Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
jacobhs
Junior bruger
Oprettet: 07-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 43
|
Emne: Synology NAS problemer :-( Sendt: 21-April-2011 kl. 09:31 |
Hej
Jeg købte for et par dage siden en synology ds-211, men har lidt problemer.
Mit problem er hastighed!
Jeg har en macbook pro og modtager snart en apple tv 2 som skal have xbmc kørende. Min router er en netgear vvg2000. http://www.speedguide.net/routers/netgear-vvg2000-vdsl2-voice-gateway-with-80211n-791
Problemet er at når jeg fx kopierer filer fra min mac til min nas eller omvendt så går det åbenlyst for langsomt. Det tager lidt længere tid at kopiere en fil fra min nas til min mac (mac har trådløs forbindelse til min router) end det fx vil gøre at downloade filen igen fra nettet. Dette kan selvfølgelig ikke være meningen. Jeg mistænker min router for at være den som får det hele til at køre langsomt, men så burde jeg dog kunne kopiere ligeså hurtigt som jeg kan downloade, men jeg burde vel kunne kopiere langt hurtigere. Jeg prøvede også at afspille en film på min mac (filmen ligger på NAS'en) og det gik heller ikke optimalt. Hvert 10 sek ca hakkede filmen for ligesom at kunne følge med, og det var ikke nogen stor fil. ca 350 mb til en 45 min lang film.
Er det min router som ikke er god nok? Andre ting jeg bør kigge på eller overveje? Håber nogen kan hjælpe mig, for lige nu sidder jeg da lidt skuffet tilbage over det hele :-(
|
 |
Markh
Super bruger
Oprettet: 04-August-2006
Sted: København
Point: 317
|
Sendt: 21-April-2011 kl. 09:38 |
jacobhs skrev:
Hej
Jeg købte for et par dage siden en synology ds-211, men har lidt problemer.
Mit problem er hastighed!
Jeg har en macbook pro og modtager snart en apple tv 2 som skal have xbmc kørende. Min router er en netgear vvg2000. http://www.speedguide.net/routers/netgear-vvg2000-vdsl2-voice-gateway-with-80211n-791
Problemet er at når jeg fx kopierer filer fra min mac til min nas eller omvendt så går det åbenlyst for langsomt. Det tager lidt længere tid at kopiere en fil fra min nas til min mac (mac har trådløs forbindelse til min router) end det fx vil gøre at downloade filen igen fra nettet. Dette kan selvfølgelig ikke være meningen. Jeg mistænker min router for at være den som får det hele til at køre langsomt, men så burde jeg dog kunne kopiere ligeså hurtigt som jeg kan downloade, men jeg burde vel kunne kopiere langt hurtigere. Jeg prøvede også at afspille en film på min mac (filmen ligger på NAS'en) og det gik heller ikke optimalt. Hvert 10 sek ca hakkede filmen for ligesom at kunne følge med, og det var ikke nogen stor fil. ca 350 mb til en 45 min lang film.
Er det min router som ikke er god nok? Andre ting jeg bør kigge på eller overveje? Håber nogen kan hjælpe mig, for lige nu sidder jeg da lidt skuffet tilbage over det hele :-(
|
Bruger du trådløst eller kablet? Det lugter lidt af at du bruger trådløst. Din router bør ikke have en indflydelse på hastigheden - dine enheder er vel kablet til switchen i routeren? Prøv at kable din Mac til switchen sammen med din NAS, og prøv så igen. /Mark
|
Pioneer KRP-500A, SC-LX90, BDP-LX91, DV-LX50
DVDO iScan Duo
XBOX360, PS3 og Wii
Audiovector S3 Avantgarde Arreté , SC Avantgarde, K-X
Nordost Frey højttalerkabel og Red Dawn RCA interconnect
|
 |
jacobhs
Junior bruger
|
Sendt: 21-April-2011 kl. 09:57 |
Min nas er koblet til min router med kabel, og min mac trådløst. Jeg har nu prøvet hvor jeg også kobler min mac til med kabel, og der går det rigtig nok væsentligt hurtigere.
Kan jeg gøre noget for at få det til at køre hurtigere trådløst eller skal det virkelig køre så langsomt? (her snakker vi 5-7 min om at flytte en 350mb stor fil)
|
 |
mjohansen
Super bruger
Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: 2630 Taastrup
Point: 349
|
Sendt: 21-April-2011 kl. 10:26 |
jacobhs skrev:
Min nas er koblet til min router med kabel, og min mac trådløst. Jeg har nu prøvet hvor jeg også kobler min mac til med kabel, og der går det rigtig nok væsentligt hurtigere.
Kan jeg gøre noget for at få det til at køre hurtigere trådløst eller skal det virkelig køre så langsomt? (her snakker vi 5-7 min om at flytte en 350mb stor fil) |
Jeg har også en 211'er og har igen problemer med hastighed. Kan fint streame 720P film til Apple tV trådløst uden at det på noget tidspukt hakker. Min Mac er med kabel og her kan kan jeg skrive til NAS'en med omkring 40-50 MB i sekundet og læse med 80-90 MB. Så det må være dit trådløse net der ikke fungere optimalt.
|
LG OLED CX 55"| Sonos Beam | Vu+ Uno4K SE | Apple TV 4K
|
 |
jacobhs
Junior bruger
|
Sendt: 21-April-2011 kl. 10:47 |
noget må være galt. Jeg har nu prøvet at tage tid på forskellige overførsler.
Har prøvet at flytte en fil på 350mb frem og tilbage.
Mac tilsluttet med kabel: fra nas til mac: 37 sek fra mac til nas: 40 sek
Mac tilsluttet via trådløst: fra nas til mac: 59 sek fra mac til nas: 1,06 min
Er det normale tider? Lyder meget langsomt i mine øre, specielt når mjohansen skriver at han kan skrive med 40-50mb og læse 80-90mb i sek... det er de hastigheder jeg er ude efter, men jeg er da meget langt fra. Forstår ikke hvad der er galt.
|
 |
Pseudodeth
Junior bruger
Oprettet: 13-Marts-2011
Point: 40
|
Sendt: 21-April-2011 kl. 11:04 |
Det er en 100mb router du har så en overførselshastighed på godt 9,5 mb/s via lan lyder ikke forkert. At det går langsommere over wifi er kun normalt.
|
 |
jacobhs
Junior bruger
|
Sendt: 21-April-2011 kl. 11:07 |
så hvis jeg vil have hastigheder som dem mjohansen beskriver så skal jeg erstatte den netgear router jeg har fået af fullrate med en bedre router?
|
 |
Pseudodeth
Junior bruger
|
Sendt: 21-April-2011 kl. 11:11 |
Ja, du bliver nød til at få dig en gigabit router hvis du vil højere op. Teoretisk vil den opnå 1000Mbit/s svarende til 1000/8 = 125 Mbyte/s. Wifi er stadig noget lavere, men det hjælper hvis du kører på wifi-n.
|
 |
jacobhs
Junior bruger
|
Sendt: 21-April-2011 kl. 11:14 |
cool. Skal fullrate routeren (modem) så sættes til at køre som bridge til en gigabit router, eller skal jeg have fullrate routeren helt koblet fra? Er ikke helt med på hvordan dette bør og skal gøres.
Nogen der evt har et link til en god guide til hvordan det gøres
|
 |
Pseudodeth
Junior bruger
|
Sendt: 21-April-2011 kl. 11:22 |
Hvis routeren fra Fullrate ikke har nogen speciel funktion kan du bare skifte den ud. Alternativt kobler du en anden router til Fullrate routeren. Du behøver ikke køre den i brigded mode med mindre du har brug for nogle åbne porte(fx til at koble på NAS'en ude fra hjemmet). Alle komponenter som har brug for høj overførselshastighed skal naturligvis sidde på gigabit routeren.
|
 |
jacobhs
Junior bruger
|
Sendt: 21-April-2011 kl. 20:21 |
super, tak for hjælpen. Jeg vil gå på jagt efter en gigabit router.
|
 |
2ben
Guld medlem
Oprettet: 06-September-2004
Point: 1498
|
Sendt: 21-April-2011 kl. 22:47 |
Kig på linksys / Cisco E4200. Den er super.
Mvh. Torben
|
 |