|
Surround sound setup - Vurdering/hjælp |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
cyfer ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 29-Maj-2011 Status: Offline Point: 9 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 29-April-2014 kl. 10:49 |
Hej eksperter - håber i vil læse videre og give en hjælpende hånd ![]() Jeg er netop flyttet i hus og vil som en naturlig del af dette gerne have opgraderet mit gode gamle Pioneer mini-system konfirmations-anlæg (sådan en sag her: http://bit.ly/1hNrHBw). Det har vidst efterhånden udtjent sin værnepligt! ![]() Vi vil gerne have noget der ikke er alt for bombastisk (altså ingen gulvhøjtalere), men derimod flot at se på. Men samtidig spiller rigtig godt. Tag ikke fejl. På trods af mit konfirmations-anlæg, går jeg ret meget op i lyd og hører rigtig meget musik, og er ret kræsen i forhold til hvilken lyd jeg hører på. Når det er sagt, synes jeg faktisk min gamle anlæg har klaret denne opgave ganske hæderligt, af en sådan størrelse/kvalitet. Vi har et 55" Samsung TV og plads til et 7.1 surround setup (i huset er der ført kabler i væggene til dette). Det svære kommer her. Hvad søren skal man vælge?? Vi har undersøgt en del selv, og synes det er svært at vurdere hvorvidt det vi synes er fedt, vil kunne levere ordenlig lyd til vores relativ store stue. Se plantegning her, med påtegning af højtaler setup i forhold til TV: ![]() - Den grå stiplede linje indikerer et lofthøjde skift. Over stuen er der loft til kip (i loftet er der lydabsorberende træbetonplader), over køkkenet er der normal loftshøjde (og normalt loft). De "2" rum går ud i ét! Og nu endelig til spørgsmålet. Vi har kig på følgende setup: Surround receiver: Front+Baghøjtalere: Sidehøjtalere: eller måske disse hvis de ikke er nok: Subwoofer: Centerhøjtaler: ?? Hvordan lyder bedømmelsen? Først havde vi tænkt på de små Cambridge-minx-min-21 til front og baghøjtalere. Men jeg blev nervøs for at de simpelthen er for små til at kunne give god lyd som hovedhøjtalere? I skal være meget velkomne til at spille ind med andre setups, erstatte noget med noget andet eller lignende. Ud fra det setup vi har valgt, kan i nok gennemskue stilen vi går efter. Bemærk. Jeg er komplet idiot og uvidende om alt indenfor hifi-setup. Så det er muligt jeg har valgt en sammensætning der slet ikke kan spille sammen, eller andet gøgl! ![]() Budget: 10-15.000 kr. På forhånd tusind tak for jeres sparring og input! :D Vh. Christoffer
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
jeg ville kigge en anden vej..
se nærmere på dette 5.1 sæt, rigtig god lyd til små penge ( netop sat væsentligt ned ) Boston 5.1 og hvis du ska køre 7.1 køber du et sæt A25 mere: Boston speakers og så er der råd til denne lækre receiver.. Marantz sr5008 hvis du vil højere op i receiver himlen, så vil dit budget også kunne rumme enten en 6008 eller 7008.. jeg har selv Marantz og de laver top lækre produkter til fine priser.. har hørt Boston 5.1 sættet på en Marantz sr6008, og det lød af KLART mere end det koster.! Redigeret af strecker - 29-April-2014 kl. 12:16 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
ved ikke hvordan man aktiverer links, men du må meget gerne give mig fidusen
![]() |
|
![]() |
|
Hej strecker
Tak for dit input. Jeg må dog sige at de højtalere ikke lige falder i min smag. Jeg ville snarere betegne dem som "bookshelf" højtalere end for væghøjtalere. De er simpelthen alt for klodsede og dybe til at de vil være pæne at hænge på væggen (efter min mening). Netop af samme årsag er vi faldet for CAMBRIDGE WS30, de er kun 85mm dybe (imod Bostons 225mm). Jeg er klar over at kabinet størrelse har ret meget at sige. Derfor er jeg også meget i tvivl om WS30'erne overhovedet leverer en lyd der er tilfredsstillende.. Mht. til receiveren, synes jeg dit input er interessant. Hvor stor forskel er der på, at investere lidt mere i receiveren, frem for den "billige" Denon jeg har lagt op til? Er den en ligeså stor del af det lydbillede der kommer ud af højtalerne som selve højtalerne? Eller er det mest et spørgsmål om funktionalitet og mærke? Ps.: I forhold til at aktivere links, så skal du markere linket og trykke på det lille ikon der ligner en globus med et papirsklips ovenpå!
![]() Redigeret af cyfer - 29-April-2014 kl. 11:58 |
|
![]() |
|
Tak for tips
![]() receiveren er motoren der skal trække dit setup, og hvis den halter på kræfter så falder det hele sammen.. jeg vil mene at når du vil køre 7.1 så stiller det nogle muskelkrav til din receiver.. samtidig er dit rum så stort, med åbent køkken osv, så i min verden passer hverken dit valg af forstærker eller højttalere ind i logikken.. |
|
![]() |
|
André S ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-December-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 745 |
Hej Cyfer :-)
Mærk dig mine ord, Vis du vælger De cambridge & Denon frem for Marantz og de Boston højtaler laver du en meget stor fejltagelse. Denon er så metallisk og kold i lyden.!! De Cambridge er som sådan fine nok vis det altså bare ikke skal ses. Heller vælge en Marantz receiver og nogen Dali Zenzor højtaler eller B&W 686. Eller selvfølgelig andet fra HiFi-Freaks
|
|
![]() |
|
Når i siger; Bål og brand - vælg ikke det setup/højtalere!! Er det så med den her på: "der er kun en type højtalere der leverer god nok lyd, og det er traditionelle højtalere med stort kabinet"?. Eller bunder det rent faktisk i, at alt andet leverer lorte lyd? Jeg ved jo fra mit eksisterende mini anlæg at de meget små og flade højtalere leverer hæderlig lyd efter mit hoved. Selvfølgelig ikke super über hifi top klasse lyd. Men fin lyd alligevel. Og hvis Cambridge-WS30 er et rimelig step up (et godt step up, ikke nødvendigvis milevis steps up) fra dem vil jeg mene lyden er fin.
De Cambridge-WS30 højtalerne er jo super fede/flotte (smag er jo subjektiv). Og jeg vil gerne gå lidt på kompromis med lyden, når det betyder at de ikke stikker 20-30cm. ud fra væggen. Det vil simpelthen se for mærkeligt ud! Så vil jeg næsten hellere have nogle store gulvhøjtalere! Jeg er i øvrigt overbevist om at jeg skal investere lidt mere dough i en receiver!
Redigeret af cyfer - 29-April-2014 kl. 12:59 |
|
![]() |
|
andmm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
KIg på
Q Acoustic Q7000I 5.1. Evt køb 2 ektra satalit højtalere. Og en Yamaha RX-V1073 http://hifistore.dk/q-acoustic-7000-series-75/q-acoustic-q7000i-51-p321 |
|
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
|
![]() |
|
Man bliver nødt til at tænke på hvilket rum højttalerne skal spille op, og dit rum på små 50 kvm kan ikke spilles op af bitte små satelitter.
Nu ved jeg ikke hva dine præferencer er, men hvis du bare vil ha lyd og udseende kommer i 1.ste række, så snup dem du syntes der er pænest. Men nu ligger det sådan at langt de fleste folk på et Hifi forum vægter lyd over design, så det er hva du bliver guidet ud fra.. Man ka ikke få stor flot lyd fra et sæt højttalere på størrelse med Bose, desværre. |
|
![]() |
|
Jeg er helt med på at jeres primære præmis når i skal rådgive om hifi vil være med vægt på lyden. Og det er også den rådgivning jeg søger. Dog indgår der i mine overvejelser også en ret tung vægt der hedder design. Sådan er vi jo lidt forskellige - og specielt fordi Hifi for mig ikke er en religion
![]() Når jeg alligevel beder om jeres mening, er det selvfølgelig fordi jeg ikke vil lade design styre 100%. Jeg vil også samtidig gerne have hæderlig lyd. Det er jo et virkelig svært emne, fordi sådan noget jo er ekstremt subjektivt, jævnfør ovenstående og jeres kommentarer. I kunne givetvis aldrig vinde på at købe de højtalere jeg fremsætter, fordi i nok vil opfatte det som helligbrøde at udsætte lyd for at blive spillet igennem dem. Men med min præmis i mente. Altså at jeg søger noget lyd der er en god del bedre end mit eksisterende anlæg, men ikke nødvendigvis top of the line hifi. Og samtidig skal se pænt ud - alla de højtalere jeg har valgt (synes desværre heller ikke Q Acoustic Q7000I er pæne - skulle de være bedre end de jeg har forslået?). Hvad ville i så sige til mine valg? Fair nok, hvis i slet ikke kan sætte jer ind i/rådgive ud fra de præmisser jeg har opstillet.. No hard feelings
![]() |
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3794 |
Hey cyfer.
Jeg er selv i samme båd som dig. Dvs design vægter en del. Dog stadig en smagssag uanset hvad. Men jeg må give alle de menige ret mht strørrelse på højtalere. Som du selv er inde på vægter du design højt, men trods alt også lyden. Jeg er ikke lydsnob eller audiofil, men det er direkte ødelæggende at smide så små systemer ind i så stort et rum. Men jeg er dog ikke enig i at du SKAL have gulv højttalere før du får en go lyd. Bevares di får først er godt lyd tryk der. Jeg har selv haft harman kardon hkts60 i et ikke ret stort rum. Her hang lydbilledet på ingen måde sammen. Når satellitter skal skæres så højt som de oftest skal så få du et meget ringe sammenhængende lydbillede i et stort rum med små enheder. En kæmpe forskel for mig (som iøvrigt var lidt billigere) var en ren omgang dali zensor 1 hele vejen rundt og så deres center selvfølgelig. Det var så markant et bedre lydbillede at man skulle skamme sig over at bruge de samme penge på et sæt harman kardon. Bevares de er pæne. Men en zensor er nu ikke grim heller syntes jeg.. Dali fazon har jeg ikke selv hørt, men det kunne måske være noget? Ellers er der på dba et sæt kef3005se, som kunne være interessante. Jeg syntes dog ikke de er pæne. |
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3794 |
Med andre ord, stod jeg i den situation i dit rum gik jeg på zensor 1 all around. Evt trukket en høj glans film på.
Er ikke glad for de finersider.:-) så syntes jeg faktisk du har en flot speaker. Sæt evt fronter på dali e600 fødder, de er sgu flotte |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |