recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology DS411
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology DS411

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Rasmusjc Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusjc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Synology DS411
    Sendt: 09-Februar-2012 kl. 20:20

Godaften allesammen

Jeg har et spørgsmål angående en NAS server.

Har set mig lidt lun på en synology ds411

Min plan er at den skal bruges til streamning af film og musik til flere værelser.

Jeg har dog ingen forstand på om Nas'en er god nok eller muligvis alt for god til det behov.

Kan godt lidt at man kan sætte op til 12 TB i. Vi har en del billeder som jeg godt kunne tænke mig lå på serveren som sikkerhed og køre diskene i raid(/spejl) eller hvad det nu hedder.

Jeg har set på den side Synology har med kompatible hdd.

Kunne som nævnt godt tænke mig 4 x 3 tb hdd. Man kan jo aldrig få for meget plads, men er det for dyrt i forhold til at købe 2 tb, det er mine overvejelser til det spørgsmål?

Skal det være Enterprise hdd' eller kan det gå med desktop?  

Har set på flere af de hdd'er og priserne svinger meget synes jeg fra
WD Caviar green "3tb" desktop 1.333
Segate St33 "3tb" desktop 2.092
Hitachi Deskstar 7k desktop "3tb" 2.421
Hitachi Deskstar 7k enterprise "3tb" 2.899

Hitachi Deskstar 7k desktop "2tb" 1.220 (1.200 kr. billigere end 3tb)
Hitachi Deskstar A7k enterprise "2tb" 1.780 (1.100 kr. billigere end 3tb)
Så det er det jeg går og tænker lidt på pt Smile

Igen skal man købe dyrt ind nu mht. hdd. frem for de 2tb og så på et senere tidspunkt udskifte eller tilføje en ekstra nas (giver dog øget energiforbrug).
Kan jo maks få 4 tb mere ved at bruge 3 tb harddiske frem for 2tb. og besparelsen giver henholdsvis.
Desktop    4 x 1.200 = 4.800
Enterprise 4 x 1.100 = 4.400

Når man stiller det sådan op er det jo dyre 4 tb ekstra.

Håber på lidt hjælp herinde fra.

Rasmus Christensen

Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2012 kl. 21:00
Lige nu er harddiskene jo historisk dyre, så set i det perspektiv er det en dum ide at satse på både store og dertil også enterprise-modeller. WD green bør du dog holde dig fra med mindre du er frisk på at hive dem alle igennem din stationære maskine og køre et tool der slår deres idle-cyklus fra.

Min egen Synology kører med disse diske:
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4406933
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
espersen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-November-2005
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér espersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2012 kl. 21:26
Har selv en Qnap 2*2TB og 2*320GB
2TB= Seagate ST32000644NS / Seagate® Constellation® ES

1. Pas på med at spare på dine HDD når de kører i NAS eller server - det er prøvet og ikke specielt sjovt ;o| - (WD Green)

2. Vigtigt er efter min mening at du også skal have en ekstern disk til backup af dine diske jvf. punkt 1

NAS og HTPC være forbundet med kabel for at have brugbar båndbredde.
;o)
Til top
Hogarth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-Marts-2007
Point: 231
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hogarth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Februar-2012 kl. 21:57
Har selv den Synology DS411 med 4 stk 2TB WD Caviar Green WD20EARS som køre i raid5. Jeg bruger min til streaming af film og musik til henholdvis en boxee box og til en Airport Express (ikke trådløs). Mit system har kørt fejlfrit i nu 2 år, uden dropout eller dvale problemer. D
Mine wd diske er bare blevet formateret og opsat i raid5, færdig.... Det spiller max...

Redigeret af Hogarth - 09-Februar-2012 kl. 22:00
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusjc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2012 kl. 11:53
Ja Yakken med de harddiske som du har sparer jeg jo yderliger 1.200 det er dog desktop model men hvad har det at sige? kan også se at det er 5400 rpm er det nok i forhold til mit behov som jo primært er film og musik?

Angående WD Green, gider ikke til at køre dem igennem den stationære, det skal bare virke fra start af.

Espersen.
Jeg har så ingen forstand på HTPC, men kan da godt følge dig i at have en ekstern til at stå og være med som backup. Det må jeg lige overveje.

Hogarth. Det lyder godt tror også det er noget i den stil jeg starter ud med, altså med 2 bokse til at streame. Troede ikke at DS411 havde været på banen så længe.

Men hvad fornemmer i mht. plads hvor hurtigt får man brugt 8 TB?

Tror jeg køber 2 x 2TB og en DS411 og tager udgangspunkt i det.
Rasmus Christensen

Til top
Thrane74 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 06-December-2008
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thrane74 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2012 kl. 12:11
hogarth: Streamer du også HD materiale ? Og virker det også uden alt for megen hakkeri?
Har selv en meget lille nas hvor jeg har lidt problemer med HD materiale og overvejede en DS411
Til top
espersen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-November-2005
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér espersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2012 kl. 12:37
Plads; vore krav til filmens kvalitet er jo steget en anelse med Bluray og store skærme så en DVD skal rippes i højere opløsning - eller bare ligge som ISO-fil på NAS (server).
Vores større og større skærme afslører jo hurtigt hvis en film er rippet i for lav opløsning.

Man kan jo slette de film fra disken, som nok alligevel ikke skal genses fra NAS, men godt kan tages frem fra DVD-hylden?

Om du skal have en ekstre disk til backup; Rigtige mænd græder når de ikke har taget backup og frygter konens reaktion hvis der er mistet familiebilleder og -optagelser.

LAN kontra WLAN; hos mig hakkede afspilningen via trådløst helt vildt ved en DVD-iso - så kører nu via 100 mbit kabel, hvilket da også er rart hvis der skal flyttes en optagelse fra HTPC til NAS-disk.

Med baggrund i erfaringen med crashede diske; så vil jeg klart anbefale server/enterprise diske. Men ok andre har kørt fint med billigere diske uden problemer. Nu kører jeg dog 2*2 Enterprise

Redigeret af espersen - 10-Februar-2012 kl. 12:44
;o)
Til top
Hogarth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hogarth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2012 kl. 15:00
Oprindeligt skrevet af Thrane74 Thrane74 skrev:

hogarth: Streamer du også HD materiale ? Og virker det også uden alt for megen hakkeri?
Har selv en meget lille nas hvor jeg har lidt problemer med HD materiale og overvejede en DS411
Jep, jeg afspiller kun HD materiale. Ripper mine Bluray i 1:1 ISO-filer og over på min DS410. køre fejlfrit har aldrig haft problemer. køre selvfølige gigabit netværk.

Oprindeligt skrevet af Rasmusjc Rasmusjc skrev:

Hogarth. Det lyder godt tror også det er noget i den stil jeg starter ud med, altså med 2 bokse til at streame. Troede ikke at DS411 havde været på banen så længe.
Hov det er min fejl, har ikke en DS411 men en DS410Wink
Til top
Thrane74 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 06-December-2008
Point: 43
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Thrane74 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2012 kl. 10:41
Hogarth: Tak for svarene. Hvilken mediaafspiller bruger du og har den også gigabit ? Jeg har selv giganit lan (så det bliver ikke noget problem)
Til top
Hogarth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hogarth Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2012 kl. 21:50
En Boxee box selvfølgelig..
Til top
sskova Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sskova Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2012 kl. 14:52
Blot lidt info til dem, der måske ikke har opdaget det.... Synology navngiver deres NAS'er med årstal. Dvs at en CS-407 er fra 2007, mens en DS-411 er fra 2011. 1xx/2xx/4xx handler selvfølgelig om antal diske. De yder support i 4 år, hvilket vil sige, at patches til deres OS og dermed også webinterface, plug-ins osv bliver tilbudt i 4 år.

Jeg har en CS-407 og er derfor netop blevet hægtet af, hvilket er lidt surt, for jeg kunne godt bruge VPN end-point løsningen, der tilbydes nu... Da jeg købte min NAS, skulle den have 'NCQ', hvilket skulle være godt for 24x7x365 brug, men det ved jeg ikke helt om er aktuelt længere.

NAS'en er klippe-stabil, men der er et par faldgruber, som man skal passe på, men der er masser af artikler og support-snak om dem ude på nettet. Bl.a. noget med at slå cache fra på HDD'erne, for ellers kan de crashe totalt, når strømmen bliver taget. Og lignende fifs...

RAID-5 er løsningen, når du får for lidt plads. Jeg har 4 x 1TB i RAID-5, og det giver rigeligt plads, når mit WMC7 løber tør for plads.

Overvej om du kender nogen, der også har en Synology NAS og brug network backup til at tage backup over internettet af dine kritiske filer. Kræver dog selvføglelig at du stoler på dem i den anden ende, for filerne ligger tilgængelige for brugere med de rette rettigheder
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusjc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 11:48
Tak for svarene allesammen

sskova, hvad er RAID-5?

Jeg har købt 411'eren så nu skal jeg bare have købt nogle harddiske, jeg starter med at købe nogle 2tb enterprise, vil være ked af at købe dem for billigt og miste data.

Tænkte på om de i tilfælde af at jeg vil opgradere dem til 3tb ikke kan bruges i min stationær computer?

Rasmus Christensen

Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu