recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bang & Olufsen
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - TEST: Bang & Olufsen Beolab 14
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

TEST: Bang & Olufsen Beolab 14

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: TEST: Bang & Olufsen Beolab 14
    Sendt: 20-Oktober-2013 kl. 17:44
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
Mikmak1969 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-September-2013
Sted: Aarhus, Danmark
Status: Offline
Point: 62
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mikmak1969 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Oktober-2013 kl. 19:37
Spændende test i har lavet om dette sæt. 
Til top
ehrnberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-April-2011
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 19:56
Det er en rigtig fin test :) vil der være lydmæssige forskelle på 4.1 som i hørte, og så en 5.1? Centeren mister vel lidt når man går fra bv 11 og ned til en satellit.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 22:00
Oprindeligt skrevet af ehrnberg ehrnberg skrev:

Det er en rigtig fin test :) vil der være lydmæssige forskelle på 4.1 som i hørte, og så en 5.1? Centeren mister vel lidt når man går fra bv 11 og ned til en satellit.


Ja, det må der nødvendigvis være Smile

Men vi har kun haft 4.1-sættet til rådighed for denne anmeldelse, så det er ikke noget vi kunne teste.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
ehrnberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-April-2011
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehrnberg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Oktober-2013 kl. 22:55
Hej Lars, tak for svaret.
Det kunne være at de fra B&O's side havde givet informationer omring et evt lydtab ved tilslutning til et ikke B&O produkt :)

Men fed gennemgang, som matcher mit førstehåndsindtryk af 4.1 opsætningen, ligeledes med bv 11 som center.
Til top
HQjben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 583
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HQjben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2013 kl. 10:38
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af ehrnberg ehrnberg skrev:

Det er en rigtig fin test :) vil der være lydmæssige forskelle på 4.1 som i hørte, og så en 5.1? Centeren mister vel lidt når man går fra bv 11 og ned til en satellit.


Ja, det må der nødvendigvis være Smile

Men vi har kun haft 4.1-sættet til rådighed for denne anmeldelse, så det er ikke noget vi kunne teste.

  /Lars

Hej Lars

Tak for en meget fyldestgørende anmeldelse af sættet fra B&O.

Jeg har et spørgsmål, jeg håber du, eller andre, kan besvare.
Hvis man gerne vil have dette setup som 5.1, men ikke har lyst (Læs: penegene) til at investere i et B&O tv på 55"+, er der så mulighed for at bruge en anden B&O HT som center. Jeg er nemlig nervøs for, specielt tale i film, vil være stærkt begrænset med et udelukkende "tallerken" setup.

Mvh
Rasmus
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2013 kl. 16:32
Oprindeligt skrevet af HQjben HQjben skrev:

Hvis man gerne vil have dette setup som 5.1, men ikke har lyst (Læs: penegene) til at investere i et B&O tv på 55"+, er der så mulighed for at bruge en anden B&O HT som center. Jeg er nemlig nervøs for, specielt tale i film, vil være stærkt begrænset med et udelukkende "tallerken" setup.


Bang & Olufsen er normalt aktive (med indbygget forstærker) og satellitterne her er passive, styret af den DSP (lyd-processor) der sidder i subwooferen.

Så jeg ville give det et go med deres 5.1 sæt, og beholde den centerhøjttaler de leverer.

  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
HQjben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 583
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HQjben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2013 kl. 21:52
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:


Bang & Olufsen er normalt aktive (med indbygget forstærker) og satellitterne her er passive, styret af den DSP (lyd-processor) der sidder i subwooferen.

Så jeg ville give det et go med deres 5.1 sæt, og beholde den centerhøjttaler de leverer.

  /Lars

Okay, jeg må forbi en en B&O forhandler en af dagene og give dem et lyt. Men der er (i teorien) frit slag til valg af center?
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2013 kl. 23:19
Oprindeligt skrevet af HQjben HQjben skrev:

Okay, jeg må forbi en en B&O forhandler en af dagene og give dem et lyt. Men der er (i teorien) frit slag til valg af center?
 
Nej, i teorien er du låst til det sæt B&O af Beolab 14 som tilbyder.
 
Sættet benytter passive højttalere der styres præcist af subwooferen.
 
Resten af B&O-højttalerne er aktive, og kan ikke tilsluttes subwooferen her.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
HQjben Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 583
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HQjben Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2013 kl. 08:43
Oprindeligt skrevet af Lars Lars skrev:

Oprindeligt skrevet af HQjben HQjben skrev:

Okay, jeg må forbi en en B&O forhandler en af dagene og give dem et lyt. Men der er (i teorien) frit slag til valg af center?
 
Nej, i teorien er du låst til det sæt B&O af Beolab 14 som tilbyder.
 
Sættet benytter passive højttalere der styres præcist af subwooferen.
 
Resten af B&O-højttalerne er aktive, og kan ikke tilsluttes subwooferen her.
 
  /Lars

Lad mig præcisere :-) En hver anden passiv HT, i teorien vel at mærke.
Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lars Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2013 kl. 10:23
Oprindeligt skrevet af HQjben HQjben skrev:

Lad mig præcisere :-) En hver anden passiv HT, i teorien vel at mærke.
 
Nej, det er jo det jeg prøver at forklare Smile
 
Det spiller som et aktivt højttaler-sæt, hvor en DSP (digital signal processor) styrer hvilke frekvenser, i hvilken volumen, der går til de enkelte højttalere.
 
Denne DSP kompenserer bl.a. også for højttaler-enhedernes eventuelle unøjagtigheder i forhold til at gengive frekvenserne liniært.
 
Altså hvis højttaler-enheden i satellitten har et dyk ved 10 Khz, så har B&O justeret så der sendes mere 10 Kz ud til satellitten.
 
Så man kan ikke bare rive satellitten ud, og sætte en anden passiv højttaler ind. Det vil virke ja, i forhold til at den spiller, men det vil sandsynligvis ikke lyde rigtigt. Hvor skævt det vil være, vil afhænge af hvor meget DSP'en kompenserer for i satellitterne.
 
  /Lars
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Oktober-2013 kl. 10:28
fem identiske højtalere hele vejen rundt er uden tvivl det optimale. En centerhøjtaler er ikke skabt til specielt at levere dialog. Vi er bare flasket op med at en centerhøjtaler er anderledes end de andre højtalere. Men det er mere et spørgsmål om form end om funktion. Med andre ord. Hvis tallerkenhøjtaleren performer som front og surround. Så vil den også performe som center.
personlig vil jeg hellere have identiske højtalere hele vejen rundt ( men især de tre foreste ) end en på papiret bedre center , som ikke er identisk med de andre
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu