recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology DS409 vs. QNAP TS-439 Pro
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSynology DS409 vs. QNAP TS-439 Pro

Besvar Besvar Side  <12345 6>
Forfatter
Besked
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-Februar-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 23:26
Oprindeligt skrevet af Breddam Breddam skrev:

Nå, vores indlæg skal da også hele tiden krydse hinanden 

Du skriver Synology ovenfor, men en Qnap TS-409 er billigere, og den kan gøre det samme, med mindre du bruger nfs-protokollen, som TS-409 ikke understøtter (Edit: Her skal man op i en 'Pro'). Samtidig har TS-409 de tidligere beskrevne ekstra fordele.

Fornuften siger TS-409, mens hjertet siger TS-439 (IMO)
Venligst
Søren

Hvd er nfs-protokollen?
Pioneer PDP436FDE & PDPLX5090H
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 23:30

Poplic, jeg vil ikke have ansvaret for, at du lige pludselig får forkøbt dig 
Jeg tror, du har ret, da du skrev:
Oprindeligt skrevet af Poplic Poplic skrev:

Hmm - det ser ud til, at en TS-439 vil være overkill til mit/vores forbrug her i huset. Der er primært tale om central placering af data (dokumenter, billeder, musik og film). Vi kommer ikke i overskuelig fremtid til at streame mere end max 2 ad gangen, så måske en ds409+ vil være tilstrækkelig - også evt. til at køre noget FTP-server?

Men igen, betaler man mere, så får man mere. Spørgsmålet er, hvor meget man vil betale for en NAS, som man kan tænde og glemme

Jeg går selv og tænder og slukker
Men foruden det kan min NAS levere samme værdi for mig og min familie, som en 439 kan...

Venligst
Søren

Jeg vil faktisk gerne betale en del ekstra for en NAS som jeg absolut kan både gemme og glemme - så er der lidt mere tid til familien...

At den så måske senere skal bruges som decideret webserver taler vel kun endnu mere i retning af 439'eren... Eller hvad kan/skal den ekstra kraft ellers bruges til?

Redigeret af Poplic - 22-Oktober-2009 kl. 23:30
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-December-2006
Sted: 4140 Borup
Point: 2171
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 23:54

Hvd er nfs-protokollen?

Det er Linux, der har en meget effektiv protokol, når det gælder 'samtale' mellem Linuxapparater.
Fx. NMT'er (medieafspillere) som PopcornHour eller Tvix har i nogle tilfælde haft højere hastighed på streaming via NFS (Linux) end Samba (Windows), hvilket jo er vigtigt, når det gælder HD-materiale.
Der kører jo Linux på NAS'erne, og det gør der også på fx. NMT'erne. Det er mit gæt, at det (tidligere) har haft en betydning for overførselshastigheden.

Min vurdering i forbindelse med mit eget valg af en NAS uden NFS-understøttelse var i sin tid, at understøttelse af Samba altid vil være et issue, som bliver adresseret hurtigt i en udviklingsfase, fordi der er så mange, som kører Windows og som vil kræve at kunne bruge deres NAS med en rimelig overførselshastighed.
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2009 kl. 23:57

Hvd er nfs-protokollen?

Det er Linux, der har en meget effektiv protokol, når det gælder 'samtale' mellem Linuxapparater.
Fx. NMT'er (medieafspillere) som PopcornHour eller Tvix har i nogle tilfælde haft højere hastighed på streaming via NFS (Linux) end Samba (Windows), hvilket jo er vigtigt, når det gælder HD-materiale.
Der kører jo Linux på NAS'erne, og det gør der også på fx. NMT'erne. Det er mit gæt, at det (tidligere) har haft en betydning for overførselshastigheden.

Min vurdering i forbindelse med mit eget valg af en NAS uden NFS-understøttelse var i sin tid, at understøttelse af Samba altid vil være et issue, som bliver adresseret hurtigt i en udviklingsfase, fordi der er så mange, som kører Windows og som vil kræve at kunne bruge deres NAS med en rimelig overførselshastighed.

Husstanden her er efterhånden overgået helt til Mac - men der kunne godt finde på at komme en Popcorn eller Tvix til med tiden - har dette betydning?
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 00:13

Oprindeligt skrevet af Fakker Fakker skrev:

Ja TS-439 kan du da ikke sammenligne med de andre, da den
har en Større Atom processer og noget mere ram osv, så i
praksis skulle den jo være noget hurtigere ind de andre

Ja - jeg kan godt se, at data'ene ser lidt bedre ud end på de andre - og der ligger også en ganske god anmeldelse af den (dog 639'eren) her på sitet. Jeg kan bare ikke finde nogle tests eller andet, der sætter modellerne op mod hinanden.

Som jeg skriver i et tidligere post vil det nok primært være allround-brug, den vil blive udsat for. Omvendt gider jeg heller ikke løbe i for mange begrænsninger, så hvor giver ds409 og 409+ op, og hvor tager TS-439 over?

Til allround brug kunne du også overveje at "nøjes" med "Qnap TS-219P Turbo NAS"

Jeg han uden problem se HD video 2 steder over LAN fra den og høre musik fra den på samme tid.

Den har alle de "store" funktioner, men dog en lille bitte smule mindre krafter end den større 4 serie fra qnap.
Jeg bruger twonky til at streame mit musik og video eller også er de bare mappet op.

Denne understøtter   iSCSI og mulighed for at "mappe" andre diske over netværk til en stor disk.

http://www.qnap.com/pro_detail_software.asp?p_id=122

Så er der lidt mere at tænke på og overveje.

.....
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 00:15

At den så måske senere skal bruges som decideret webserver taler vel kun endnu mere i retning af 439'eren... Eller hvad kan/skal den ekstra kraft ellers bruges til?

Njaeh...
Nu ved jeg jo ikke, hvad du har i tankerne mht. hjemmeside...
Hvis det er en personlig side med et par hits i minuttet (), som du har i tankerne, så er der ingen forskel.

Hvad kraften skal bruges til? Til at du har det godt med at vide, at du har det bedste - lige nu
Jeg købte en ny NAS (i vrede) for flere måneder siden, men nu har markedet allerede ændret sig, så jeg i dag kunne have købt en bedre NAS (dog ikke bedre ift vores behov)
Man får jo altid behov for mere kraft, men det er jo på pc'en. Med storage er det normalt noget andet.
At storage ikke bare er storage, når vi taler om en NAS, er jo forårsaget af, at en NAS til tider også skal løse andre opgaver. At skulle køre lidt web, lidt ftp og noget streaming er dog ikke noget, som kræver superkræfter.

Venligst
Søren

Redigeret af Breddam - 23-Oktober-2009 kl. 00:17
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 00:25

Husstanden her er efterhånden overgået helt til Mac - men der kunne godt finde på at komme en Popcorn eller Tvix til med tiden - har dette betydning?

Der er folk, som er meget, meget klogere på dette område end mig. Jeg vurderede selv på baggrund af de kloges udsagn, at det ikke havde den store betydning for mig. (Jeg har selv en NMT og har ingen aktuelle problemer)
Nåmen, du skal jo i gang med en omkostningsoptimeringsargumentation overfor konen
Held og lykke

Venligst
Søren

Redigeret af Breddam - 23-Oktober-2009 kl. 01:16
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 08:35

jeg kører fint med smb fra vores macs i huset til synologyen så det kører ihvertfald (og det gør det også på qnappen).

Iøvrigt med holdbarhed tror jeg også som der har været inde på, at det bedre kan betale sig at hoppe op i modeller ala ds409+ eller en modsvarende qnap(hvis man er ligeglad med økonomien).

Jeg tror ikke på man som alm bruger mærker den store forskel, når man vælger i den klasse.

Mht. strømforbruget skulle man måske lige indskyde at man på synologyen kan foruden det at lave en spin down, også kan lave en daglig tidsplan for hvornår serveren er tændt, så den ikke er tændt 24timer i døgnet, mange vil jo nok have relativt bestemte tidspunkter hvor de har behov for serveren er tændt, så kan det automatiseres.. og skal den bruges udover det så tænder man den.... min står bare tændt  

Det var lidt en tilfældighed jeg endte op med en synology istedet for en qnap som jeg først havde besluttet mig for at købe... og sikkerhed og holdbarhed på en ds409+ som jeg har kontra en ts439pro som var den jeg oprindeligt ville have haft.. tjaeh.. jeg tror egentligt ikke jeg kommer til at slide den op.. jeg tror den er udskiftet inden da til en yngre model som kan noget mere til den tid

Mvh

René
Til top
Breddam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 09:31
Den kan desværre ikke tænde selv eller har WOL 
vh s
Til top
Fakker Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Aarhus
Point: 315
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 09:50
Men det kan TS-439
Til top
Poplic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 09:51
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Oprindeligt skrevet af Fakker Fakker skrev:

Ja TS-439 kan du da ikke sammenligne med de andre, da den
har en Større Atom processer og noget mere ram osv, så i
praksis skulle den jo være noget hurtigere ind de andre

Ja - jeg kan godt se, at data'ene ser lidt bedre ud end på de andre - og der ligger også en ganske god anmeldelse af den (dog 639'eren) her på sitet. Jeg kan bare ikke finde nogle tests eller andet, der sætter modellerne op mod hinanden.

Som jeg skriver i et tidligere post vil det nok primært være allround-brug, den vil blive udsat for. Omvendt gider jeg heller ikke løbe i for mange begrænsninger, så hvor giver ds409 og 409+ op, og hvor tager TS-439 over?

Til allround brug kunne du også overveje at "nøjes" med "Qnap TS-219P Turbo NAS"

Jeg han uden problem se HD video 2 steder over LAN fra den og høre musik fra den på samme tid.

Den har alle de "store" funktioner, men dog en lille bitte smule mindre krafter end den større 4 serie fra qnap.
Jeg bruger twonky til at streame mit musik og video eller også er de bare mappet op.

Denne understøtter   iSCSI og mulighed for at "mappe" andre diske over netværk til en stor disk.

http://www.qnap.com/pro_detail_software.asp?p_id=122

Så er der lidt mere at tænke på og overveje.

Tak Notfast, men den bliver næppe aktuel - der bliver ganske enkelt hurtigt for lidt plads med kun 2 diske, så jeg skal op i en 4-bay-version...
Onkyo TX-SR705
Harbo SUB10 & 5 x SAT10
PS2 - PS3
QNAP-TS 439 Pro
AppleTV
Zaptor
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2009 kl. 11:34

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Synology understøtter også iSCSI...

M.v.h.

Til top

Besvar Besvar Side  <12345 6>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu