recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology / Qnap (billedlager)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSynology / Qnap (billedlager)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Rasmusdc Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1756
Direkte link til dette indlæg Emne: Synology / Qnap (billedlager)
    Sendt: 26-Januar-2010 kl. 11:19
jeg var ude for det frygtelige at jeg mistede godt 12.000 billeder pga. en fodfejl her før jul.

skulle skifte server og diske, upgradede min server så de nu har 8TB plads, men noget gik galt i transfer, og den viste at alt var ok, men det var det ikke.

Så nu skal jeg have noget plads, som er dedikeret til billeder... ergo et nas system der kører mirroring.

kører over trådet 1000mbit eller gennem airport extreme N router. så jeg vil have speed performance, men gerne også ved småfiler.

Men som sagt det er noget med price / performance.

Har kigget på

DS409 fra Synology til 2600kr

TS410/419/439 fra QNAP.

har dårlige erfaringer med min onkels synology som spiste diske, til man fandt ud af det var et generelt psu problem, så har ikke så meget tiltro til det, men kan være det vender, og hans Synology disk performance lå på 9mb/sec, det er for lidt..

Nogle der har råd til hvad man skal tage

og hvad er den store forskel på feks. DS409 og DS409+..

regner med 2 styk 1.5TB WDgreen, men rart med 2 tomme pladser, så jeg kan lave et DATA lager til dokumenter på en anden fuld disk partion. så 4 pladser er rart.
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 11:32
hvis performance tæller, så er de 1k ekstra en ds409+ koster måske givet godt ud, da read/write er væsentligt bedre på den i forhold til ds409

Jeg håber da ikke synology æder diske... for så får jeg da også problemer Embarrassed

Edit iøvrigt kan jeg se at Synology lancerer deres nye kabinetter nu... måske det er sådan en du skal have istedet http://www.synology.com/enu/products/DS1010+/index.php

Redigeret af rhsin - 26-Januar-2010 kl. 11:34
Mvh

René
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 11:38

den han har ligner ikke den sorte DS409, det er sådan en hvid en med et hak ind, men den var rimlig dyr, og ikke lang tid siden han købte den.

Men hans IT mand kunne ikke hjælpe, til jeg så fandt ud af på nettet, at de havde en underskaleret PSU så den smed simpelthen strømmen til en disk en gang imellem, resultatet var ødelagt partion, det er jo så heldigt han raidede, så han bare tog den ud satte den ind igen, og så brugte den et par timer på at brumme en partion igennem.

Men sådan noget vil jeg da gerne undgå giver større mulighed for dobbeltfejl.

Worstcase tænkte jeg på at købe et online storage på 1TB og kører online backup, men min 2mb/sec upload, er ikke godt nok.

så det bliver NAS hvor jeg har et "VIGTIG MAPPE" som jeg laver et online spejl af skal bare IKKE ske igen.

Så meget historie der røg på en dag. (OG Ja skulle have taget backup på ekstern HD eller andet. men var SÅ sikker i form af jeg dobbelt tjekkede data før jeg tømte og solgte de gamle diske, sporede dem endag op, for at se om jeg kunne retrieve de gamle billeder, men no-go)
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 11:47
Ja det er en træls historie.

en alternativ.. måske billigere løsning.... som kræver lidt opmærksomhed fra dig i ny og næ er sådan en fætter http://www.shg.dk/2115194 også bare x antal løse harddiske som du kopierer data over feks hver 14 dag, eller hvad du nu finder hensigtsmæssigt.. og evt lægger på 3sted.

Den har esata og sættes den direkte i din NAS esata port skulle den gerne kunne kopiere data over ret hurtigt... kan iøvrigt også tilsluttes via usb og memorystick kan også isættes
Mvh

René
Til top
srnkrkgrd Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-November-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 17:38
Blot lidt linkage hjælp til valget:

Derudover er det chart linked til reviews af de forskellige produkter, hvor du kan finde alle dem, som du retter henvendelse om.

Som rhsin er inde på, så er der dog nye modeller på vej fra Synology.

Surt med dit data tab!
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2010 kl. 19:00
takker for alle svar..

har hørt den EVDS serie jeg har er god til raid, mens EADS serien er den der er problematisk er der noget i det?

har bare generelt meget gode erfaringer med Green diske har også 4x2TB af dem i dag.

Hvorimod jeg har dårlige erfaringer med Deskstar udgaven (især under IBM også hitachi) og seagate, samt de maxline diske jeg har, larmer som en motorvej i myldretid.

Ideen med at lave manuel backup på eksterne diske er ikke mig...

Nas systemet skal holde 1 år max, men skal have det. vi regner med at flytte i hus, og regner så med at smække en rack server op, med rack switch samt et stort disk array, har setuppet med kabler i vægge og kontakter i dag, vil bare gerne have lavet en korrekt central server, og kører min egen webserver. men lige nu bliver det NAS, og så når det sker, så kommer den hjem til de gamle.

Men takker for hjælpen

Hælder lidt til 419P udgaven, synes ikke jeg skal bruge de få ekstra ting som 439 har, heller ikke den sidste transfer speed, dog kan jeg godt se værdi i den den dag jeg nok skal tømme NAS´en.

men bruger en del mere strøm 439
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu