recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround til forældre
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Surround til forældre

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 18:32
der er sådan en hdmi box til samsung tv’et der kommer jeg hdmi kablet til hdmi 4 arc - 

Kan apple tv’et så også være i den box og så bare et optisk kabel i receiveren og i hdmi boxen der er nemlig også optisk kabel.  Eller skal apple tv hdmi kablet også i receiveren ?  Vil helst kun bruge optisk kabel fra receiver til den box.   Og mår kalibreringen er overstået kan jeg måske tage hdmi kablet ud og kun køre via optisk - eller hvordan ?
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 18:34
tv’et for signal fra Viasat i selve tv’et.  Med er indstik kort i - 
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 19:08
Smid alle dine eksterne enheder direkte i receiveren, som du forbinder til TVét i den indgang, der har ARC, som står for "Audio Return Channel", dermed er du fri for at bruge optiske kabler, da HDMI er i stand til at føre BÅDE lyd og billede...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 19:12
har du overvejet at læse manualen? 
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-November-2009
Status: Offline
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 19:27
Som supergris skrev...

og og sørg for at du kan svare JA til JakobSkaarup
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2020 kl. 20:23
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Kan apple tv’et så også være i den box og så bare et optisk kabel i receiveren og i hdmi boxen der er nemlig også optisk kabel.  Eller skal apple tv hdmi kablet også i receiveren ?  Vil helst kun bruge optisk kabel fra receiver til den box.   Og mår kalibreringen er overstået kan jeg måske tage hdmi kablet ud og kun køre via optisk - eller hvordan ?

Du er noget sent ude med dine spørgsmål.....

Seriøst:
Noter alt udstyr ned, med producent og serienumre.
Tag en snak med og og far om, hvor tit de vil bruge surround (hele tiden, eller kun sjældent). Det er yderst afgørende for, hvordan det skal forbindes og sættes op.
Læs manualer til alt udstyr.

Herefter poster du din viden her og får råd til, hvordan det bør sættes sammen og hvad der skal laves af opsætning.

Eksempelvis nytter det ikke noget at forbinde Apple tv til forstærker, hvis de kun vil bruge surround en sjældent gang i mellem.
HDMI CEC, der bruges til at få fjernsynet til at styre forstærker (eller omvendt), er ikke voldsomt smart, hvis man kun ønsker at bruge forstærkeren i 10% af tiden, men pissesmart hvis man ønsker at have surroundlyd på alt fra OBS over tv avisen til bagedysten og spillefilm.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 03:19
Hvorfor skulle man ikke ønske at bruge forstærkeren hver gang, man tænder for TVét?
Er du bange for at skulle betale ekstra for strøm?
Hvorfor skal speakeren fra nyhederne ikke have lov til at lyde godt?
Hvorfor ikke bare tænde for det hele, når man starter op?

Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 09:45
Til trådstarter.

Jeg kan godt forstå, at dine forældre er forvirrede.

Tror aldrig de bliver venner med den opsætning.

Soundbar eller et sæt stereo højttalere er nok den bedste løsning.

På 15 år er min famile stadig forvirret over stuens sourround. 😀 

Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 10:01
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Hejsa mine forældre har et surround Sound system - men det virker for besværligt for dem.  Det er en pioneer vsx 921 - plus 5.1 system audio system.  Der er en milliard indstillinger og de kan næsten ikke finde hoved og hale i det.   Vil det være en ide at anskaffe sig en soundbar istedet for.  Har en sony ht st5500 i tankerne - de ser tv via Viasat og så har de også et apple tv som de bruger meget - er det forholdsvist problemfrit og senior venligt ?

Har Pioneer ikke noget af det samme somme hedder "scene mode" på yamaha. Der kan man programmere og tænde en aktivitet med én knap. F.eks. "se Netflix", med alle relevante indstillinger og indgange aktiveret med ét tryk.

Det er lidt bøvlet at sætte op, men for uerfarne brugere er det guld, når først det er lavet. Jeg kan bogstaveligt talt styre min AVR med tre forprogrammerede scenes og volumenkontrollen. Selv min mor på 80 ville kunne betjene det.
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 1464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 17:31
Det er klart folk bliver forvirrede, hvis man ikke benytter forstærkeren hver gang, man skal se noget. Hvis man gør det til en vane, at tænde forstærkeren som det første, hver gang man skal se noget, så er der absolut intet at blive forvirret over. Man kan så lade forstærkeren stå på "Auto Detect", så den smider det rigtige lyd ud, alt efter hvilket signal den modtager...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.







Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6388
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Januar-2020 kl. 17:38
tak for hjælpen - gad godt det var en del mere plug and play.   Men nu er det sat op.  Håber forældrene bruger det bedst muligt
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu