recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TDC Kabel TV, sagem 60, passer det ???
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTDC Kabel TV, sagem 60, passer det ???

 Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 10:46

Jeg kan se der er mange kyndige brugere herinde, så håber der er nogle der kan hjælpe mig med to spørgsmål:

1. Sagem icd60, er det den "berømte" 60 model eller er der flere 60'er modeller, fordi mange siger Sagem 60 og nu hører jeg betegnelsen icd60?

2. Hvis jeg bestiller en Sagem 60 har jeg brug for kyndig vedledning i, hvordan mit udstyr skal opsættes bedst.

Antennestik i væg-------> Sagem 60 -------> fra Antenne out i Sagem 60  ---------> recorder in antennestik -------> recorder out antennestik -------> TV.

Er det den optimale måde at forbinde antennestikkene?

Mit udstyr vil være Panasonic TH-42PV60E, Panasonic EH65 recorder - Sagem 60. Da jeg bruger HDMI mellem recorder og TV, skal man så stadig bruge scartstik også mellem recorder og TV, hvis man vil optage eller kan man nøjes med udelukkende HDMI mellem recorder og TV også droppe både scart og antennekabel?

Så kommer vi til scartopsætningen.

Der er to scartudgange på Sagem 60.

Hvis jeg bruger recorderens tuner, skal den så have det primære scartstik?

Puha, håber ikke det var forvirrende, men bliver helt rundtosset af alle de tilslutninger.


 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 13:00

Hej.

Lidt kort, okay?

1) Det er den samme og også den eneste, der pt. er til salg i DK.

2) Helt korrekt m.h.t. antennekabler.

For at kunne bruge TTV på dit TV skal der antennekabel til TV, Selectors TTV er langsomt, så skal man studere nogle sider ser man analogt TV på sit TV og slår TTV til på det. Ellers kunne man køre uden antennekabel til TV'et. Der medfølger et.

Hvis jeg bruger recorderens tuner, skal den så have det primære scartstik?

Recorderens indb. tuner er analog, så den skal bare have antennesignal!

I SCART kører der AV signaler.

HDMI mellem TV og recorder sørger for, at du kan se og høre, hvad recorderen modtager af TV, optager, afspiller eller får ind fra Selectoren - du vælger alt dette på recorderens remote.
 
Optag fra Selectors TV SCART fra den SCART-indgang på recorderen, der IKKE er til TV-tilslutning. Og sæt Selector op til RGB lav, det finder du i manualen til den.

Det andet SCART til video på Selector er ikke til RGB (RGB giver skarpest og mest kontrastrigt billede) og derved mest til VHS, men det kan tilsluttes TV'et og det bør du nok også, især hvis recorderen er i standby og du vil se digitalt TV, for måske kan recorderen så ikke lave billedet om og sende det ud på HDMI uden at være tændt. Video ud har fast volumen.

At jeg bytter rundt på de to SCART på Selector i forhold til manualens forslag skyldes, at optagelserne bliver væsentligt bedre.

Der medfølger også et SCART-kabel. 

Vil du af en eller anden grund optage fra TV'ets indb. tuner, skal der også SCART mellem TV og recorder.



Redigeret af Carser - 08-September-2006 kl. 13:43
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 13:18

Kort hmm:)

Tusind tak for forklaringen.

Hvis jeg skal prøve at se om jeg har forstået det rigtigt:

Du siger recorderens tuner er analog, det er tvets jo også, så den digitale kører over SCART.

Du mener at jeg skal fra selectorens TV SCART ----> recorderens AV2 (Decoder/Ext) og fra SCART VCR på selectoren ----> AV3 eller AV1 på TV da AV2 er til Q-link?

Dvs. du omprioriterer faktisk, men vil det ikke medfører at det bedste digitale signal kører over selectorens TV og derved skal jeg se TV over recorderens, hvis jeg vil have det bedste billede?

Du siger det modsatte, at VCR SCART fra selectoren giver det bedste billede, hvilket virker underligt på mig, men du må meget gerne belære mig

Tak for hjælpen.

 

 

 

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 13:33

Hej igen og velbekomme.

Det sidste (om VCR SCART) har jeg aldrig sagt!

Resten har du vist forstået ganske godt, men det med "kører over" og "over" er lidt upræcist formuleret, så jeg er ikke helt med på, hvad du mener.

Du bestemmer selv, om du vil

  • se bedst muligt TV eller
  • optage bedst muligt billede.

Jeg ser meget TV forskudt og brænder meget på DVD, gør du også det: Følg mine SCART anvisninger. Der ligger års erfaring bag.

Gør du ikke: Følg TDCs, men brug stadig RGB LAV.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 13:44

Men hvis man skal have det skarpeste billed på tvet, så er det bedst at forbinde fra selector TV ----> recorder og selectorens anden AV udgang til TV eller hvorledes?

Og lige et tillægsspørgsmål:

Det er vel ikke muligt at optage det digitale signal fra Sagem 60'eren, da recorderen kun har analog tuner right?

Det er det eneste jeg er i tvivl om:)



Redigeret af Bjur - 08-September-2006 kl. 13:50
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 14:14

Skarpest billede på live digitalt TV vil du opnå ved at

  • forbinde TV ud fra Sagem 60 direkte til TV på en SCART bøsning til RGB på dit TV (se i manualen) OG sætte RGB til LAV eller
  • forbinde TV ud fra Sagem 60 til recorderens AV2 og se digitalt TV ved at vælge AV2 som kilde på recorderen.
    Mellem TV kan du så enten have HDMI eller SCART med RGB.
    Jeg ved ikke, hvad der bliver skarpest af de to, eller om det er uafgjort - det skal simpelthen afprøves på dit eget TV.

VCR har et sammenblandet signal, composite, og en lav båndbredde = blødt og et lidt fladt billede. Ikke egnet til at optage digitalt fra og heller ikke for godt på et stort, godt TV.

RGB adskiller de tre grundfarver og i optagekvaliteten SP eller højere er det svært at se kvalitetsforskel på live TV og optaget TV.

Men der er en tredie mulighed: S-VHS fra VCR ud. Se Sagem 60's manual side 13 (kan downloades fra tdckabeltv.dk).

S-VHS nærmer sig RGB i kvalitet. Det kunne du så optage fra eller bruge til live TV afh. af om du vil se bedst muligt TV eller optage bedst muligt billede.

Med andre ord og som baggrund for mine alligevel ikke så korte svar: 

Jeg tænker ikke kun på godt TV, men også på godt optaget TV - vi er jo på recordere.dk, ikke?   



Redigeret af Carser - 08-September-2006 kl. 14:16
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Og lige et tillægsspørgsmål:

Det er vel ikke muligt at optage det digitale signal fra Sagem 60'eren, da recorderen kun har analog tuner right?

Betragt en Selector som en ny AV-kilde på linie med f.eks. en DVD-afspiller.

Alt det analoge er nemlig som før. Tuneren i recorderen bruges slet ikke til digitalt TV.

Alle tunere får samme signal som før via antennekablerne og ved at optage fra AV2 optager du digitalt TV fra Selector (dog via analogt SCART og naturligvis først, når du har købt og tilsluttet den) i stedet for at optage fra en analog kanal 1-99.

 



Redigeret af Carser - 08-September-2006 kl. 14:45
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1363
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 14:52
Oprindeligt skrevet af Bjur Bjur skrev:

Men hvis man skal have det skarpeste billed på tvet, så er det bedst at forbinde fra selector TV ----> recorder og selectorens anden AV udgang til TV eller hvorledes?

Og lige et tillægsspørgsmål:

Det er vel ikke muligt at optage det digitale signal fra Sagem 60'eren, da recorderen kun har analog tuner right?

Det er det eneste jeg er i tvivl om:)

Hej Bjur,

Nu kender jeg ikke din HDD-optager, men hvis den har mulighed for at gennemsløjfe RGB-signalet fra Sagem 60,  behøver du således ikke at bruge VCR-udgangen (som kun har S-video og ikke RGB) på Sagem60. Så kan du både optage i RGB på HDD-optager og se TV via Selector i RGB-kvalitet (også mens HDD-optageren er i standby mode)

Dvs fra Sagem 60 TV-out (SCART) -> AV-ind på HDD-optager og TV-out på HDD-optager -> TV  (ialt 2  fuld monteret SCART-kabler !)

Hmm... ved nærmere eftersyn har Carser vistnok allerede omtalt denne løsning..

filmfreak



Redigeret af filmfreak - 08-September-2006 kl. 14:55
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 15:06

Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

Hmm... ved nærmere eftersyn har Carser vistnok allerede omtalt denne løsning..  

Det har han, ja - og han er heller ikke helt sikker på, om der givet HDMI mellem recorder og TV kan gennemsløjfes med recorderen i standby. HDMI kræver jo, at det analoge AV fra SCART omsættes til bitstrømme, så et eller andet konverterings-kredsløb skal være aktivt.

Selv bruger han SCART mellem stort set alt og hans Sony recorder gennemsløjfer RGB uden synlig billedforringelse og endda med et meget lavt standby strømforbrug. Mon ikke, at omtalte Panasonic også kan dette? Men det hører vist mere til i Pana-brugergruppen og ikke her.

 



Redigeret af Carser - 08-September-2006 kl. 15:08
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 15:24

Okay, men det der gennemsløfing, kræver to SCARTSTIK. Nu har jeg så købe et Tech-Link TL680080, så bliver jeg vel næsten nød til at have endnu et af denne slags for ikke at midste kvalitet eller er der et af de to led i gennemsløfningen, hvor det er lige meget hvor godt scartstikket er?

Hvis nej, hvor kan jeg så få Tech-Link billigst?

Kan det så ikke passe, at jeg ialt skal bruge 4 antennekabler, hvis jeg kobler fra vægstik ----> forstærker ----> sagem -----> recorder -----> tv?



Redigeret af Bjur - 08-September-2006 kl. 15:28
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 15:38

Hej igen,

Jeg tænkte nok, at gennemsløjfning kun er mulig via SCART.

Det medfølgende SCART-kabel (hvorfor kalder nogen kabler for stik?) til Sagem 60 er ret gedigent og tykt og virker fint hos mig. Ingen skygger eller indstråling eller andet, så ville jeg have købt et bedre.

Ellers: Søg eller opret en ny tråd, nu tror jeg, vi er ved at nå grænsen for hvad overskriften kan bære. Kabler hører ikke under digitalt TV, snarere tilbehør.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Bjur Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2004
Sted: Lejre, Sjælland
Status: Offline
Point: 2554
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-September-2006 kl. 15:41

Ja, ved det godt

Jeg har også fået besvaret alle de spørgsmål jeg havde.

Tak for hjælpen

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu