recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround receiver - bedst til prisen i 2022/2023
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround receiver - bedst til prisen i 2022/2023

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
JAJE Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAJE Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Surround receiver - bedst til prisen i 2022/2023
    Sendt: 28-December-2022 kl. 11:50
Hej

Jeg har efter længere tids overvejelse besluttet at det er tid til at skifte min gamle receiver uden HDMI ud med en med HDMI ARC. 
Jeg mindes at man for nogle årsiden kunne købe en surround receiver til cirka 2000-3000 (Pioneer, Onkyo, Yamaha, Sony) med HDMI ARC og bluray lydformater, men denne kategori synes at være forsvundet - det er enten soundbar, eller en meget dyr surround receiver, som helt sikkert vil være overkill til mit stuebehov. 

Jeg har i længere tid kigget på den berømte Sony STR-DN1080, men jeg er ikke meget for at købe en så gammel model. Desværre har Sony ingen planer om en afløser. Jeg er på ingen måde audiofil og har været fint tilfredts med min nuværende 5,1 receiver der er over 10 år gammel, men som har tjent mig fint - jeg skifter udelukkende for at få HDMI ARC og slippe for en fjernbetjening.

Hvad køber man her på vippen til 2023? Det ser ikke ud til at der er noget spændende på udsalg nogle steder...

Min maxpris er 3000 og jeg ønsker bedst til prisen og mit lydbehov er 90% TV/Streaming og 10% streaming af musik via Chromecast. Jeg har 5,1 setup og har ingen planer om flere højttalere.

Min nuværende receiver virker endnu så jeg har ikke travlt med at købe, så jeg kan godt vente lidt tid hvis der er noget interessant på vej på markedet.

MVH
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 11:55
Sørg for, at den understøtter ikke bare ARC, men eARC. Ellers skal du udskifte snart igen.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 11:58
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
JAJE Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 74
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JAJE Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 12:43
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Sørg for, at den understøtter ikke bare ARC, men eARC. Ellers skal du udskifte snart igen.

Jeg spørger måske lidt dumt her, men kan man reelt høre stor forskel ved TV og streaming? 



Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ikke til 3000, men en håndfuld SR til omkring 4000 findes der.

Tak, men jeg ønsker ikke blot at brænde 4000 af på hvad som helst. Jeg beholder mine ting længe og ønsker derfor at købe det absolut bedste til prisen, og gerne lidt fremtidssikret hvis muligt. Er der nogle af de modeller som aktuelt koster omkring 4000 kr på Pricerunner som kan hamle op med Sony STR-DN1080 som kom på markedet i 2017(!) og som før Covid-19 kunne fås til 3000 kr når den var på tilbud? 
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6069
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 12:47
Jeg ville købe den her
Men elektronik forældes hurtigt, sådan er det bare
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 12:50
Oprindeligt skrevet af JAJE JAJE skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Sørg for, at den understøtter ikke bare ARC, men eARC. Ellers skal du udskifte snart igen.

Jeg spørger måske lidt dumt her, men kan man reelt høre stor forskel ved TV og streaming? 

Det handler mere om formatsupport og båndbredde. ARC er et gammelt system, som maksimalt klarer 2.0 PCM og ellers skal man over i komprimeret bitstream. Det kan give udfordringer i mange situationer i dag og et stigende antal situation fremover, idet flere afspillere/bokse overgår til at dekode på boksen og sende lyden videre over HDMI som ukomprimeret PCM.

Guide til HDMI ARC og eARC her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1533287054
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 14:54
Jep.

Køb en AVR med eARC for at få fuld båndbredde, ellers virker det ikke altid, fordi nogle TVbokse obligatorisk pakker lyden ud til PCM. Bla kan Apple TV boksen ikke bitstreame. Jeg har selv bikset med det problem. Problemet kan omgås med en lille boks der omformer et eARC output (fra TV) til alm HDMI input på en AVR.  Det sparer IKke en remote, men man kan bruge en gammel AVR uden ARC eller eARC input sammen med TV med eARC output.
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1308
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Jeg ville købe den her
Men elektronik forældes hurtigt, sådan er det bare

Helt enig! Det er også mit bud. Vil dog nok vælge at den med RX-navn på fronten (samme receiver):

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4246
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 23:06
Oprindeligt skrevet af JAJE JAJE skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Sørg for, at den understøtter ikke bare ARC, men eARC. Ellers skal du udskifte snart igen.

Jeg spørger måske lidt dumt her, men kan man reelt høre stor forskel ved TV og streaming? 



Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Ikke til 3000, men en håndfuld SR til omkring 4000 findes der.

Tak, men jeg ønsker ikke blot at brænde 4000 af på hvad som helst. Jeg beholder mine ting længe og ønsker derfor at købe det absolut bedste til prisen, og gerne lidt fremtidssikret hvis muligt. Er der nogle af de modeller som aktuelt koster omkring 4000 kr på Pricerunner som kan hamle op med Sony STR-DN1080 som kom på markedet i 2017(!) og som før Covid-19 kunne fås til 3000 kr når den var på tilbud? 
Næh det ville jeg heller ikke, men SR recievere er steget meget de sidste år pga kriserne. For 5 år siden fik man en fuldblods SR til under 10k, og idag koster de vel 50 % mere. Så de helt små SR ligger idag på 4-5k. Den foreslåede Yamaha vil være en god investering, men forvent ikke den er bang of the buck om 10 år.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1361
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2022 kl. 07:19
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JAJE JAJE skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Sørg for, at den understøtter ikke bare ARC, men eARC. Ellers skal du udskifte snart igen.

Jeg spørger måske lidt dumt her, men kan man reelt høre stor forskel ved TV og streaming? 

Det handler mere om formatsupport og båndbredde. ARC er et gammelt system, som maksimalt klarer 2.0 PCM og ellers skal man over i komprimeret bitstream. Det kan give udfordringer i mange situationer i dag og et stigende antal situation fremover, idet flere afspillere/bokse overgår til at dekode på boksen og sende lyden videre over HDMI som ukomprimeret PCM.



Forstår altså ikke hvorfor eARC skulle være så vigtigt ?? Hvor mange streamingtjenester (som kører direkte på TV’et) udsender Dolby TRUE HD eller DTS HD master lyd som kræver eARc for at kunne overføre fra TV til reciever ? Man forbinder vel Apple TV , Blu-ray afspiller mv direkte til reciever og ikke gennem TV ?
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4434
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2022 kl. 08:04
Ingen streamingtjenester pt.

Apple TV 4K og UHD Blu-ray-afspiller kan godt forbindes til receiveren, hvis den har HDMI 2.0a, og Dolby Vision passthrough. Hvis det ikke er tilfældet, så risikerer man, at f.eks. 4K60 ikke kommer igennem til TV'et eller at HDR10 og Dolby Vision ikke gør det. Ofte bliver en receiver det svageste led i videokoden. Så det anbefales at tilslutte særligt Apple TV 4K, som udsender al lyd som PCM, til TV'et og så bruge eARC til at føre lyden tilbage receiver. Et stigende antal bokse udpakker lyden på enheden og udsender som PCM, så eARC er samtidig en fremtidssikring.

Med HDMI 2.1 enheder såsom Xbox Series X og PlayStation 5 skal receiveren have HDMI 2.1 samt VRR og ALLM passthrough. Hele HDMI 2.1 receiver-markedet er stadig noget rod, med defekte eller meget mangelfulde HDMI 2.1 receivere, eller receivere der stadig ikke har fået de lovede firmware-opdateringer. Så PS5 og Xbox Series X bør forbindes direkte til TV og med eARC videre. Konsoller udsender PCM-lyd til surround, da bitstream ikke er optimalt til realtidslyd såsom spil. Man kan godt tvinge et bitstream ud af dem, men det giver markant lydforsinkelse.

I min guide til Dolby Atmos i hjemmet har jeg tegnet en række forskellige scenarier, der virker eller ikke virker: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1591177061


Redigeret af Rasmus Larsen - 29-December-2022 kl. 08:07
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2022 kl. 08:39
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Oprindeligt skrevet af JAJE JAJE skrev:

Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

Sørg for, at den understøtter ikke bare ARC, men eARC. Ellers skal du udskifte snart igen.

Jeg spørger måske lidt dumt her, men kan man reelt høre stor forskel ved TV og streaming? 

Det handler mere om formatsupport og båndbredde. ARC er et gammelt system, som maksimalt klarer 2.0 PCM og ellers skal man over i komprimeret bitstream. Det kan give udfordringer i mange situationer i dag og et stigende antal situation fremover, idet flere afspillere/bokse overgår til at dekode på boksen og sende lyden videre over HDMI som ukomprimeret PCM.



Forstår altså ikke hvorfor eARC skulle være så vigtigt ?? Hvor mange streamingtjenester (som kører direkte på TV’et) udsender Dolby TRUE HD eller DTS HD master lyd som kræver eARc for at kunne overføre fra TV til reciever ? Man forbinder vel Apple TV , Blu-ray afspiller mv direkte til reciever og ikke gennem TV ?

Fordi OP vil bruge sin nye AVR til ARC,

"jeg skifter udelukkende for at få HDMI ARC og slippe for en fjernbetjening."

Og fordi ARC ikke har båndbredde nok til flerkanal PCM som er det der obligatorisk kummer ud af nogle TVbokse og konsoller. Derfor eARC.

Man behøver ikke hverken ARC eller eARC hvis man går gennem AVR, men det kræver det virker ;-) Der er som bemærket masser af AVR med fejl og mangler på HDMI switchen og HDMI muterer langt  hurtigere end vi kan retfærdiggøre at skifte AVR. Det virker i det hele taget fjollet at smide en AVR, som jo egentlig skal lave lyden, i skraldespanden, fordi den ikke kan håndtere et videosignal, som den ikke skal gøre andet med end at sende det videre. Dermed fungerer eARC (forbentlig) også som en levetidsforlænger eller sikkerhedsventil.

Havde min AVR haft eARC, havde det sparet mig for en masse bøvl med at få et nyt Panal OLED, en Apple 4k TV boks og en ældre ARC AVR til at spille sammen.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu