recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology; Udvid med flere diske
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology; Udvid med flere diske

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 08:39
Havde faktisk kigget (lidt) omkring nye 14 modeller, men det eneste jeg fandt var 2 af de mindre.
Mangler alligevel at skrabe de sidste kroner sammen til hdd'erne ved at sælger ud af gammelt gear, så det vil passe perfekt hvis de kommer med nye nu her :)
Til top
Moerkbak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 10-Februar-2010
Sted: Nordjylland
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Moerkbak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 10:02
nu skriver du Raid5 - men umiddelbart er der mere flexibilitet i at bruge SHR der i praktisk fungerer lige som Raid5 men ikke er det.

Jeg vil anbefale du vælger SHR istedet. Læs mere om det på synologys hjemmeside: http://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator

Redigeret af Moerkbak - 03-Marts-2014 kl. 10:03
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 11:50
Kan godt se der er nogle klare flexibilitets fordele når man bruger SHR, men hvad er der så af ulemper?
Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-August-2007
Sted: Denmark
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hbar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 12:33
Ulempen ved SHR er at det er noget Synology har opfundet. Så skulle det ske at din NAS brænder sammen og du skal have data ud af dine diske, så kan du med et normalt Raid sætte dem til en Linux maskine (som lige skal have 8 sata porte) og den vil genkende dit raid. Det tror jeg ikke kan lade sig gøre med SHR. Men er nok nemmere at købe en ny NAS boks og flytte dem. Jeg ved ikke med performance, men mit bud er at SHR (Raid 5) og SHR2 (Raid 6) har samme performance i sidste ende.

Jeg tror ikke ens NAS bliver voldsomt påvirket af Raid 6 vs Raid 5. Der er anyway en max på ~100 mb/s læsning/skrivning via lan (højere ved bundling) og det tror jeg snilt den kan håndtere.
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Februar-2014
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 10:26
Jeg købte fornylig en NAS.

Jeg overvejede Synolog, Netgear, QNAP, drobo og asustor.

Jeg kom dog til den konklusion at de var for dyre og har alt for svagt hardware. I stedet for en traditionel NAS valgte jeg en HP ProLiant MicroServer Gen8 (724145-425) til ca. 3000 kr.

Den har mulighed for at blive opgraderet med mere RAM (32GB alt efter CPU), en Xeon CPU, flere diske, en bedre storage controller med mulighed for at tilslutte et eller flere disk enclosures (external SAS) i Raid 5, 50, 6, 60.

Mit setup er et ZFS JBOD styret af FreeNAS.

Redigeret af TBK - 04-Marts-2014 kl. 10:27
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 10:43
Hvad er mulighederne for at genopbygge et JBOD ved disk faliure på sådan en freenas sag?

Mvh BS
Til top
TBK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Februar-2014
Point: 245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2014 kl. 13:09
Det kommer an på hvordan du har konfigureret det, men du kan få op til "3 diskes redundans" (RAID-Z3 ~ 3x parity).

Der er Hot Swap så du hiver diske der er i stykker ud og sætter en ny i som derefter vil bleve en del af poolen. Jeg kan ikke sige hvordan processen med gendannelsen sættes i gang eller om FreeNAS gør det selv, da jeg ikker har så meget erfaring med FreeNAS (endnu). Jeg har dog anvendt ZFS før og det er net nok at håndtere via command line og der findes et hav a dokumentation/tutorials.

Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2014 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Det er vist ret detaljeret beskrevet hvordan man migrerer fra én model til en anden på Synologys hjemmeside. Jeg har før fundet en præcis beskrivelse af hvad man skal gøre.
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Det står beskrevet her.

Og det virker fint. Har lige flyttet mine 4x4 TB fra min DS412+ til min nye DS1813+, og Migration-delen fungerende fint.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 09:12

Har lige flyttet mine 4x4 TB fra min DS412+ til min nye DS1813+, og Migration-delen fungerende fint.
Og nu kommer så næste step - opgradering af RAID'et med flere diske.

Er der nogen, der har erfaring med dette? Hvordan gøres det smartest? Jeg har tænkt mig at købe 2 nye 4 Tb HDDs. Skal jeg blot lukke DS1813+ ned, isætte de to HDDs og starte den op igen, og så gå ind i volume manager og tilføje de to diske til volume 1?

Kan jeg smide begge de nye diske i på samme tid og opgradere dem i ét hug, eller skal jeg gøre det én disk ad gangen?

Er der nogle ting jeg skal være opmærksom på?

Redigeret af HeartWare - 19-Juni-2014 kl. 09:13
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Hanzoy Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Marts-2010
Point: 262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanzoy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 09:18

Har lige flyttet mine 4x4 TB fra min DS412+ til min nye DS1813+, og Migration-delen fungerende fint.
Og nu kommer så næste step - opgradering af RAID'et med flere diske.

Er der nogen, der har erfaring med dette? Hvordan gøres det smartest? Jeg har tænkt mig at købe 2 nye 4 Tb HDDs. Skal jeg blot lukke DS1813+ ned, isætte de to HDDs og starte den op igen, og så gå ind i volume manager og tilføje de to diske til volume 1?

Kan jeg smide begge de nye diske i på samme tid og opgradere dem i ét hug, eller skal jeg gøre det én disk ad gangen?

Er der nogle ting jeg skal være opmærksom på?
Smid begge i på samme tid og ind i volume manager og tilføj de to diske til dit eksisterende volume, som du også selv skriver. Så står den og tygger på det i mange timer og bliver på et tidspunkt færdig.
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2014 kl. 09:21
Du behøver ikke lukke din DS ned for at tilføje diske. Du smider bare dine nye diske i imens den kører og tilføjer dem til din volume i diskmanagement. Mener godt at du kan expande med alle ca. 8 tb samtidigt.

/Ehlz
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu