så kan du senere lege med at vende fase på begge eller på en af dem. Og finde ud af, hvad der lyder mest biografagtigt eller naturligt.

Her spiller afstande og meget andet ind, da du ikke har den forsinkelse, der burde være.

Jeg satte hængsler på mine baghøjttalere for til en vis grad at kunne regulere udstråling og volume, da jeg havde "fattigmandssurround".



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
tjensen02 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 15-December-2005
Status: Offline
Point: 244
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 19:15
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Først og fremmest: De to bør klart være helt ens.

Sæt dem i serie, så belaster de faktisk mindre end én.

Du må jo nok åbne et par stik og lodde eller bruge muffer e.l.

Forsøg først med høttaler+'erne til forstærker+'erne. Og så kan du senere lege med at vende fase på begge eller på en af dem. Og finde ud af, hvad der lyder mest biografagtigt eller naturligt.

Her spiller afstande og meget andet ind, da du ikke har den forsinkelse, der burde være.

Jeg satte hængsler på mine baghøjttalere for til en vis grad at kunne regulere udstråling og volume, da jeg havde "fattigmandssurround".

 

ok tak. det var jeg ikke klar over men det må jeg prøve og leje med og sætte op, ja de skal nok hænge på vægen tror jeg



Redigeret af tjensen02
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2006 kl. 19:21
½ meter over dine ører i siddehøjde og gerne nogle meter væk, evt. på sidevægge er passende. Go' legelyst!
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu