|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Muele ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 747 |
![]() Sendt: 30-Marts-2008 kl. 13:22 |
Jeg overveje at tagge alle familiens billeder. Dvs notere hvem der er på billederne, hvor de er taget osv. Er der nogle der har nogen erfaringer at bidrage med? Godt program til at gøre det i? Hvilke tags er relevante osv? Kan I evt henvise mig til et andet forum? Mvh Mogens Kjær |
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
Prøv at kigge adobe photo elemenents... En ide kunne være, at man kun gemmer fotos i ren tidsorden, altså en f.eks. en mappe pr. år (af backup-hensyn). Fidusen ved tags er man udvælge billederne ud fra forskellige vinkler, istedet for et mappe-system, hvor man kun kan placere et billede ud fra eet kriterium.
|
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
Axlon ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1422 |
![]() |
Jeg er blevet ret glad for Google's Picasa2.
Utroligt brugervenligt syntes jeg. Selv min kone kan finde ud af at bruge det ![]() I det kan man også indsætte tags osv. og så er det ganske gratis. http://picasa.google.com/ |
|
Mvh Jesper
|
|
![]() |
|
suldrup ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 202 |
![]() |
Check lige om dine tags gemmes i filen eller i en database, det er surt at reinstallere sin pc og først der finde ud af at alle tags er borte.
Hvis du arbejder med jpg er alle tags nok gemt i selve filen. Du kan tjekke det ved at højreklikke på filen i stifinderen og se hvilke egenskaber der er på billedet. |
|
![]() |
|
Muele ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-August-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 747 |
![]() |
Tak for svarene. Der er lidt at kigge på. Det med hvor tagene bliver gemt, har jeg også overvejet.
|
|
![]() |
|
Axlon ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 26-Maj-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1422 |
![]() |
De bliver gemt i selve billedet (IPTC) I Picasa trykker man CTRL+k, for at tagge ens billeder. http://da.wikipedia.org/wiki/International_Press_Telecommuni cations_Council |
|
Mvh Jesper
|
|
![]() |
|
avh ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2891 |
![]() |
Det er smart at gemme tags i selve billede-filen... Alle disse ekstra oplysninger i XMP-format, som bl.a. kommer fra selve kameraet, kommer bare ikke med... Adobe photoelements bruger i en database i XML-format, som så er tildels åbent og i givet tilfælde kunne bruges af et andet program... Er der noget jeg har misforstået, siden jeg har dette problem med data i selve filen? Er der ikke noget med at man kan sætte ekstra informationer i NTFS-fil, men dette indhold overføres ikke til det filformat, der anvnedes på en DVD.??? |
|
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
|
|
![]() |
|
![]() |
Nu kender jeg ikke rigtigt Adobe photoelements, men det lyder ikke særligt smart at den bruger en database i XML-format. Picasa bruger muligheden for at kunne indsætte tags i selve billede filen, dvs. det følger filen (EXIF & IPTC), og altså også over på en DVD'en. |
|
Mvh Jesper
|
|
![]() |
|
suldrup ![]() Bruger ![]() Oprettet: 04-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 202 |
![]() |
Kig på Adobe Lightroom, den bruger jeg. Jeg gør stor brug af .XMP filer da jeg ikke bryder mig om at være afhængig af et catalog, det skal lige siges at jeg reelt kun tagger mine billeder så .XMP filer kan sagtens dække mit behov.
Fra Lightroom help: Lightroom lets you specify where to write adjustments and settings metadata. The information can be written to XMP or to the catalog. Keep in mind that changes made in Lightroom are not automatically recognized by other applications, when metadata is written to the catalog. 1. Choose File > Catalog Settings. 2. Click the Metadata tab, and then do either of the following: * To write adjustments and settings metadata to XMP, select Automatically Write Changes Into XMP. * To write adjustments and settings metadata to the catalog, deselect Automatically Write Changes Into XMP. If you don’t write adjustments and settings metadata to XMP automatically, you can select a file and choose Metadata > Save Metadata To File. Save metadata changes to the file manually * Select one or more photos and choose Metadata > Save Metadata To File. * In Grid view, click the down arrow icon in a thumbnail image to save (update) the metadata in the file. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |