recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Surround via TV-udgang (nybegynder)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSurround via TV-udgang (nybegynder)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 575
Direkte link til dette indlæg Emne: Surround via TV-udgang (nybegynder)
    Sendt: 21-December-2006 kl. 12:13

Som I måske kan fornemme, er jeg totalt nybegynder indenfor surround. Mit behov er heller ikke særligt stort, men jeg savner alligevel nogle gange at kunne se en film med surround.

Mit spørgsmål er derfor: Er det muligt f.eks. at tilslutte nogen sorroundhovedtelefoner (gerne trådløse) til TVs almindelige lydgang - også få surround, eller er det ikke muligt? Det fede ved den mulighed ville være, bare at tage hovedtelefonerne frem, når resten af familien er gået iseng (derfor ikke et "rigtigt" surroundanlæg), samt at jeg så vel ville være uafhængig af kilden (DVD, film fra computer, DVB-T).

På forhånd tak for svar

Redigeret af johnjkj - 21-December-2006 kl. 12:14
Til top
MAMs Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-August-2006
Point: 135
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2006 kl. 12:46

Nu ved jeg ikke så meget om surround hovedtelefoner men der er vel ikke en surround forstærker i TV'et ?

Selvom du havde en surroundforstærker kan jeg ikke se hvordan man kan forbinde hovedtelefonerne til den og få surround ud af det.

Så desværre jeg mener ikke dette er muligt.

Men man kan da også få meget ud af et par gode stereo hovedtelefoner når der skal være ro i hytten.

Sony 46Z4500
Sony STR-DA3400ES
Sony BDP-S550
Philips 5330H
Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2006 kl. 20:31

Tak for svaret.

Nej mit Tv har ikke surroundforstærker. Derfor havde jeg også tænkt mig noget ala disse: http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/04/02/26/6554809
hvor der følger en surroundforstærker med nogle af modellerne.

Jeg bruger allerede nogle Sennheiser HD570 hovedtelefoner og de har da også en god lyd. Jeg tænkte bare at surround lige ville "gi det sidste".

Ellers har du nok ret i, at det ikke kan lade sig gøre via fjernsynet. Jeg vil bare så gerne undgå alt det ledningskaos der typisk følger ved surround.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2006 kl. 20:45

For at få Surroundlyd, er det en betingelse at man har 5 (6) separate kanaler, og det har man ikke på et TV, derfra kan man kun få Stereo eller ProLogic. Men dette sæt SONY MDR-DS5100 skulle kunne tilsluttes den Digitale udgang på DVD afspilleren og give ægte Surround.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2006 kl. 21:30

Hej Radiomand

Jeg kan godt se at jeg må skyde en hvid pind efter enten den gode lyd eller den lette løsning. Jeg har godt set Sony MDR-DS5100, men den er vist ikke sådan lige at få fat i. Den har vist også en lillebror, som ikke skulle være helt god.

Hvad med det du kalder ProLogic? Er det en form for simuleret surround, og hvis det er, er det noget man kan bruge til noget? Med andre ord, giver det en OK form for surroundfornemmelse, for hvis det gør kan jeg måske også leve med det.

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2006 kl. 21:35

ProLogic kræver ligesom ægte Surround 5 (6) kanaler, og en dekoder som er i en Surround forstærker, eller førnævnte Headset enhed.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
johnjkj Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2006 kl. 21:43

Tak for det hurtige svar. Så blev jeg da så klog.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu