recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology DS212j - RAID 1 og udskift disk?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology DS212j - RAID 1 og udskift disk?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Synology DS212j - RAID 1 og udskift disk?
    Sendt: 30-April-2013 kl. 21:54
Hej,

jeg har lige bestilt en Synology DS212j til backup af mine billeder. Hertil har jeg bestilt 2 stk. 2tb diske, som skal være i RAID 1, så jeg har ekstra sikkerhed ved en af diskene dør.

Mit spørgsmål er så: Hvis den ene disk dør, er det så bare at smide en ny i, og så klare NAS'en selv at sætte det op igen, med data på begge diske? eller hvordan skal man klare det? 

Jeg spørger allerede nu, da jeg gerne vil have en løsning hvor jeg ikke skal til at lave begge diske forfra. Men bare sætte en ny i, og den så selv kopiere data til ny disk.

- Det er vel det såkaldte "Hot Swap" ??

Håber der er en der kan hjælpe med dette spørgsmål, da jeg ingen viden rigtig har på sådan NAS server. 

Tak for hjælpen.

Redigeret af RuneH - 30-April-2013 kl. 22:00
Slut! -sagde de - Ingen signatur er det nye IN!
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 08:33
Hvis der er en disk der dør, slukker du din NAS skifter den færdige disk ud med en ny, starter NASen igen, går ind under disk-styrings delen og vælger reparer og så skulle du være kørende igen.

/ask
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 08:49
Du kan også gøre dette uden at slukke. Deraf navnet HOTswap.
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 09:28
Mange tak - det lyder jo fantastisk.

Jeg var ikke helt sikker på denne model også kunne dette fantastiske hot swap uden at slukke nas'en først. Men lad os håbe det aldrig bliver nødvendigt. Det er så kedeligt at miste en disk. Men fedt at vide det kan lade sig gøre.

Tak skal I have.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 09:57
Jeg har købt 212+eren til arbejdet sammen med 3 ens WD diske. Jeg swapper hhv. den og anden disk op til ferier ol. Så har vi en backup liggende.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 10:06
Så vidt jeg husker understøtter DS212J ikke hot-swap - der skal du op i de større modelle (non-J og "+")

/ask
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 10:12
Korrekt husket og det giver lidt sig selv, når man ser sammenligningen her:

http://www.legionhardware.com/articles_pages/synology_diskstation_ds212j_and_ds212,1.html

Hotswap gør det muligt at skifte diske uden skruetrækker.

Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 10:13
Crap med linket, sorry. Kopiér og indsæt selv.
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 11:08
Det gør mig nu heller intet at man skal slukke den før et skift. Det der betyder noget er, at man kan sætte en ny disk i, og det bare vil spille videre i RAID 1, med den nuværende data :)
Til top
RuneH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RuneH Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 11:08
Og så er den forresten lige ankommet på kontoret, så nu har jeg lidt at lege med derhjemme. Yey! :)
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 12:04
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

Jeg har købt 212+eren til arbejdet sammen med 3 ens WD diske. Jeg swapper hhv. den og anden disk op til ferier ol. Så har vi en backup liggende.

Mener du i ramme alvor at du sætter dit array til at fejle, for bevidst at skifte ud med en tredje diskog smide den ene af de spejlede diske i en boks/backup?

Hvis det er tilfældet, så er det noget af det mest tåbelige jeg længe har hørt.

Du risikere at miste alle data, da systemet opfatter den fjernede disk som værende fejlet.
Hvis du ender med at få en fysisk fejl på én af diskene, så kan det være at raid systemet ikke er i stand til at genskabe dine data. Alternativt kan du få overskrevet data, hvis du swapper med den tredje som ikke er opdateret. Skal systemet så bruge den ene eller den anden til at checke imod, der er jo forskellig data på.

Lang bedre at bede systemet lave en kopi til ekstern disk, som du lægger i skabet.

Jeg ved hvad jeg taler om, da jeg har professionel hands-on erfaring med over 20 forskellige raid systemer.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Maj-2013 kl. 12:22
Det var da en masse hvis'er og kan'er.

Mit liv, mine regler; jeg ved bare at det virker. Det er jo efter systemets hensigt, jeg udnytter det bare.

Den "nye disk" bliver sat i, der spørges til og accepteres en sletning af denne og et nyt spejl oprettes.

Hvis ikke det skulle være for sikkerhed, hvorfor skulle man ellers oprette et Raid 1?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu