recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround reciever eller effektforstærker med D/A?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround reciever eller effektforstærker med D/A?

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked Baglæns sortering
Bo_S Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Oktober-2012
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bo_S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 14:11
Ja jeg har jo som sagt ikke så meget forstand på det. Jeg spiller normalt heller ikke vanvittigt højt, men vil bare gerne have noget der kan trække dem, og give en god lyd både ved lav og lidt højere belastning. Men der er jo ingen grund til at give 20000kr for et eller andet powerhouse af en mega-forstærker, hvis jeg ville blive ligeså glad for en Rega Brio eller en af dem nævnt tidligere i tråden.

Det er såmænd heller ikke fordi de ikke giver lyd med min Connect:Amp, men det er ligesom de bliver lidt "flade" i lyden ved lav belastning, og den måske får lidt svært ved at styre basenhederne når man skruer lidt op. Det er svært at beskrive, men de virkede ligesom lidt mere "levende" og "åbne" med den forstærker jeg testede dem med i butikken. Som jo sikkert også har været et eller andet lækkert til rigtig mange penge.
Til top
Therock Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2011
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 581
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therock Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 11:39
Oprindeligt skrevet af Bo_S Bo_S skrev:

Jeg bor på sydfyn, men skal til kbh her i løbet af ugen. Så kan jeg da lige tage ind og kigge lidt på det:-)

Har i et bud på hvor stor en forstærker der skal til at trække sådan en 6ohm - 140w højtaler sådan rimeligt? Bare så jeg ved nogenlunde hvor meget jeg skal kigge efter?

Mvh

 
Hmm
 
Det kommer an på hvad du mener med stærk ?
En forstærker kan sagtens selv om den har høje tal, (Watt) være strømsvag.
Min "lille" Pma Sa11 vejer 30 Kg og er kun på sølle 120 X 2 i 8 Ohm  og 240 x 2  i 4 Ohm, men har endnu ikke oplevet at den taber stereo dybden og detajlerings graden selv ved relativ høj volume..
Stereo: | Dali Mentor 1 | 2 x Dali Mentor Sub | Denon 4311 | Cambridge Audio Azur 851W |
Video:| LG CX 65" |
Til top
Bo_S Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Oktober-2012
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bo_S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 11:21
Jeg bor på sydfyn, men skal til kbh her i løbet af ugen. Så kan jeg da lige tage ind og kigge lidt på det:-)

Har i et bud på hvor stor en forstærker der skal til at trække sådan en 6ohm - 140w højtaler sådan rimeligt? Bare så jeg ved nogenlunde hvor meget jeg skal kigge efter?

Mvh


Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Oktober-2012 kl. 09:38
Kan ikke lige se hvor du bor - hvis det er i nærheden af Kbh så tag en snak med Dans Hifi om du kan få lov at låne en XTZ forstærker med hjem.
Ellers kan en Harman Kardon 990 fås brugt til ~7,5K
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 23:09
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 22:55
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
Bo_S Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Oktober-2012
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bo_S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 22:45
Ja jeg har også fået det råd om stereo andre steder. Ingen grund til at betale for surround jeg ikke skal bruge alligevel.

Budgettet er ligger nok meget godt omkring den XTZ som helljohn linker til. Men jeg kan sagtens vente og spare lidt mere hvis det er nødvendigt.

Jeg har ikke selv fundet så mange stereo forstærkere med digital input endnu. 

Jeg er også selv faldet over en der hedder peachtree nova, men den er lidt dyrere. 13000.- i dk med 2*80w.

Eller en NAD : 
http://www.hifiklubben.dk/produkter/stereo/forstarker/nad_c375bee-_forstarker_grafit.htm

Den kan fås med DAC for 1000kr ekstra.


Det skal lige siges at jeg ikke er overdrevet audiofil, men jeg vil jo gerne have noget lækkert lyd ud af de nye højtalere nu jeg har investeret i dem:-)

Er der nogen der personligt kender den XTZ, for jeg vil da hellere af med 5200.- end 10-13000kr hvis det ellers er noget der virker:-)

Mvh



Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 20:15
Hvis du ikke skal bruge surround delen i den Denon vil du få mere ud af en stereo forstærker med DAC. Du skriver ikke hvad budgettet er så det er svært at give råd.
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2012 kl. 19:57
hvis du ikke vil bruge surround så er stereo vejen frem som fx http://www.danstv.dk/shop/xtz-a-100-d3-3685p.html  http://www.xtz.se/se/produkter/elektronik/class-a100-d3-svart den har dac indbygget
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
Bo_S Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 07-Oktober-2012
Status: Offline
Point: 8
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bo_S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2012 kl. 12:59
Hej Alle

Jeg er kommet lidt i vildrede. Jeg har købt nye højtalere og min sonos connect:amp har svært ved at trække dem tror jeg. De lød ihvertfald bedre med den forstærker jeg lyttede til i butikken.

Det er et par ELAC fs 189 - 6ohm 140watt konstant med 200w peak power handling står der på dem.

Jeg vil nu gerne opgradere i stuen, og så flytte connect:amp i køkkenet med de gamle reolhøjtalere.

Jeg bruger dem hovedsageligt til musik, men vil gerne have lyden fra fladskærmen, playstationen og medie centeret igennem højtalerne også.

Som jeg ser det har jeg muligheden for at købe en effektforstærker med en D/A converter eller en surround reciever. 

Surround recieveren er selvfølgelig smart pga alle dens tilslutningsmuligheder, men jeg kommer nok ikke til at køre med surround lyd, så måske jeg ville få bedre lyd for pengene hvis jeg gik den anden vej.

Jeg havde f. eks kigget på en Denon AVR 2313.

Hvad er jeres bud? Skal jeg købe en surround reciever eller en effektforstærker med D/A converter?

Jeg vil også gerne høre lidt om fordele og ulemper ved begge set-up:-)

Mvh

Bo
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu