Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Torben Rasmussen
Guld medlem
Flatpanels.dk
Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
|
Emne: Synology DS209 og Squeezebox Touch Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 11:23 |
Så er alt udstyr indkøbt, NAS'en snurrer, Squeezecenter er installeret på den og er aktiveret og min Sqeeuzebox Touch er sat op. Desværre så kan jeg ikke se en eneste musikfil på Touchen, selvom den har forbundet til det trådløse net, har fundet min NAS (DiskStation) og er forbundet til den.
Er der noget jeg har missed et sted? Hvis jeg trykker på "musik"-knappen øverst står der blot "intet" i oversigten og hvis jeg forsøger at søge efter numre, så sker der intet - load-ikonet snurrer bare rundt uden at komme videre.
Er der en indeksering af indholdet fra NAS'en jeg ikke har fået kørt og hvis ja, hvor f... finder jeg den henne? Synologys egen software har 0 knapper at trykke på ud over start og stop af tjenesten og på Touch'en er der ikke noget der relaterer til indeksering ud over start af "Squeezecenter" for SD og USB-enheder.
Råd modtages!
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
 |
Torben Rasmussen
Guld medlem
Flatpanels.dk
|
Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 11:43 |
OK, scratch that. Ved et "uheld" fik jeg trykket på IP-adressen for den Squeezeserver, som NAS kører, som åbnede et nyt konfigureringsværktøj, samt den netbaserede fjernbetjening.
Utroligt at det ikke er beskrevet i opsætningen på hverken NAS'en, på Touch'en eller på det website, som man skal registrere sig på hos Logitech.
|
|
 |
Leviathan
Bruger
Oprettet: 27-December-2005
Point: 50
|
Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 11:43 |
Ved ikke om du har gjort følgende men:
I Squeezecenteret på NAS'en skal man angive hvor ens musikfiler ligger. Det gøres via "Settings"-knappen nederst til højre. Når det er gjort, skal man scanne targetbiblioteket og databasen dannes, som du så kan browse i og afspille fra enten Squeezecenter eller mere praktisk fra din Touch.
|
 |
Leviathan
Bruger
Oprettet: 27-December-2005
Point: 50
|
Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 11:49 |
Yakken skrev:
OK, scratch that. Ved et "uheld" fik jeg trykket på IP-adressen for den Squeezeserver, som NAS kører, som åbnede et nyt konfigureringsværktøj, samt den netbaserede fjernbetjening.
Utroligt at det ikke er beskrevet i opsætningen på hverken NAS'en, på Touch'en eller på det website, som man skal registrere sig på hos Logitech. |
Ok - virker til at du selv fandt det. Det er måske ikke beskrevet fordi det er underforstået at man går ind og opsætter den software man har installeret på NAS'en, men du har nok ret
|
 |
tipsen
Guld medlem
Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
|
Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 13:00 |
Når du har installeret SqueezeCenter (Syno-pakken), så får du et ekstra ikon i admin-interfacet, som starter SqueezeCenter's web-interface - og dér har du alle indstillingsmuligheder - inklusiv installation af diverse plugins og modifikation af server og afspillere i hovede og r**.
|
 |
cjoscar
Bruger
Oprettet: 22-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 238
|
Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 17:02 |
Hej Yakken
Når du har leget lidt med dit setup, kommer du så med en tilbagemelding om hvordan ds209 spiller sammen med squeezebox touch.
|
 |
Torben Rasmussen
Guld medlem
Flatpanels.dk
|
Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 19:44 |
Jeg kan ikke lige se hvor jeg får har en genvej til Squeezecenter fra Synologys pakkehåndtering? Er der andre steder jeg kan se at Squeeezecenter kører end i dét modul? Dvs. eneste måde ind i Squeezecenter jeg har fundet er via den direkte IP, som på mit netværk er 192.168.0.15:9002. Det hele kører dog nu, da der ganske rigtigt var en måde at opsætte hvilket katalog på serveren som indholdt musik.
Når alt dette er overstået, så er det dog en leg at benytte Touch'en. Den kan enten konfigureres fra enheden selv, eller via ovenstående web-interface. Scanningen af mine 2000 musikfiler gik let, men mine coverarts får den dog først med når jeg afspiller en sang fra et album. Den viser heller ikke coverarts i listen over albums når jeg scroller dem igennem. Det må jeg lige få leget lidt med senere.
Mht. at køre det hele på min DS209 så har der ingen problemer været overhovedet. Jeg har benyttet både musik-afspilning og netradio og på intet tidspunkt har der været forsinkelser eller pauser i streamingen. Synology'en kører med ca. 40% forbrug på RAM-siden og nærmest ingen på processor-siden når musikken spiller. Jeg har ikke testet hvad der sker hvis jeg belaster disken samtidigt, men for mig er det ikke specielt aktuelt da jeg ikke behøver at kunne uploade tusindvis af billeder samtidigt med at jeg spiller musik. Selve opsætningen var også forrygende let (hvis man lige fraregner mit bøvlen med at gætte indgangsvinklen til Squeezecenter). Efter at have sat enheden til, så fandt den selv mit netværk (WPA2 krypteret), godkendte adgangskoden, fandt selv Squeezecenter og loggede automatisk på. Den opdaterede Touch'ens software under opstarten, hivlket også foregik helt automatisk.
Et af de afgørende punkter for mig ift. eks. Duet eller Sonos var at enheden kan styres via IR-fjernbetjening. Da jeg kører Lintronic herhjemme, så er et af kravene at mit udstyr skal kunne programmeres til at virke med min Beo4. Som en bonus så findes der også meget velfungerende software til Android-telefoner, hvilket ikke gælder for Sonos. Jeg købte Squeeze Commander til 23 kr. som virker fortrinligt.
|
|
 |
frugtkompot
Guld medlem
Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Point: 810
|
Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 20:01 |
Kunne du opsætte Squeezen over programmet, eller har du en Duet fjernbetjening fra Logitech til at gøre det?
Jeg er meget i tvivl om, hvorvidt jeg skal kigge efter Sonos eller Squeezebox, når der engang skal købes en dedikeret afspiller.
|
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield. Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
|
 |
tipsen
Guld medlem
|
Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 20:13 |
Yakken: Når jeg er logget ind i Synology's admin-interface, så trykker jeg på "pilen" (startmenuen) og dér er en fin lille Squeezebox Classic som starter webinterfacet for Squeezebox Server når man trykker på den.
NB: Det skal måske bemærkes at jeg kører v. 3 af Synology's OS.
Redigeret af tipsen - 22-Oktober-2010 kl. 20:14
|
 |
Torben Rasmussen
Guld medlem
Flatpanels.dk
|
Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 20:17 |
Squeezen skulle opsættes via den direkte IP-adresse nævnt ovenfor (giver adgang til web-interfacet). Der er ingen opsætning ud over forbindelse til netværket og til selve NAS-serveren på Touch'en. Konfigurering, valg af bibliotek mm. foregår via webinterfacet, som jeg jo så først fandt efter noget bøvlen på egen hånd.
Jeg ved ikke om du kan bruge Duet-fjernbetjeningen. Den har jeg ingen interesse i at have liggende. Der medfølger en IR-fjernbtjening, som navigerer i Touch'ens interface (tingene bliver større på displayet når man trykker på noget på fjernbetjeningen). Jeg har tænkt mig at programmere alle kommandoerne ind i mit Lintronic-system. Derudover vil jeg nok bruge min telefon fra tid til anden, da programmet hertil er hurtigt og nemt at benytte.
Hvis du ikke har noget imod en ny fjernbetjening, så er jeg dog 100% sikker på, at Sonos vil give en bedre oplevelse overall - især hvis du ikke vil bøvle med opsætning på NAS'en hvor Sonos selv kan dekode lyden via eks. en SP90 eller SP120. Med Squeezebox er du afhængigt af om NAS'en er kraftig nok til at trække Squeezecenter-softwaren. Jeg er dog ret vild med at have touch-displayet stående, da det giver noget ekstra information man ellers skulle se på eks. Sonos-controlleren eller Duet-controlleren for at få.
|
|
 |
Torben Rasmussen
Guld medlem
Flatpanels.dk
|
Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 20:22 |
tipsen skrev:
Yakken: Når jeg er logget ind i Synology's admin-interface, så trykker jeg på "pilen" (startmenuen) og dér er en fin lille Squeezebox Classic som starter webinterfacet for Squeezebox Server når man trykker på den. NB: Det skal måske bemærkes at jeg kører v. 3 af Synology's OS. |
nu kan jeg se hvad du mener. Der var kommet en side 2 på den liste i toppen, hvilket jeg ikke havde spottet. Deri ligger Squeeezecenter genvejen ganske rigtigt!
Edit: Som en lille sidenote, så kunne Logitech godt have lavet selve web-styringen af eks. playeren smartere. Synologys egen Audio Station er lidt lækrere at navigere i og mere overskueligt sat op.
Redigeret af Yakken - 22-Oktober-2010 kl. 20:27
|
|
 |
tipsen
Guld medlem
|
Sendt: 22-Oktober-2010 kl. 21:58 |
Du kan vist nok få mange forskellige skins til webinterfacet - så kan du selv bestemme, hvordan det skal se ud.
Mht genvejene i Syno-OS'et kan du også trække dem rundt efter behov og få den rækkefølge du foretrækker.
Kan Sonos egentlig matche lydkvaliteten på en Squeezebox Touch - har de eksempelvis også 24bit/96khz?
|
 |