recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology DS411
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology DS411

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
espersen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér espersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 12:03
Med 2 diske kan du køre Raid 1 - hvor data spejles og du derved har redundant data. Dvs. en stadig kun en brugskapacitet på 2 GB (dvs. reelt ca. 1,86 GB så vidt jeg husker).
jeg kører selv Raid1 på 2 TB diske. Een disk kan fejle eller blive taget ud og den kan stadig blive brugt.

Blot husk at Raid i sig selv ikke er backup! - Der skal du bruges ekstern lagring - fx en anden harddisk ;o)
Her er et link om Raid - se raid 4 og raid 5. Med 5 skal der bruges min. 3 ens diske og derfra kan data reddes ud af blot een disk.
Diskene kan bagefter bruges andre steder - fx 1 i din PC og en anden som ekstern disk i fx en Icybox der forbindes via USB etc)

Redigeret af espersen - 20-Februar-2012 kl. 12:05
;o)
Til top
TheRealBamse Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2011
Sted: Danmark
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 12:09
@Rasmusjc
Hele pointen i RAID er at du ikke mister data hvis 1 disk dør... (hvertfald efter RAID 0)

Der er forskellige nivauer af RAID hvor:
RAID0 er "extension" af en disk - så dør 1 disk mister du al data
RAID1 er "mirroring" af en disk - så de 2 diske altid er ens
(... Hopper lige lidt i historien...)
RAID5 er et blanding produkt - Så dele af data gemmes på forskellige diske, med en distribueret pariatetsblok, sådan at hvis en disk dør så kan data genskabes.

Så længe du kører RAID1 (eller højere) og der ikke dør mere end 1 disk, så kan du genskabe dataen fra den døde disk...
Svagheden ved RAID1 er at det spejler "rent", så har du 4 TB plads (2x 2tb) vil du kun var 2 tb til rådighed... Ved RAID5 vil du have mere plads tilrådighed på hver disk - relativt RAID1.

Så er det i princippet ikke nødvendigt at købe Enterprise-diske... (efter min mening)

Jeg har en Synology 710'er i RAID 1... Der var en WD disk som stod af... Ny disk i bæstet... og wupti :) 
Så genopretter den selv RAID'et med den nye disk og så er dit data sikkert igen...

(RAID beskytter dig jo altså ikke mod tyveknægte og sådan! Så en off-site back-up er sku' nødvendigt til at gemme babybilleder og sådan!)

Redigeret af TheRealBamse - 20-Februar-2012 kl. 12:10
Til top
espersen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-November-2005
Point: 284
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér espersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 12:16
jeg har prøvet den med 2 alm. diske - og de crashede begge to, hvorfor Raid1 ikke hjalp mig. Jeg fik ikke al data reddet ud - det var knap så sjovt.
;o)
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 12:46
Og tænk på at hvis du kører RAID skal alle HDD skiftet på samme tid (størrelsen skal være ens).
I min 409+ kører jeg mine 2TB HDD som single drive, og kan derfor også opgradere en enkelt HDD hvis jeg vil. De film jeg har liggende er ikke kritiske hvis jeg mister dem. Alt andet (billeder, musik m.m.) ligger også som en off-site backup i form af en HDD i skuffen på arbejde.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 13:49
@kim.t
Med Synologys nye "Hybrid RAID" kan du godt bruge forskellige diske, med forskellige størrelser og sådan... Så RAIDer den vidst så meget den kan i 1 eller højere... og det sidste i 0... Eller noget i den stil...
Men skal ærligt indrømme at jeg ikke har prøvet det... Så ved ikke hvor godt det fungerer?!

@espersen
Det er nok næsten det jeg vil kalde vanheld... Eller meget uheldigt uheld...
At 2 diske i RAID 1 står af på PRÆCIS samme tid - eller indenfor så kort tid at begge dør, inden du får skiftet den første; Det er endte vanheld eller et eller andet udefrakommende... f.eks. spændingsfejl eller sådan noget Confused

Redigeret af TheRealBamse - 20-Februar-2012 kl. 13:50
Til top
sskova Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Juni-2009
Point: 61
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sskova Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 14:39
Oprindeligt skrevet af espersen espersen skrev:

jeg har prøvet den med 2 alm. diske - og de crashede begge to, hvorfor Raid1 ikke hjalp mig. Jeg fik ikke al data reddet ud - det var knap så sjovt.

Prøv at søge i Synology's forum. Umiddelbart ser jeg to mulige årsager, hvoraf den første kunne være mest sandsynlig:

1) Disk write cache bør disables. Er den enabled, er der forhøjet risiko for disk crashes ved strømudfald. Jeg kan ikke henvise til specifikke forum indlæg, men brug et par timer på forummet, så tror jeg du får dannet dig et billede af det.

2) Dårlige SATA kabler kan betyde disk crashes. Men som regel kun én disk. Jeg har selv haft mange disk crashes, men det har altid været disken med højest nummer. Så hvis jeg havde 3 diske i, var det ganske sikkert, at disk 3 crashede på et tidspunkt. Udskiftning af stamtlige SATA kabler har fået problemet til at gå væk. Jeg vil næsten antage, at Synology har lært af det, så det kun var xx7'erne, der have problemet. Se evt følgende side, som omtaler det ret specifikt:

http://www.lookatbowen.com/2008/12/a-solution-to-the-synology-cs-407-disk-crashes

/Søren
Til top
sskova Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sskova Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 14:41
Oprindeligt skrevet af Rasmusjc Rasmusjc skrev:

sskova, hvad er RAID-5?

Læs om RAID-5 her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Raid_5#RAID_5

/Søren
Til top
Rasmusjc Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-September-2007
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusjc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 14:43
Storartet med noget forklaring af RAID når man ikke har så meget forstand på det.

Hvad vil de herre (og damer for ikke at støde nogen) så anbefale at man sætter dem i RAID 1 eller RAID 5

Ja film og musik kan jo altid erstattes det er også mest børnebillederne som ikke må gå tabt men de kommer også til at ligge på en ekstern hdd. Så hvis de kører i RAID på serveren og ligger på en ekstern så er det vist fint.

Når vi så lige har ekstern lagring op af vende er der så noget der passer bedre til dette setup med en ds411?

Hvad med at bruge en udbyder på nettet til også at opbevare ens billeder og små klip. F.eks ved Google (g-mail) mener man har plads til rådighed der. Ved godt at det kan blive overdrevet men forklar lige kæresten det. :)
Rasmus Christensen

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9432
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 15:24

Storartet med noget forklaring af RAID når man ikke har så meget forstand på det.

Hvad vil de herre (og damer for ikke at støde nogen) så anbefale at man sætter dem i RAID 1 eller RAID 5

Ja film og musik kan jo altid erstattes det er også mest børnebillederne som ikke må gå tabt men de kommer også til at ligge på en ekstern hdd. Så hvis de kører i RAID på serveren og ligger på en ekstern så er det vist fint.

Når vi så lige har ekstern lagring op af vende er der så noget der passer bedre til dette setup med en ds411?

Hvad med at bruge en udbyder på nettet til også at opbevare ens billeder og små klip. F.eks ved Google (g-mail) mener man har plads til rådighed der. Ved godt at det kan blive overdrevet men forklar lige kæresten det. :)
Husk at placere den eksterne disk væk fra din NAS.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TheRealBamse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 15:33
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Af hensyn til tyveknægte, brand og så videre... Wink

Havde en kollega - han havde 1 derhjemme, 1 på arbejdet og 1 i bankboksen... Big smile Det er nok liiiidt overkill på den anden side...
Til top
sskova Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sskova Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 15:43

RAID-5 giver kun mening ved 3 diske og derover, men det er den RAID-type (med redundans indbygget) der kan give dig størst volume, hvis du går efter kun at oprette ét volume

Når vi så lige har ekstern lagring op af vende er der så noget der passer bedre til dette setup med en ds411? Hvad med at bruge en udbyder på nettet til også at opbevare ens billeder og små klip.

Brug gerne network backup. Det kører af sig selv og kræver ikke at du husker at skifte den eksterne harddisk ud osv. Brug gerne backup til anden Synology, hvis du kender en, der også har en. Jeg bruger det, og det fungerer rigtigt godt. Du skal dog lige forbi nogle knaster omkring åbning og forwarding af porte i din router, fast IP-adresse osv.

Alternativt kunne "Amazon S3 server" som beskrevet på nedenstående URL måske være en mulighed. Jeg ved dog ikke, om/hvad det koster...
http://www.synology.com/dsm/backup_server.php?lang=dan

/Søren
Til top
Killerfly Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Juni-2008
Sted: Lyngby, Denmark
Point: 147
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Killerfly Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Februar-2012 kl. 18:40
Oprindeligt skrevet af TheRealBamse TheRealBamse skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Af hensyn til tyveknægte, brand og så videre... Wink

Havde en kollega - han havde 1 derhjemme, 1 på arbejdet og 1 i bankboksen... Big smile Det er nok liiiidt overkill på den anden side...

det ser jeg ikke sådan- hvis man arbejder med IT ved man hvis data ikke er gem 3 forskælgie setder eksister de ikke ...Wink
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu