recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tablets, hvad skal de til for?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTablets, hvad skal de til for?

 Besvar Besvar Side  123 18>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Emne: Tablets, hvad skal de til for?
    Sendt: 07-Januar-2011 kl. 10:41
Jeg synes det er tid til noget ordentligt debat om endnu en dims, som i mine øjne blot er gammel vin på nye flasker.
 
Jeg vil gerne lige understrege, jeg har intet imod dem som sådan. Jeg er mest af alt nysgerrig efter at vide, hvorfor denne interesse pludselig er steget så voldsomt. Hvad skal de til for. Hvad er meningen med dem. Hvad tror du er fremtiden med dem?
 
Debatten kommer sig af nyheden og dets kommentarer, som kan læses her:
 
Kom med jeres inputs, og gerne hvis i allerede har erfaring med disse nye Tab´s.
 
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 10:50
Jeg tror den nye interesse skyldes, at det først for nylig er lykkes at lave en tablet, hvor både dens touch screen og integration med brugeroplevelse og dertil egnede applikationer fungerer tilpas godt.

Den er ikke livsnødvendig, men det er der ved gud intet af det vi interesserer os for herinder, der er, men en række af de ting, man ellers ville gøre på en computer, fungerer i mine øjne bedre og hurtigere på fx en iPad. Det er primært webbrowsing, men også forskellige apps samt betjening af musik og lyd via fx Apple remote.
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 11:13
Tablets er, som jeg ser det, en nyere opgraderet PDA. (PDA - Personal Digital Assistant, eller Håndholdt PC om man vil).
 
I og med den er nyere, så er ydelsen i den grad steget. Og det betyder, at mange ting nu selvfølgelig bliver mere interessante fordi ventetiden ikke bliver sat på prøve. Men funktionsmæssigt, så kan jeg ikke finde nogen forskel overhovedet.
 
PDAén går helt tilbage til 1992. Og pudsigt nok blev den præsenteret på CES dengang for første gang. Det skulle altså tage godt og vel 18-19 år, før man også fandt funktioner til den, som man kunne bruge til noget, samtidig med man selvfølgelig også lige skulle give den et nyt navn, (Tablet). Imellemtiden har vi har adskellige look alikes, som f.eks små bærbar computere, mobiltelefoner som udvikler sig meget i retning af PDAén.
 
Ang. såkaldt interessante funktioner, som f.eks Panasonic har "opdaget", kan man bruge dem som fjernbetjening. Pudsigt nok, så var det een af det vigtige funktioner, som jeg brugte min Dell Axim X3i til for snart rigtig rigtig mange år siden. Godtnok var det bøvlet at sætte op, og jeg kunne kun bruge IR, men den kunne det, og den var faktisk rigtig god til det. Derfor kan det undre mig, at dette pludselig skulle være en fantastisk funktion, bare fordi Panasonic ser lyset.
 
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 11:15

Jeg lægger gerne ud, på trods af at jeg (endnu?) ikke selv ejer én. Jeg kan nemlig godt se pointen, og jeg tror mange af dem der harcellerer imod selve konceptet, ganske enkelt misforstår hvordan det er folk bruger dem - og, som det desværre ofte er tilfældet, har svært ved at sætte sig ind i at andre mennesker har andre forbrugsmønstre end én selv. Dette fænomen mener jeg personligt er årsagen til 90% af de "skænderier" der løber af stablen i kommentarerne.

Som jeg også nævnte i kommentarerne: Jeg tror mange forsøger at sætte en tablet ind i stedet for noget. De leder efter hvilket forbrug de har nu, som tablet'en skal overtage. Det er en helt forkert indgangsvinkel. Pointen er at man ændrer sit forbrugsmønster. Hvad skulle pointen så være i det? Jamen det er jo ganske enkelt bare en luksus-ting, ligesom så meget andet vi beskæftiger os med: I nogle situationer er en laptop eller desktop computer mest praktisk, i andre er en mobiltelefon mest praktisk, og i andre igen vil en mellemting være mest praktisk. Det drejer sig om at se gevinsten i at gå væk fra tankegangen om ét apparat der styrere det hele, og i stedet se mod at have mange forskellige apparater der tilgår de samme data, og så benytte dét apparat der er mest praktisk i situationen. Mere frigørelse fra de enkelte stykker hardware, men stadig have adgang til mails, kontakter og internettet i det hele taget. Jeg vil ikke give eksempler, for det er alt for nemt at argumentere imod det specifikke eksempel med "jamen så gør jeg bare sådan og sådan". Der er _altid_ en omvej og en genvej til ting, med fordele og ulemper, og ingen løsning er den bedste for alle.
 
Det er faktisk om noget netop dét der er argumentet for tablet-markedet. Det er IKKE et spørgsmål om at "alle" skal have en bestemt størrelse tablet. Det er _netop_ et spørgsmål om at gøre markedet mere åbent. Lad os sige at du kan vælge mellem computere med 2" skærm, 5", 7", 10", 13", 15", 17", 21", 24" og 30" (fordelt over forskellige typer, f.eks. iPod Nano, iPhone, iPad, Macbook Air, Mac Pro osv, eller tilsvarende Android/Windows produkter). Der er formentligt ingen der har brug for alle typer. Men mens f.eks. marathon-løberen gerne vil have en 2" til løbeturen, en 10" til stuen, og en 21" på kontoret, så vil forretningsmanden måske have en 5" i jakkesættet, en 10" til stuen og en 15" laptop til mødelokalet. Nogle kan nøjes med to apparater, andre vælger at have fire eller fem.
 
Hvorfor er tablet'en så blevet populær lige netop nu? Det mener jeg der er et par forskellige årsager til. Den ene er at wifi er blevet hvermandseje. Her tænker jeg mest sådan rent mentalitets-mæssigt, vi tænker ikke længere over hvordan en ny dims kan kobles på internettet, det gør vi bare. Den anden er Cloud. Det er i stigende grad normalt at være koblet op til de samme data, fra forskellige computere. Eksempelvis Gmail betyder at dét at have en ekstra computer i huset, ikke er nogen særligt stor udfordring, i forhold til tidligere. Den tredje er dén som appe-haderne helst ikke vil høre, men som ikke desto mindre er sand: Det var bare tilfældigvis nu at der kom et produkt på markedet, der er i gennemført kvalitet, kan dét der er brug for, og som alle kan finde ud af at bruge. Jeg vil påstå at hullet mellem mobiltelefon og computer hele tiden har været der, der er bare ingen der har opsøgt det, og derfor har man som forbruger affundet sig med at gå på kompromis og bruge enten et for lille apparat (PDA/smartphone'n), eller et for stort (laptop'en).
 
Og selvfølgelig er det et luksus-apparat. Selvfølgelig kan du udføre de samme opgaver med andre apparater. Du kan også se tv på et 14" tv. Det er nok dér den største misforståelse ligger - når folk siger "jamen jeg har jo ikke BRUG for den", så forstår de ikke at det slet ikke er et modargument. Det er RIGTIGT - vi HAR ikke brug for den. Men den er bare fed at have alligevel. Ligesom med så meget andet gadget-nørderi vi ikke har BRUG for.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 11:18
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Tablets er, som jeg ser det, en nyere opgraderet PDA. (PDA - Personal Digital Assistant, eller Håndholdt PC om man vil).
 
 
Jeg forstår ikke dit argument. Ja, det er en nyere, opgraderet, forstørret PDA. Det er dét der er hele pointen, med streg under "større".
 
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

I og med den er nyere, så er ydelsen i den grad steget. Og det betyder, at mange ting nu selvfølgelig bliver mere interessante fordi ventetiden ikke bliver sat på prøve. Men funktionsmæssigt, så kan jeg ikke finde nogen forskel overhovedet.
 
PDAén går helt tilbage til 1992. Og pudsigt nok blev den præsenteret på CES dengang for første gang. Det skulle altså tage godt og vel 18-19 år, før man også fandt funktioner til den, som man kunne bruge til noget, samtidig med man selvfølgelig også lige skulle give den et nyt navn, (Tablet). Imellemtiden har vi har adskellige look alikes, som f.eks små bærbar computere, mobiltelefoner som udvikler sig meget i retning af PDAén. 
 
Dér er jeg så overhovedet ikke enig. Smartphones er en mere direkte afløser for PDA'en, når du kigger på størrelsen, og de er i dén grad slået igennem, også før iPad kom til. At PDA'en ikke slog igennem for 18-19 år siden, er ganske enkelt fordi kvalitet og funktionalitet ikke var til det dengang.
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6628
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Jeg tror den nye interesse skyldes, at det først for nylig er lykkes at lave en tablet, hvor både dens touch screen og integration med brugeroplevelse og dertil egnede applikationer fungerer tilpas godt.

Den er ikke livsnødvendig, men det er der ved gud intet af det vi interesserer os for herinder, der er, men en række af de ting, man ellers ville gøre på en computer, fungerer i mine øjne bedre og hurtigere på fx en iPad. Det er primært webbrowsing, men også forskellige apps samt betjening af musik og lyd via fx Apple remote.

Det er det samme jeg ville skrive, så ingen grund til at gentage. 

Og iPad'en har udfyldt et hul, jeg før troede jeg kunne bruge en bærbar pc til. Jeg havde en 12" bærbar, men har allerede brugt iPad mere på et par måneder, end jeg brugte den bærbare på to år. 
Den er klar med det samme, og på nettet lige så hurtigt. 


Venlig hilsen
KB
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9328
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 11:29
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
 Det er _netop_ et spørgsmål om at gøre markedet mere åbent. Lad os sige at du kan vælge mellem computere med 2" skærm, 5", 7", 10", 13", 15", 17", 21", 24" og 30" (fordelt over forskellige typer, f.eks. iPod Nano, iPhone, iPad, Macbook Air, Mac Pro osv,
En ipod nano er vel næsten en tablet i 2"

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 11:38
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Tablets er, som jeg ser det, en nyere opgraderet PDA. (PDA - Personal Digital Assistant, eller Håndholdt PC om man vil).
 
 
Jeg forstår ikke dit argument. Ja, det er en nyere, opgraderet, forstørret PDA. Det er dét der er hele pointen, med streg under "større".
 
Hmm, det er muligt jeg misforstod. Men der var en vis person der i nyhedens kommentarer skrev, at Tablet ikke er det samme som PDA Wink
 
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Dér er jeg så overhovedet ikke enig. Smartphones er en mere direkte afløser for PDA'en, når du kigger på størrelsen, og de er i dén grad slået igennem, også før iPad kom til. At PDA'en ikke slog igennem for 18-19 år siden, er ganske enkelt fordi kvalitet og funktionalitet ikke var til det dengang.
 
Det er fordi du udelukkende fokuser på størrelsen nu Otto, og ikke gørelsen. Jeg fokuser netop på gørelsen (eller funktionaliteten) og de "nye" bud på funktioner, som disse Tab´s har fået. Eksempelvis den om Panasonic som har set lyset i at bruge den som fjernbetjening. Den funktion er bestemt ikke ny. Og det kræver ikke en Tab anno 2010-2011 at kunne gøre det som de gør. Det krævede sådan set bare en PDA anno 2003 til præcis det samme. Eller Philips Pronto som vist også er lige omkring den tid. Forskellen, og det virkelige interessante i den nyhed fra Panasonic er, at de benytter WiFi til det istedet for IR. Og det er det jeg mener med, at selvom min gamle PDA fra 2003 også havde WiFi, så er det interessant, at producenterne nu endelig begynder at se på funktionaliteter i andre enheder, og udnytte disse. Det som man kan frygte er, at Panasonic og måske et par andre, bliver de eneste som bruger WiFi til at fjernbetjene deres TV/enheder med, og så ryger den ide på gulvet igen, for folk gider ikke blive låst, medmindre at en mere eller mindre tilfældig Tab/PDA/Smartphone/Whatever kan samle funktionaliteterne op igen.
Omvendt er Panasonic låst til foreløbig deres egene enheder, eller de få enheder som kan styres via WiFi (mener Samsung også har en model. Men om de virker sammen aner jeg ikke). Det betyder, at Panasonic´s bud kan gå hen og blive en meget unødig dyr løsning, som i sig selv kan få hele ideen til at falde på gulvet. Det er jo netop det der skete med PDAérne. Der var ikke rigtig nogen der samlede funktionaliteterne udover de gængse, specielt da OS som Windows Mobile kom frem.
Fik jeg forøvrigt nævnt at min PDA også havde navigation fra TomTom. Det var iørvigt den eneste årsag til jeg købte den i sin tid, og det var i 2004.
 
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 11:43
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

 
 Det er _netop_ et spørgsmål om at gøre markedet mere åbent. Lad os sige at du kan vælge mellem computere med 2" skærm, 5", 7", 10", 13", 15", 17", 21", 24" og 30" (fordelt over forskellige typer, f.eks. iPod Nano, iPhone, iPad, Macbook Air, Mac Pro osv,
En ipod nano er vel næsten en tablet i 2"

Du har fat i noget af det rigtige her.. Og jeg vil tro vi ender med at måtte erkende, at en Tab anno 2010-2011 faktisk har eksisteret i mange år. Den har bare heddet noget forskelligt, og er opgraderet med tiden.
 
Min udvidelse af denne mening er, at jeg synes det har været en meget forbigået enhed, der kunne have været udnyttet meget bedre for mange år siden. Det gør ikke Tablet´s dårlige idag. Det gør blot at man undre sig, specielt når der så kommer fokus på funktioner idag, som faktisk eksisterede for mange år siden. Nogen må have sovet i timen et sted, eller ikke set et behov dengang, påtrods af det har eksisteret faktisk talt siden begrebet fjernbetjening til TV kom frem.
 
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 12:06
man kunne vel også se den udvikle sig til en slags "livsfjernbetjening" som via forskellige apps og individuelle behov løser en masse informations og udvekslingsbehov, kalender, overvågning, styring af alarmer, varme osv osv.
Mvh

René
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6977
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 12:07
Taplets er efter min mening / holdning en afløser for små notebooks.

Taplets plus sider: er nemme at bruge , ingen boot tid fylder meget lidt, holder strøm rimeligt længe.

Kræver ingen IT kundskaber, Alt foregår på skærmen så den også er nem at bruge i mørke.

Har selv en iPad som afløser min gamle notobook. Og især til sofa surf bliver den brugt dagligt.

Ang fremtiden for dem: Ja de kan jo næsten bruge til alt i hjemmebioen, Styre lyd Billed og lys hvis man ønsker.

Og enig det er jo ikke nyt, men verden er bare klar til dem lige nu....
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Januar-2011 kl. 12:24
Her er mit input på begrebet og dimsen , tablet.
 
skærm
- Bog læsning , dokumentering,  opslag..  (læs også lydløs søgning)
- skærm mæssigt bedre overblik end mobilen som smartphone (4" er for lidt)
- bedre mulighed for at præsentere produkter for sælgere (størrere skærm)
- enklere at præsentere fremvisninger ved møder
- afhænging af h/w mulighed for endnu bedre skærm til udendørs brug
 
størrelse
- Fylder ikke meget. men indeholder alverdens informationer lige ved hånden.
- gigant lager allerede nu
- kan ligge i de flester tasker,mapper etc..
 
brugen
- engentlig flytning af mobilens smartphone egenskaber, til mere funktional brug i dagligdagen.
- for nogle hurtig tilgang til information afhængig af Operativ system.
    ved 1 tryk (power-on) uden skærm sikkerhed altså, på android
    ipad er det 2 tryk? eller mere..
- enkel adgang til applikationer uden brug af mus/tastatur
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 18>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu