recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Test af SVS AS-EQ1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTest af SVS AS-EQ1

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thomasdk1405 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Emne: Test af SVS AS-EQ1
    Sendt: 12-Maj-2009 kl. 08:49

Hej !

Har nu fundet første test af SVS AS-EQ1. Er lavet af en alm. dødelig - så ikke en fra et blad eller lign., men ham her lyder da som om at han har prøvet en del. I hvert fald er hans oplevelse ikke til at tage fejl af. Jeg glæder mig helt vildt til jeg får min.

http://www.avforums.com/forums/subwoofers/993424-svs-eq1-sub woofer-eq-end-user-review.html

Hilsen

Thomas

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 23:53

Hej !

Nå - nu har jeg så selv fået den. 1. ups'er - jeg var ikke lige opmærksom på at jeg skulle bruge et sub kabel mere - receiver til AS-EQ1 og så herfra til sub - øv øv. Havde læst hele vejledning igennem inden jeg fik den så jeg vidste hvad det gik ud på. Første test gik ud på bare at pløje den igennem hurtigst muligt med yamaha'ens indstillinger (ypao) bare for at se, hvor meget ved siden af den var. Den viste kurven som jeg nogenlunde selv havde fået v.h.a. spl meter, regneark og lydfiler og rettet det hele til til en flad kurve. Lød fint og anderledes - men vejledningen frarådede at både receiver og AS-EQ'en sendte sub korrektioner - ville give dårlig lyd - så 2. omgang var helt efter bogen. Alle højttalere blev indstillet efter 75 db - på receiver skulle jeg i menu og stille db ned og på sub skulle jeg stille på selve volume kontrol - altså ikke i receiver. Da alle var på 75 db var det tid til målingerne. Lavede 6 stk. i min faste film sofa (3 stk. når man sidder normalt og 3 stk. lidt lavere - hvis man er sunket ned - som de anbefalede). Så lavede jeg så yderligere lidt flere i den anden sofa. Da jeg var færdig fik jeg så nogle settings som manuelt skulle ind i receiver - det var distancen og sub db. Ypao havde tidligere gættet min afstand til 4,20 m (den er 3,20 m væk fysisk) men AS-EQ'en ville så have den op på 6,20 m (akustisk distance som som de skriver) + noget højere db end jeg ellers havde - men det var for at kompensere for de sub korrektioner der var lavet (der er nok hakket kraftigt af peaks'ne). Man kunne så få en før og efter graf som man kunne gemme. Før grafen lignede den samme som ypao havde lavet - dog var ypao udgaven knap så slem - så noget havde Yamaha forsøget gjort. Men - resultatet var i hvert fald en flad kurve. Så hurtig i med noget musik og film for at teste inden jeg gemte permanent på AS-EQ1'en. Det var ikke meget jeg hørte førend jeg trykkede på gem.

Tidligere havde jeg problemer med at få min svs pb12-nsd til at spille ordentligt med musik (efter min smag) - men ikke længere - nu er den tændt hele tiden - ved al musik og alle film. Det tog noget tid inden at grinet gik af og jeg fik vænnet mig til den nye lyd. Tidligere gav jeg altid sub'en et par db ekstra til film for at der skulle komme lidt mere smæk på - men det er slet ikke nødvendigt nu - det hele hænger bare sammen og der er alt det smæk der skal være. Jeg hører nu detaljer som jeg tidligere ikke fik med - hvorfor det så lige er sådan ved jeg ikke - men AS-EQ'en har i hvert fald fået totalt styr på mit lydbillede nu.

Jeg overvejede at droppe min idé med at få mig en pc ultra - men da det her nu er nsd serien og ultra er 2 serier op - sååå - nej ikke alligevel 

Indrømmet - jeg var noget i tvivl da jeg trykkede ok på bestillingen - 6 k er næsten det samme jeg gav for min pb12-nsd i sin tid og flere steder havde jeg læst at AS-EQ1 var næste trin når man havde det ypperste inden for sub - og det havde jeg jo så ikke - men klart - den er alle pengene værd - har ikke fortrudt det et eneste sekund.

Der findes et hav subs man kan vælge imellem og uanset hvad man vælger så har man det problem med sit rum. Det er helt lige meget med om den er lukket eller åben - der er ingen subs som bare smider en flad kurve i hovedet på dig uden påvirkning. Velodynes hundedyre DD serie har dels servo styret enhed + sms-1 EQ. Den forsøger også at ramme den flade kurve og det er da ikke uden grund at DD serien har været brugt som reference i mange tests - men igen - de koster kassen.

Skal ikke kunne sige om der findes noget lignende - men da jeg også læser meget på de udenlandske fora så virker det ikke som om at der findes noget som den her. En ting som er til forskel fra sms-1 er, at du ikke kan ændre / tweake noget her - den er total automatiseret. Den går efter flad kurve og intet andet - må vel også være det man skal ha' - ikke ?

100 % klar anbefaling - der er lige det med de 6k - men det glemmer man når man hører sin sub synge som den skal !!

Hilsen Thomas

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2009 kl. 00:03

Prøver lige at få min grafer med.

Til top