|
Synology og firmware-opdatering |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
kriztian ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Juli-2011 Sted: København Status: Offline Point: 62 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-Januar-2012 kl. 12:13 |
Jeg har en Synology NAS 508 spækket med skønne ting men desværre også en tudse-gammel firmware på.
Der er jo sket meget med øget funktionalitet i firmwaren og jeg ville derforrasende gerne opdatere denne, men jeg desværre dødsensangst for risikoen for at miste data ved at noget går galt processen. Der er store harddiske i (5 stk a 1 terrabyte) så det er ikke ligetil at backe-up. Er der nogen der har gode forslag/input? |
|
![]() |
|
Bimsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-November-2004 Sted: Sverige Status: Offline Point: 511 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Backup bør man altid tage. Om ikke andet så prioritér at ta backup af de vigtigste filer.
Når det så er sagt har jeg opdateret mine Synology 106J og 209 masser af gange uden at støde på tab af data eller andre problemer.
|
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1253 |
Ja, som Bimsen skriver, du man nok tage backup men samtidigt har jeg aldrig oplevet problemer ved opgradering af firmware! Jeg har opdaret på 211j, 211, 411slim, 212j, 212, 212+ og 712+ uden nogen former for problemer. På 211j og 211 er der opdateret over 4-5 gange på hver.
/ask |
|
![]() |
|
ka_n ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 21-Januar-2012 Status: Offline Point: 6 |
Jeg har opdateret mine forskellige bokse mange gange. Jeg har ikke oplevet problemer eller data tab.
|
|
![]() |
|
kriztian ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Juli-2011 Sted: København Status: Offline Point: 62 |
Kære alle
Tak for de betryggende svar. Jeg har faktisk i flere år veget tilbage fra at opdatere firmware, idet jeg har gruet for konsekvenserne. Backup er selvfølgelig altid en god ide, og det skal gøres, men selv en mere selektiv tilgang vil være en stor mundfuld. Optimalt havde man en backup NAS, men det ville jo være noget af en dyr omgang.... ![]() |
|
![]() |
|
lahan ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 9446 |
En billig løsning er at benytte en enkelt ekstern USB disk til backup.
Bør ikke være noget problem at opdatere fw, dog er risikoen størrere hvis du vælger en beta version. |
|
![]() |
|
Det lyder godt, og ja et godt råd at holde sig fra beta-versionerne... jeg begynder at få blod på tanden...
|
|
![]() |
|
ridderdk ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 29-September-2006 Sted: Køge, Denmark Status: Offline Point: 985 |
Jeg har en DS411 har lige opdateret til 4.0 uden problemer. Som de andre anbefaler så tag en rigtig backup, idet mindste af de data du ikke kan erstatte - (billeder, "hjemmevideo" kærestebreve osv.), enten med en USB disk eller måske http://www.crashplan.com/ , som er en genial løsning. Her ligger alle mine billeder, hjemmevideo og rippet musik i kopi. Og film jeg har rippet, ja det synes jeg ikke er så vigtigt :-)
|
|
![]() |
|
db89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Jeg har altid haft nyeste firmware på min DS211 og har aldrig haft problemer med opgraderingerne. Alle mine vigtige data er der backup af på en ekstern harddisk som er placeret ved min mor som bor i en anden by så det kan vist ikke blive ret meget mere sikkert uden at jeg skal ud i noget online backup som bliver alt for dyrt plus det vil tage en evighed plus lidt at lave den første backup. .
|
|
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
|
![]() |
|
antilles ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 05-Januar-2009 Sted: BallerupDenmark Status: Offline Point: 389 |
Firmware ligger i flash og dine filer ligger på harddisken(e). Dvs. skulle din upgrade fejle (strømmen kan jo ryger under opdateringen) så tager dine filer ingen skade. Jeg har selv en DS209 og opdaterer den lige så ofte, der udkommer ny firmware - og jeg har ingen problemer. Jeg har endda selv installeret proprietær software (VPN, logitech squeeze server mfl.) på den, som også fungerer fint efter upgrade.
|
|
![]() |
|
Hej Antilles Vedrørende det forhold at firmwaren ligger i flash og mine filer på harddisken, hvad gør man i tilfælde af, at flashen crasher i.f.t. harddiskene? De skal vel i så fald ind i en ny/anden Synology enhed eller hur?
|
|
![]() |
|
db89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Er du sikker på at det gælder for alle modeller? Jeg kan ikke huske om det var Qnap eller Synology som jeg vist engang så have flash-hukommelse hvor styresystem/firmware var pre-installeret på men det var såvidt jeg husker kun de dyre modeller.
|
|
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |