recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology NAS - streame video og musik til vores so
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology NAS - streame video og musik til vores so

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
stonefox Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 104
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stonefox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Synology NAS - streame video og musik til vores so
    Sendt: 14-November-2014 kl. 08:29
Hej

Jeg har lige købt en Synology DS214+ og er derfor meget uerfaren i at bruge den.

Jeg har et Samsung SmartTV og vil gerne kunne gøre følgende:

Min Synology DS214+ er fysisk placeret på min hjemmeadresse, og min plan er at kunne stream Video og musik til et andet Samsung SmartTV som vi har i vores sommerhus.
I sommerhuset skal der være en unik bruger, da vores sommerhus kan være lejet ud til familie og venner, så derfor er jeg ikke interesseret i at de kan tilgå alle mapperne på min Synology DS214+, det er KUN en bestemt folder på NAS serveren de må kunne stream fra

Hvordan kan jeg løse denne opgave. ?

Kan jeg oprette mere end en quick connection bruger, og så kun give den adgang til en bestemt mappe på NSA Serveren (  \\video\sommerhus\  )

Min tanke er at installere DS Video på det TV der står i sommerhuset, men hvad med at kunne afspille musik ?

mvh

Steen Mikkelsen
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 08:51
Hvilke netværkshastigheder op/ned har du at gøre godt med hhv hjemme og i sommerhuset?
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 09:09
Den umiddelbart bedste løsning IMO er at installere Plex Media Server på din Synology. Afhængigt af alderen på dine Samsung Tv så er det i alt fald på de nyeste muligt at installere Plex afspillere i smarttv delen. Dernæst opretter du 2 plex brugere med forskellige rettigheder til forskellige mapper. Det er sådan "Børnesikring" fungerer i Plex i dag.

Vær opmærksom på at afhængigt af materialet stilles der store krav til såvel upload derhjemme og download i sommerhuset for at det virker ordentligt.

Hvis ikke dine tv har adgang til en native Plex client i smart tv delen kan du have en ekstern afspiller som eks. Raspberry Pi hvorpå du kan installere en plex klient.

Gå evt. ind og søg lidt på Plex Fora på https://forums.plex.tv/, der er en hel undergruppe omkring Samsung Tv.

/Ehlz
Til top
Krjstoff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2007
Point: 682
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Krjstoff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 09:42
Hvis du opretter en "sommerhusbruger" på din NAS kan du jo tildele fuldstændigt individuelle permissions til denne bruger - og dermed sikre, at denne bruger kun har adgang til lige netop den mappe, som du synes.
Mht. afspilning af musik bruger du bare DS Audio - musikpendanten til DS Video.
Hvorvidt det er muligt at installere disse app på dit TV skal jeg ikke gøre mig klog på.

Jeg har før kunnet streame ganske fornuftigt eksternt fra min NAS på et ganske almindeligt 3G-netværk.
| Synology DS412+ | ATV4 | PS4 | Onkyo 507 | System Audio 2.1 | Logitech Smart Control |
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stonefox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 10:09
30 Megabit

mvh

Steen Mikkelsen
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 10:13
Med 30mbit/s både op og ned, hjemme og i sommerhuset, kan det fungere uden problemer.
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stonefox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 10:17
Jeg har forsøgt at oprette en sommerhusbruger, men jeg render 'panden mod muren' når jeg skal tildele adgang til en undermappe i mit hovedbibliotek ( \\Video\ . - Jeg sidder lige nu og forsøger at udelukke de andre mapper, men syntes ikke det virker som forventet.

Strukturen er:
\\Video\ferieoptagelser\                  - Sommerhusbrugeren skal ikke have adgang
\\Video\reklamespot_til_kunder\    - Sommerhusbrugeren skal ikke have adgang
\\Video\Film\                                    - Sommerhusbrugeren skal have adgang til denne
\\Video\reklamespot-test\               - Sommerhusbrugeren skal ikke have adgang

mvh

Steen Mikkelsen
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 10:21
Lav et share direkte til Film og giv sommerhusbrugeren læse-adgang til det share. Tror dog at de rettigheder du har behov for at sætte, afhænger af den konkrete streamingløsning du vælger.
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2005
Point: 2047
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 10:24
Oprindeligt skrevet af stonefox stonefox skrev:

Hej

Jeg har lige købt en Synology DS214+ og er derfor meget uerfaren i at bruge den.

Jeg har et Samsung SmartTV og vil gerne kunne gøre følgende:

Min Synology DS214+ er fysisk placeret på min hjemmeadresse, og min plan er at kunne stream Video og musik til et andet Samsung SmartTV som vi har i vores sommerhus.
I sommerhuset skal der være en unik bruger, da vores sommerhus kan være lejet ud til familie og venner, så derfor er jeg ikke interesseret i at de kan tilgå alle mapperne på min Synology DS214+, det er KUN en bestemt folder på NAS serveren de må kunne stream fra

Hvordan kan jeg løse denne opgave. ?

Kan jeg oprette mere end en quick connection bruger, og så kun give den adgang til en bestemt mappe på NSA Serveren (  \\video\sommerhus\  )

Min tanke er at installere DS Video på det TV der står i sommerhuset, men hvad med at kunne afspille musik ?

Jeg har prøvet mange ting og kommet frem til at det nemmeste og mest brugervenlige er tablets/mobiler/airplay. Hvad der så ligger bagved,,, NAS, windows server etc. er mindre vigtigt i denne sammenhæng.

Har alle ikke en tablet eller mobiltelefon idag?
Køb så en appleTV eller chromecast og sæt i tvét.
Via tableten kan du så tilgå din "mediecentral" (server/NAS/Cloud etc.) via diverse apps, og så fra din tablet sende det over til dit TV. 

der er masser af muligheder med apps og tildeling af rettigheder, brugerprofiler etc.

Redigeret af mbm1 - 14-November-2014 kl. 10:26
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stonefox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 10:53
Lyder spændende, men hvad er et "share"  og hvordan opretter jeg det ?

mvh

Steen Mikkelsen
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 10:59
Et share er en delt mappe fra din NAS - i stedet for at dele den overordnede Video-mappe og derfra lave modifikationer på rettigheder til undermapperne, kan du blot dele lige præcis den mappe der skal deles - med passende læserettigheder.
Se forklaring på share her: http://en.wikipedia.org/wiki/Shared_resource
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2014 kl. 11:00
- men igen - behovet for deling afhænger af præcis den streaming løsning du beslutter dig for - måske nogen andre har mulighed for at give dig et overblik over behovene i de løsninger de har skitseret.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu