recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Svært at sælge nyt hifi. Jeres mening?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Svært at sælge nyt hifi. Jeres mening?

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2016 kl. 21:56
Min erfaring er at hvis der sælges kort tid efter køb tabes der mange penge.

Lidt samme princip som med biler. Så snart varen ryger ud af butikken tabes der en masse penge.

Det lyder til at du allerede har bestemt dig for en demo højttaler. Så må du også påregne et tab på mindst 40 procent.
Til top
isaac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Januar-2008
Sted: Denmark
Point: 481
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér isaac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2016 kl. 22:40
Men hvorfor skal jeg dog regne med 40 procent?? Hvor pokker hiver du det tal frem fra? Hvad du selv er villig til at betale for et bestemt produkt? 
Varen forringes jo på ingen måde med 40% indenfor 6-8 måneder. Jeg ville konservativt set sætte tabet pr år på brugte produkter til 15-20% op til 70-80% max tab, med mindre der er tale om tv feks de taber sygt hurtigt værdi. Men alt andet end tv vil jeg sætte til 15-20% pr år. 40% indenfor 6-8 måneder lyder helt bananas. 
Men hvis jeg ikke kan få det solgt til den pris som helst skal være max med et tab på 20% så kan det jo være lige meget hvad jeg selv mener det er værd, hvis der ingen købere er. 
Til top
slumbert Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Point: 1977
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér slumbert Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Juli-2016 kl. 23:42
Det er svært at spå hvad di vil kunne få for de Triangle om 6 måneder. Gulv højttalere er ikke noget der er stort salg i mere og der er stor sandsynlighed for at en forhandler har en gulvhøjttaler på slagtilbud til som er nedsat 40-50 %. Forhandlere kan fragte varen og give garanti.

Hvis du vil have en chance for at styre hvor meget du taber, så køb en populær brugt gulvmodel i 5000 kronrklassen. Prisen kommer ikke til at ændre sig i de næste 6 måneder og du vil hurtigt komme af med den hvis du prissætter den til 500-1000 under markedsprisen.
Brugtmarkedet kan være tricky, men højttalere er ikke elektronisk avancerede og fejl kan for det meste ses eller høres. 

Eller så køb en gulvmodel til 1000-1500, så ved du hvad dit max tab er. Der findes masser af brugte derude i det prisniveau, som jeg tror spiller lige så godt som en sæt nye til 10.000. 
endnu en hifi-flygtning

Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål

Til top
moremusic Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-November-2013
Point: 589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér moremusic Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 01:49
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Men hvorfor skal jeg dog regne med 40 procent?? Hvor pokker hiver du det tal frem fra? Hvad du selv er villig til at betale for et bestemt produkt?Varen forringes jo på ingen måde med 40% indenfor 6-8 måneder

Don't hate the player, hate the game.
Du har fået gode råd til hvordan du minimerer dine risici; køb brugt - det holder værdien bedre. Derudover, så gå efter populære mærker og serier - det hjælper ligeledes på at holde værdien.
Hvis du køber klogt, så taber du ikke penge. Jeg har selv tjent 25% på en forstærker, som jeg købte brugt, og solgte efter kort tid.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 07:37
Jeg synes ikke din plan lyder så god. Brugtmarkedet er bare skidt og du skal forvente et større tab end 15-20%. Se bare din egen holdning til at købe brugt som også bekræftes af Hother. Hele den tankegang om at man ikke ved hvordan tingene er behandlet gør, st man skal have det en del billigere end nyt.

Derudover er de højttalere du køber ikke 'mainstream' og vil gære dem endnu sværere at sælge.

Mit råd hvis du vil have noget midlertidigt er, at købe nogle brugte mainstream højttalere. B&W feks sælges ofte hurtigt.

Lån og hi-fi er totalt no-go i mine øjne - har man ikke råd skal man ikke købe.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 08:48
Oprindeligt skrevet af isaac isaac skrev:

Men hvor nemt tror i det bliver at sælge dem igen, på brugt markedet og til hvilken pris? Hvor stort et tab vil i regne med at jeg får? Vil helst tabe max 1000-1200kr, og det er fint nok for mig. Men et tab på 2000kr er lidt for pebret. Altså pr sæt, dvs køber dem for 6000kr og sælger dem for 4800-5000kr. 

Jeg har før solgt et surroundsæt med stort tab, solgte det for 2750kr og havde købt det for 4000kr dvs 1250kr i tab, det samme med min forstærker købte den for 2500kr solgte den for 1600kr så vidt jeg husker. 

Du må forvente et større tab end 1200, det fortæller din erfaring dig også. Du er i gang med et 6 måneds projekt til 60.000-70.000, så virker det underligt at at 800 kr for 6 måneder er så afgørende. Hvis tingene er som de fordi at du har fået nyt job så vent da lidt til du finder ud af hvad du gerne vil ende ud med.

Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3794
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 09:56
DU skal være mere end almindelig heldig hvis du forventer at sælge med et tab på under 20%. End ikke sonos kan man det med (Fatter ikke gensalgsværdien på det produkt).
Til top
Totoronto Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Maj-2006
Sted: Midt-jylland
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Totoronto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 10:58
Brugtkøb er vejen at gå. Evt. køb et par der også er købt som demo oprindeligt, så kan det vel ikke gå helt galt?
Her er et par Wharfedale, der ligger i ca. samme prisklasse (ny: 5000,- / Demo: 3000,-?), som de Triangle du kigger på.
Lydgengivelsen aner jeg naturligvis intet omLOL.
http://www.dba.dk/hoejttaler-wharfedale/id-1025876595/
http://www.lite-magazin.de/2015/02/36401/

Til top
dumb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Oktober-2008
Sted: Aalborg,Denmark
Point: 439
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dumb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 13:51
Hvis du er 100% sikker på at have pengene om 6 måneder, så brug da en finansieringsordning, som du så bare indfrier om 6 måneder. Så får du højttalerne med det samme, men minimale ekstra omkostninger. At køber nogle midlertidige i 6 måneder er jo lidt et lotteri. Kan du sælge dem? Og hvad kan du sælge dem til? På den anden måde ved du 100% hvad dine omkostninger er på de 6 måneder
TV: 60" Sharp LE636
Projektor: Sony HW55ES
Lærred: 110" HiViLux motoriseret
Front/Center: Paradigm MilleniaOne
Bag: S/A Talent
Sub 1: XTZ 10.16
Sub 2: Velodyne SPL-800i
Receiver: Yamaha RX-A3030
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2006
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 15:55
Oprindeligt skrevet af dumb dumb skrev:

Hvis du er 100% sikker på at have pengene om 6 måneder, så brug da en finansieringsordning, som du så bare indfrier om 6 måneder. Så får du højttalerne med det samme, men minimale ekstra omkostninger. At køber nogle midlertidige i 6 måneder er jo lidt et lotteri. Kan du sælge dem? Og hvad kan du sælge dem til? På den anden måde ved du 100% hvad dine omkostninger er på de 6 måneder

Et forbrugslån inklusiv stiftelsesomkostninger i omegnen af 50.000,- bliver på 6 måneder et dyrt bekendtskab.

Helt grundlæggende så låner man ikke penge til hifi eller tilsvarende forbrugsgoder, hvis man er en voksen og økonomisk ansvarlig person. Det er en luksus man sparer op til.... altid. 

Forbrugslån medfører aldrig noget godt, og hvis det rent faktisk er i overvejelserne, så bør man helt sikkert tage et grundt kig på hvordan man håndterer økonomi sådan helt generelt. Der er altså en årsag til, at firmaer der tilbyder den type lån, henvender sig til folk der befinder sig meget lavt på den sociale rangstige og med minimalt uddannelsesniveau.

Man kan lige så godt vænne sig til at spare op til den slags, da omkostninger på den type lån koster helt enormt meget på lang sigt. Et enkelt lån på et langt liv gør selvfølgelig ikke forskellen, men er det mere regel end undtagelse, vil man ende med at betale dyrt for den type livstil. Der skal ikke ret mange af den type lån til, før man står i en situation hvor man løbende betaler renter, fremfor at indbetale til opsparing. Lige nu er det højtalere, men hvad så med fjernsynet, ferierejsen, møblerne, bilen, huset, taget, bryllupet, computeren, mobiltelefonen, tablet osv. osv. Det bliver alt for nemt en ond cirkel man aldrig kommer ud af.

Ansvarlige mennnesker har slet ikke et lån med i tankerne, når de køber luksus. Det gør at vi kan købe bedre, dyrere ting, og vi kan skifte dem ud oftere hvis det er det vi vil... så meget betyder det nemlig at man aldrig betaler renter. Eller også kan man simpelthen bruge de sparede penge på noget helt andet.

6 måneder er ingen tid, når der er tale om fint og dyrt udstyr man får glæde af i mange år. Spar op og glæd dig. Forventningens glæde er som regel den største, og du ender med at blive endnu mere glad for dit valg, når det ikke er købt for lånte penge.

Men jeg er i øvrigt helt enig i, at det er lidt af et lotteri at købe noget midlertidigt i forhold til tab, når det alligevel skal skiftes ud.

Redigeret af tobywan - 16-Juli-2016 kl. 17:13
Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top
aerik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Januar-2011
Sted: Vejle
Point: 4283
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér aerik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 18:28
Oprindeligt skrevet af tobywan tobywan skrev:

Oprindeligt skrevet af dumb dumb skrev:

Et forbrugslån inklusiv stiftelsesomkostninger i omegnen af 50.000,- bliver på 6 måneder et dyrt bekendtskab.

Helt grundlæggende så låner man ikke penge til hifi eller tilsvarende forbrugsgoder, hvis man er en voksen og økonomisk ansvarlig person. Det er en luksus man sparer op til.... altid. 

Forbrugslån medfører aldrig noget godt, og hvis det rent faktisk er i overvejelserne, så bør man helt sikkert tage et grundt kig på hvordan man håndterer økonomi sådan helt generelt. Der er altså en årsag til, at firmaer der tilbyder den type lån, henvender sig til folk der befinder sig meget lavt på den sociale rangstige og med minimalt uddannelsesniveau.

Man kan lige så godt vænne sig til at spare op til den slags, da omkostninger på den type lån koster helt enormt meget på lang sigt. Et enkelt lån på et langt liv gør selvfølgelig ikke forskellen, men er det mere regel end undtagelse, vil man ende med at betale dyrt for den type livstil. Der skal ikke ret mange af den type lån til, før man står i en situation hvor man løbende betaler renter, fremfor at indbetale til opsparing. Lige nu er det højtalere, men hvad så med fjernsynet, ferierejsen, møblerne, bilen, huset, taget, bryllupet, computeren, mobiltelefonen, tablet osv. osv. Det bliver alt for nemt en ond cirkel man aldrig kommer ud af.

Ansvarlige mennnesker har slet ikke et lån med i tankerne, når de køber luksus. Det gør at vi kan købe bedre, dyrere ting, og vi kan skifte dem ud oftere hvis det er det vi vil... så meget betyder det nemlig at man aldrig betaler renter. Eller også kan man simpelthen bruge de sparede penge på noget helt andet.

6 måneder er ingen tid, når der er tale om fint og dyrt udstyr man får glæde af i mange år. Spar op og glæd dig. Forventningens glæde er som regel den største, og du ender med at blive endnu mere glad for dit valg, når det ikke er købt for lånte penge.

Men jeg er i øvrigt helt enig i, at det er lidt af et lotteri at købe noget midlertidigt i forhold til tab, når det alligevel skal skiftes ud.

Overordnet er jeg enig med dig. Men har lige undersøgt for sjov, med min egen bankaftale, og lad os sige, at jeg skulle trække 50k over for 6 måneder, så koster det mig knap 600 kr alt i alt. I det tilfælde er det da både billigere og smartere end at købe noget som man skal forsøge sig med at sælge bagefter.
Igen, det er min aftale i banken, og ikke nødvendigvis alle der har samme muligheder.

Til topicstarter: nu er jeg godt nok også jyde og bor west å, men jeg ville ikke købe dine brugte højttalere for så lille en prisforskel i forhold til at købe nyt.
Jeg kan have overset ridser og skrammer, jeg kan komme til at ødelægge under transport, jeg skal bøvlet med transport osv. Når vi snakker 'så billigt' så købte jeg sgu hellere nyt, og undgår dermed uforudsete ærgrelser. Ikke sagt jeg ikke vil købe brugt, alt mit er på købt brugt, men besparelsen skal kunne mærkes.
Til top
tobywan Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Juni-2006
Point: 406
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tobywan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Juli-2016 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af aerik aerik skrev:

Overordnet er jeg enig med dig. Men har lige undersøgt for sjov, med min egen bankaftale, og lad os sige, at jeg skulle trække 50k over for 6 måneder, så koster det mig knap 600 kr alt i alt. I det tilfælde er det da både billigere og smartere end at købe noget som man skal forsøge sig med at sælge bagefter.
Igen, det er min aftale i banken, og ikke nødvendigvis alle der har samme muligheder.

Du har ret, det er meget individuelt hvad det vil koste. Lige på det område er det markant dyrere at have dårlig økonomi.

Panasonic VT50 - B&W CMs2
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu