|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
lj1531 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 12-August-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 19 |
![]() Sendt: 25-September-2010 kl. 21:46 |
Hej
Jeg har købt en Synology Server 411+, smidt 4 harddiske og står nu i den situation at jeg ikke aner hvordan man får kontakt med den.
Den er købt fordi jeg manglede harddisk plads, men jeg kan ikke se at den er dukket op i stifinderen.
Kan egentlig ikke se meget ide i den hvis ikke man kan lægge data i den via stifinder.
Kan nogen give en ide så jeg kan komme videre
Michael
|
|
![]() |
|
act_dk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 30-Maj-2007 Status: Offline Point: 233 |
![]() |
Har du læst manualen?
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
hent synology assistent http://www.synology.com/support/download.php?lang=enu&m=DS411%2B og brug den til at lokalisere din NAS, og evt tilkoble drev til din stifinder
Husk du skal nok påregne der går op til 24 timer fra du starter din NAS og begynder at lave din diskenhed førend du kan mounte de enkelte drev på din PC, følg installationsguiden....
Husk iøvrigt der er ny software til din NAS på samme link som ovenfor det anbefales at det er den du starter ud med da den understøtter ext4 så får du formatteret din diske med nyeste format første gang inden du lægger data over.. ellers bliver den oprettet med det gamle ext3
|
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
lj1531 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 12-August-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 19 |
![]() |
Hej og tak for svar.
Den har stået ca. 8-10 timer, og kører lige nu RAID 5.
Ved dog ikke om den er med ext3 eller ext 4.
Downloadede Assistant på linken, men det gav en fil :DSAssistant-SYNOLOGY_1334.dmg
Jeg havde forventet en exe file eller et program ??
|
|
![]() |
|
rhsin ![]() Guld medlem ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 19-Januar-2007 Sted: Århus Status: Offline Point: 5990 |
![]() |
hvis filen slutter på dmg så er du kommet til at downloade den til mac, du skal hente pc versionen så, klik på dette link så henter du pcversionen http://ukdl.synology.com/download/ds/DSAssistant/DSAssistant_1334.zip
Og filen til det nye system 3 kan du hente her http://ukdl.synology.com/download/firmware/1337/synology_x86_411+_1337.pat her skal du finde firmwareopgraderingsafsnittet på NAS, men gør det endeligt ikke førend din diskenhed er helt færdigopbygget Redigeret af rhsin - 25-September-2010 kl. 22:36 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
![]() |
Ups ! Ja rigtigt. Har nu hentet DSAssistant_1334.zip og installeret og Synology Assistant er åbnet.
Nu kan jeg se én linie med servernavn, IP adresse, DHCP status, Status=klar.
Jeg klikker på "Tilknyt drev" og skal angive Brugernavn og adgangskode", men til hvad ?, jeg har jo logget mig på som admin ?
Hvad er det præcist for et Brugernavn og adgangskode den spørger om ?
Hvor sætter jeg disse ting op ?
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
Hvis serveren ikke allerede kører den nye version af Synology's OS, så er der vel heller ikke understøttelse for bl.a. ext4 i den nye opsætning af diskene? Måske det vil være hensigtsmæssigt at opgradere firmware'n på boksen via Synology's Disk Station Assistent og derefter lave opsætning/formatering af harddiskene?
|
|
![]() |
|
![]() |
Lyder fornuftigt, har allerede fået foretaget mig noget. Men vil gerne starte helt forfra, firmware opdatering, formatering.
Hvordan kan jeg gøre dette ? i hvilken rækkefølge ? når nu jeg allerede har formateret diskene og sat den til RAID 5
|
|
![]() |
|
![]() |
mht til opgradering osv. start med at opgradere til system 3, herefter formatterer du en disk af gangen til ext4.. når du er færdig så genopbygger du din diskenhed igen.. også skulle du gerne være kørende. Redigeret af rhsin - 25-September-2010 kl. 23:35 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
Vil kraftigt foreslå dig at bruge lidt tid med manualen - der er lidt trial'n'error over din tilgang til opsætningen og du risikerer at spilde en masse tid fordi du skal rette ting du har lavet forkert - værre bliver det, hvis du skulle være uheldig og miste data på en ikke helt gennemtænkt manøvre... - der står mange gode ting i manualen og det giver dig et godt overblik over hvad din nye disk station kan og hvordan man får den til det!
|
|
![]() |
|
![]() |
Det ville jeg også meget gerne, men der er mange ting i starten under installation etc. jeg desværre ingen forudsætninger har for at svare på, derfor er det Trial´n error, men der er ikke lagt data på disken så jeg kan opføre mig som jeg vil, og "spilde" tid som jeg har lyst til, til jeg har lært hvad det handler om.
Nu har jeg fået installeret DSM i nyeste version, i lagerstyring har jeg "hakket 4 diske af" og den er lige nu, ved at oprette en Diskstation 1 med RAID5. Burde jeg kun have "hakket" 2 diske af ? og måske en anden RAID x ? Er mit valg dumt med kun én disk ?
Der spørges også noget om iSCI ! er det relevant for mig, med kun én server ?
Der står i manualen: Via iSCI bliver pladsen på lagerserveren anset for at være lokale diske af klientens operativsystem.
Det lyder sådan set rigtigt i min ører, hvis jeg ser den som rigitge drev i min Explorer i sidste ende, det er lige med at forstå hvad der menes ??
|
|
![]() |
|
![]() |
jeg har kun 1 diskenhed, jeg kan ikke rigtigt selv lige komme på en situation hvor jeg kunne have behov for flere diskenheder, primært tror jeg de er mest anvendelige hvis du har diske af varierende størrelse hvor du så kan lave en raid med lagerkapacitet på den mindste disk i raidsetuppet, også bruge den overskyden diskplads udenfor raidsetuppet som en ekstra diskenhed.
Men i dit setup med 1 NAS og 4 ens diske (såvidt jeg lige tror du har) må 1 diskenhed være at foretrække.
isci kan jeg ikke rigtigt se nogen ide i for en privatbruger.. du er jo ikke interesseret i at din pc udelukkende er funktionsafhængig af din NAS (og forbindelsen til denne), så glem icsi.. og brug NAS som lager og backuptarget istedet.. du kan jo sagten mounte din NAS som et drev på din pc anyway så hedder den bare Z eller hvad du nu vælger.. det kan iøvrigt også funge over internettet Redigeret af rhsin - 26-September-2010 kl. 11:23 |
|
Mvh
René |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |