|
Synology Nas, det rigtige valg? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
jsj1 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-December-2009 Status: Offline Point: 291 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 10-September-2013 kl. 19:53 |
Hej alle.
Jeg vil høre om der er nogen som kan forklare mig i korte vendinger, om man kan bruge en Synology NAS til både Mac og Pc? Vil man kunne lagre/overføre sine Mac/Pc filer til denne NAS, hvis de ligger på en Mac med HFS+ eller på en pc med ntfs ? Er det noget med at NAS'en formatterer hdd til sit eget formatteringssystem EXT1/2/3 , og hvad er det for nogle formater??? Jeg spørger fordi jeg vil gerne have opbygget en server som skal kunne læses og skrives fra og til, fra både Mac og pc, Og den skal bruges til at gemme alle mine billeder/videoer/film/musik på, og så streame det ud til computere og iOS enheder Har pt en Mac mini med xbmc installeret, men synes ikke det fungerer helt så godt mht billeder hvis de skal kunne ses på iOS enheder, der har jeg hørt at synology har en app som gør dette ganske glimrende.... Hvad gør I, jer der har både Mac og Pc, bruger I en synology NA'S? -eller en anden løsning? Nb. Det skal være en løsning hele familien kan bruge..... ![]() Mvh Jan |
|
Mvh
Jan |
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
http://www.synology.com/us/solutions/cross_plat/index.php
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
Ifølge ovenstående er der ingen problemer.
|
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1253 |
D kan fint dele med både Windows og Mac fra en NAS. Synology har også ApS der gør det let at have adgang til og se/lytte billeder/film/musik.
/ask |
|
![]() |
|
jsj1 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-December-2009 Status: Offline Point: 291 |
Hej JeTex og jacobask, takker for jeres svar
![]() JeTex, jeg har læst linket, det ser fint ud mht. crossplatform, men synes bare ikke jeg helt forstår hvordan det fungerer, eks. når man vil gemme filer på NAS'en, man har liggende på sin Mac eller Pc.... Er der 100% understøttelse af skrivning/læsning fra Mac/Pc, altså uanset om man har sine filer liggende på NTFS,FAT, HFS+,EXFAT formatterede hdd?
|
|
Mvh
Jan |
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1253 |
Filsystemerne har som sådan ikke rigtigt noget med tingene at gøre her, da det hele snakker sammen via netværksprotokoller - således bliver der oversat til et "fælles" sprog i de enkelte maskiner/NAS.
/ask |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
Helt rigtig. Filsystemet på NAS og PC har intet at gøre med overførslen af filer mellem enhederne. Det sker typisk enten via Samba (SMB) eller NFS netværksprotokol. Mht. billeder har Synology en PhotoStation. Den indexserer og danner thumbnail af dine album. De har så en PhotoStation App til IOS hvormed man let browser igennem billeder.
Redigeret af kim.t - 11-September-2013 kl. 13:25 |
|
![]() |
|
![]() |
|
Ok, takker for Info Jacobask og kimt, rart at vide der så ikke vil være nogle probs der så. Jeg vil søge og læse noget mere om Synology nas så. Har dog også lige læst om Plex endnu engang, måske dette kunne være et godt alternativ for mig, da jeg jo har en Mac mini...... Jeg takker for hjælpen so far
![]() |
|
Mvh
Jan |
|
![]() |
|
Juleulven ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 28-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 484 |
jsj1: husk og overvej hårdt og længe hvilke diske du smider i ...
hvis NAS'en har høj diskaktivitet skal du IKKE købe de billigste 3TB diske .... Den fejl begik jeg og har nu haft 3 kritiske fejl på Seagates ST3000DM001 diske på 4 totalt købte diske... |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |