|
Synology; Udvid med flere diske |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Forfatter | ||
Wolff ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2008 Status: Offline Point: 572 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Havde faktisk kigget (lidt) omkring nye 14 modeller, men det eneste jeg fandt var 2 af de mindre.
Mangler alligevel at skrabe de sidste kroner sammen til hdd'erne ved at sælger ud af gammelt gear, så det vil passe perfekt hvis de kommer med nye nu her :) |
||
![]() |
||
Moerkbak ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 10-Februar-2010 Sted: Nordjylland Status: Offline Point: 348 |
|
nu skriver du Raid5 - men umiddelbart er der mere flexibilitet i at bruge SHR der i praktisk fungerer lige som Raid5 men ikke er det.
Jeg vil anbefale du vælger SHR istedet. Læs mere om det på synologys hjemmeside: http://www.synology.com/en-global/support/RAID_calculator Redigeret af Moerkbak - 03-Marts-2014 kl. 10:03 |
||
![]() |
||
Wolff ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2008 Status: Offline Point: 572 |
|
Kan godt se der er nogle klare flexibilitets fordele når man bruger SHR, men hvad er der så af ulemper?
|
||
![]() |
||
Hbar ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 213 |
|
Ulempen ved SHR er at det er noget Synology har opfundet. Så skulle det ske at din NAS brænder sammen og du skal have data ud af dine diske, så kan du med et normalt Raid sætte dem til en Linux maskine (som lige skal have 8 sata porte) og den vil genkende dit raid. Det tror jeg ikke kan lade sig gøre med SHR. Men er nok nemmere at købe en ny NAS boks og flytte dem. Jeg ved ikke med performance, men mit bud er at SHR (Raid 5) og SHR2 (Raid 6) har samme performance i sidste ende.
Jeg tror ikke ens NAS bliver voldsomt påvirket af Raid 6 vs Raid 5. Der er anyway en max på ~100 mb/s læsning/skrivning via lan (højere ved bundling) og det tror jeg snilt den kan håndtere.
|
||
![]() |
||
TBK ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-Februar-2014 Status: Offline Point: 245 |
|
Jeg købte fornylig en NAS.
Jeg overvejede Synolog, Netgear, QNAP, drobo og asustor. Jeg kom dog til den konklusion at de var for dyre og har alt for svagt hardware. I stedet for en traditionel NAS valgte jeg en HP ProLiant MicroServer Gen8 (724145-425) til ca. 3000 kr. Den har mulighed for at blive opgraderet med mere RAM (32GB alt efter CPU), en Xeon CPU, flere diske, en bedre storage controller med mulighed for at tilslutte et eller flere disk enclosures (external SAS) i Raid 5, 50, 6, 60. Mit setup er et ZFS JBOD styret af FreeNAS. Redigeret af TBK - 04-Marts-2014 kl. 10:27 |
||
![]() |
||
Bschmidt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 05-November-2009 Sted: Virtual-utopia Status: Offline Point: 3291 |
|
Hvad er mulighederne for at genopbygge et JBOD ved disk faliure på sådan en freenas sag?
Mvh BS
|
||
![]() |
||
TBK ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-Februar-2014 Status: Offline Point: 245 |
|
Det kommer an på hvordan du har konfigureret det, men du kan få op til "3 diskes redundans" (RAID-Z3 ~ 3x parity).
Der er Hot Swap så du hiver diske der er i stykker ud og sætter en ny i som derefter vil bleve en del af poolen. Jeg kan ikke sige hvordan processen med gendannelsen sættes i gang eller om FreeNAS gør det selv, da jeg ikker har så meget erfaring med FreeNAS (endnu). Jeg har dog anvendt ZFS før og det er net nok at håndtere via command line og der findes et hav a dokumentation/tutorials. |
||
![]() |
||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
|
Og det virker fint. Har lige flyttet mine 4x4 TB fra min DS412+ til min nye DS1813+, og Migration-delen fungerende fint. |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
![]() |
||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
|
Er der nogen, der har erfaring med dette? Hvordan gøres det smartest? Jeg har tænkt mig at købe 2 nye 4 Tb HDDs. Skal jeg blot lukke DS1813+ ned, isætte de to HDDs og starte den op igen, og så gå ind i volume manager og tilføje de to diske til volume 1? Kan jeg smide begge de nye diske i på samme tid og opgradere dem i ét hug, eller skal jeg gøre det én disk ad gangen? Er der nogle ting jeg skal være opmærksom på? Redigeret af HeartWare - 19-Juni-2014 kl. 09:13 |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
![]() |
||
Hanzoy ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 18-Marts-2010 Status: Offline Point: 262 |
|
Smid begge i på samme tid og ind i volume manager og tilføj de to diske til dit eksisterende volume, som du også selv skriver. Så står den og tygger på det i mange timer og bliver på et tidspunkt færdig.
|
||
![]() |
||
Ehlz ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 23-Januar-2012 Sted: Århus Status: Offline Point: 299 |
|
Du behøver ikke lukke din DS ned for at tilføje diske. Du smider bare dine nye diske i imens den kører og tilføjer dem til din volume i diskmanagement. Mener godt at du kan expande med alle ca. 8 tb samtidigt.
/Ehlz |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12 |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |