recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology nas på telenor internet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSynology nas på telenor internet

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
nicolaitoft Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 6
Direkte link til dette indlæg Emne: Synology nas på telenor internet
    Sendt: 11-September-2010 kl. 14:44
Hej,

Jeg er lidt ny på server området, og kæmper lidt med at få min Nas på nettet, jeg har fået hele netværket "internt" til at virke.

Jeg har en Zyxel P2602HW wireless router fra telenor,
Spørgsmålet er om den ip adresse jeg har fra dem, kan jeg tilgå min server via den, eller skal det laves om til global IP?
Hvis hvad gør jeg så når der skal flere computer osv. på nettet ??

Håber det giver mening og nogen kan hjælpe mig vider i mit projekt.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2010 kl. 15:51
Først og fremmest skal du have forwardet de porte for de services du ønsker at tilgå udefra over til din NAS... dette skal gøre i din router. .. men formålet er at få din router som modtager al indgående ekstern trafik, til at sende netop trafikken på den specifikke port over til din NAS istedet.. så den eksterne port bliver forbundet med den korresponderende port på din NAS interne adresse

er du i tvivl om hvilke porte du skal have fat i så kig i din NAS firewall managment -> internetforbindelse-> firewall og opret vælg liste over indbyggede programmer her kan du se en længere liste fra knappen til højre.

På NAS (hvis ikke du har statisk ip adresse eller domæne) bør du anvende ddns se over firewall knappen under ddns.. jeg selv har oprettet en adresse ved two-dns.de her er det blot følge anvisningerne ved opret og herefter log ind, så har du altid en ekstern adresse som peger ind på din aktuelle ipadresse.

så skulle du gerne kunne få fat i den

og forresten da.. velkommen til Wink

Redigeret af rhsin - 11-September-2010 kl. 15:54
Mvh

René
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-September-2010 kl. 23:00
Hej rhsin,

tak for dit svar,

Jeg har i min router nat' et port til ftp og admin (20,21 og 5000) til min nas ip adr,  kan også teste disse porte på nettet på forskellige sider.
Jeg har også oprettet en konto hos two-dns, indtastet dette i min nas.

Måske jeg ikke helt forstår det, men jeg taster så min ddns adr. i browser og den henviser til min ip. men skulle der ikke indtastes en port også? eks. 94.xxx.xx.xxx:5000 hvordan ved ddns ellers at det er denne port ?
Jeg kan heller ikke tilgå den ved at direkte at taste min ip adr i browser.

jeg er låst lidt fast nu, håber i kan hjælpe mig lidt vider :)
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 08:50

på min virker det uanset om jeg skriver portnummeret eller ej, dvs indtaster jeg adresse http://adressen i min browser anywhere så får jeg fat i webadgangen til min server.

hvis ikke der sker noget overhovedet ville jeg måske anbefale lige at tjekke om der er noget firewall i enten routeren som blocker.. eller måske telenor har blokeret for nogle porte i deres system, så du skal bede dem om at åbne de pågældene porte op.
Mvh

René
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 09:16
Hej der, velkommen til.

Ang portnummer så er det rigtigt at du skal skrive det hvis du IKKE bruger en standart port. Altså hvis du vil have adgang til webinterface på port 5000 så skal du skrive www.dindyndnsadresse.dk:5000 . Hvis du bruger standart porte, 80 til www og 21 til ftp OSV. så behøver du ikke skrive portnummer ( ftp://dindynsadresse.dk = ftp://dindyndnsadress.dk:21)

MVH BS

Edit: du skal også have sat din NAS til at svare på port 5000!

Redigeret af Bschmidt - 13-September-2010 kl. 09:19
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 09:36
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Hej der, velkommen til.

Ang portnummer så er det rigtigt at du skal skrive det hvis du IKKE bruger en standart port. Altså hvis du vil have adgang til webinterface på port 5000 så skal du skrive www.dindyndnsadresse.dk:5000 . Hvis du bruger standart porte, 80 til www og 21 til ftp OSV. så behøver du ikke skrive portnummer ( ftp://dindynsadresse.dk = ftp://dindyndnsadress.dk:21)

MVH BS

Edit: du skal også have sat din NAS til at svare på port 5000!
Pr default svarer en synology NAS på port 5000, og i og med det virker på lokalnetværket så burde det virke.

den kan faktisk godt finde webadgangen uden portangivelsen (har lige testet på min egen via internet), og bruges der default programmer spørger de typisk pr default ind på de rigtige porte.. men det skader næppe at tilføje den adressen.. det er bare for webadgangen faktisk ikke nødvendigt.. det er det ihvertfald ikke hos mig... om det så skyldes jeg har en portforwardmulighed der hedder http som forwardes til NAS så virker på flere porte skal jeg ikke gøre mig alt for klog på Embarrassed
Mvh

René
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 09:50
Har du så ikke en portforward der siger at port 80 skal forwardes til dinnasipadresse port 5000?

Kan du skrive http://dinnasipadresse på lokalnetværket og få fat i webinterfacet?

BS

Redigeret af Bschmidt - 13-September-2010 kl. 09:50
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-September-2010 kl. 13:11
Oprindeligt skrevet af Bschmidt Bschmidt skrev:

Har du så ikke en portforward der siger at port 80 skal forwardes til dinnasipadresse port 5000?

Kan du skrive http://dinnasipadresse på lokalnetværket og få fat i webinterfacet?

BS
nej det har jeg ikke lavet, og jeg kan godt få fat i webinterfacet på lokalnettet (og iøvrigt som sagt også eksternt) blot ved at intaste enten den lokale ipadresse på NAS, eller den eksterne.. men uden porte.

Jeg bruger dog portene som tilføjelse hvis jeg vil tilgå andre services som feks webfilserveren direkte der kan jeg sætte port :7000 på adressen så har jeg direkte fat i den.. og /photo så tager den fat i photostation.. og den har også en på webdav.. men den kan jeg ikke lige huske hvad jeg satte til. naturligvis hvis jeg skal have fat i dem eksternt så skal jeg også lave det direkte portforward fra ekstern adresse til internt.. eller virker det naturligvis ikke

Redigeret af rhsin - 13-September-2010 kl. 13:12
Mvh

René
Til top
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2010 kl. 09:36
Tilbage igen,

Min internet forbindelse gik i sort, men nu er jeg på igen.
Og underlig nok så kan jeg bruge ftp.ipadr og tilgå min nas nu.
Men jeg kan tjekke at port 5000 er åben men ikke komme på admin modulet.
Explore skriver noget i retning af at, indhold eller filer kræver et program eller andet.

Burde jeg ikke kunne komme på uden noget installeret på anden computer.
eller er der noget i nas jeg mangler at sætte op ??

Jeg takke for de andre indlæg, det har hjulpet mig meget Smile

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2010 kl. 09:54
mener den forsøger at installere et lille program første gang man logger på om det er en javaapplet eller lign. ved jeg ikke.. men man skal installere programmet... nu jeg tænker mig om er det vist primært i filestation det popper op
Mvh

René
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu