recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology Nas, det rigtige valg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology Nas, det rigtige valg?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jsj1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-December-2009
Status: Offline
Point: 291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsj1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Synology Nas, det rigtige valg?
    Sendt: 10-September-2013 kl. 19:53
Hej alle.
Jeg vil høre om der er nogen som kan forklare mig i korte vendinger, om man kan bruge en Synology NAS til både Mac og Pc?
Vil man kunne lagre/overføre sine Mac/Pc filer til denne NAS, hvis de ligger på en Mac med HFS+ eller på en pc med ntfs ?
Er det noget med at NAS'en formatterer hdd til sit eget formatteringssystem EXT1/2/3 , og hvad er det for nogle formater???
Jeg spørger fordi jeg vil gerne have opbygget en server som skal kunne læses og skrives fra og til, fra både Mac og pc,
Og den skal bruges til at gemme alle mine billeder/videoer/film/musik på, og så streame det ud til computere og iOS enheder
Har pt en Mac mini med xbmc installeret, men synes ikke det fungerer helt så godt mht billeder hvis de skal kunne ses på iOS enheder, der har jeg hørt at synology har en app som gør dette ganske glimrende....
Hvad gør I, jer der har både Mac og Pc, bruger I en synology NA'S? -eller en anden løsning?
Nb. Det skal være en løsning hele familien kan bruge.....
Mvh
Jan
Mvh
Jan
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2013 kl. 20:09
http://www.synology.com/us/solutions/cross_plat/index.php
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2013 kl. 20:10
Ifølge ovenstående er der ingen problemer.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-September-2013 kl. 21:45
D kan fint dele med både Windows og Mac fra en NAS. Synology har også ApS der gør det let at have adgang til og se/lytte billeder/film/musik.

/ask
Til top
jsj1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsj1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2013 kl. 12:46
Hej JeTex og jacobask, takker for jeres svarThumbs Up
JeTex, jeg har læst linket, det ser fint ud mht. crossplatform, men synes bare ikke jeg helt forstår hvordan det fungerer, eks. når man vil gemme filer på NAS'en, man har liggende på sin Mac eller Pc....
Er der 100% understøttelse af skrivning/læsning fra Mac/Pc, altså uanset om man har sine filer liggende på NTFS,FAT, HFS+,EXFAT formatterede hdd?
Mvh
Jan
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1253
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2013 kl. 13:08
Filsystemerne har som sådan ikke rigtigt noget med tingene at gøre her, da det hele snakker sammen via netværksprotokoller - således bliver der oversat til et "fælles" sprog i de enkelte maskiner/NAS.

/ask
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2013 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

Filsystemerne har som sådan ikke rigtigt noget med tingene at gøre her, da det hele snakker sammen via netværksprotokoller - således bliver der oversat til et "fælles" sprog i de enkelte maskiner/NAS.

/ask
Helt rigtig. Filsystemet på NAS og PC har intet at gøre med overførslen af filer mellem enhederne. Det sker typisk enten via Samba (SMB) eller NFS netværksprotokol.

Mht. billeder har Synology en PhotoStation. Den indexserer og danner thumbnail af dine album. De har så en PhotoStation App til IOS hvormed man let browser igennem billeder. 

Redigeret af kim.t - 11-September-2013 kl. 13:25
Til top
jsj1 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsj1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2013 kl. 15:47
Ok, takker for Info Jacobask og kimt, rart at vide der så ikke vil være nogle probs der så. Jeg vil søge og læse noget mere om Synology nas så. Har dog også lige læst om Plex endnu engang, måske dette kunne være et godt alternativ for mig, da jeg jo har en Mac mini...... Jeg takker for hjælpen so far
Mvh
Jan
Til top
Juleulven Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 28-Juni-2008
Sted: Denmark
Point: 484
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Juleulven Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2013 kl. 19:20
jsj1: husk og overvej hårdt og længe hvilke diske du smider i ...
hvis NAS'en har høj diskaktivitet skal du IKKE købe de billigste 3TB diske ....

Den fejl begik jeg og har nu haft 3 kritiske fejl på Seagates ST3000DM001 diske på 4 totalt købte diske...
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu