recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Test din hørelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTest din hørelse

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Emne: Test din hørelse
    Sendt: 10-Marts-2011 kl. 14:03
I forlængelse af tråden omkring konstruktionen af en lyttetest om højttalerkabler, tænkte jeg at det kunne være sjovt med en lille test som jeg stødte på forleden. 

Det handler om frekvensdiskrimination. Dvs hvor god man er til at høre forskel på to forskellige frekvenser. Rent praktisk får man præsenteret to på hinanden følgende toner, hvor man så skal afgøre om den sidste tone har en højere eller lavere frekvens end den først spillede. Når man har svaret rigtigt flere gange bliver afstanden sat ned. 

Testen kan findes her: http://tonometric.com/adaptivepitch/ 

Efterfølgende kunne man så skrive ved hvilken afstand man begynder at få problemer. For mit eget vedkommende er det ved 0.75 Hz. 

Der ligger også andre tests på siden, men tænkte at denne er mest relevant. 

God fornøjelse Smile
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 18:06
Ifølge testen kunne jeg adskille en forskel på 3.3 hz ved 500 hz, hvilket er rimelig normalt.
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 20:22
som opzouten begyndte mine udfordringer ved 0,75hz - og scoren var 2,7hz - uden nogen som helst form for musisk træning.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Marts-2011 kl. 23:39
2,7Hz i første forsøg, 4,2Hz i andet forsøg og 0,975Hz i tredie forsøg. Hånden på hjertet, det kneb gevaldigt når forskellen var 0,75 Hz, så det var mere held end forstand, hvilket mine tre forskellige resultater nok også afspejler.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2037
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 04:48
Liger generelt og roder rundt ved 0,375 og 0,7 hz, ender gerne med sidste fejl på 0,75 Tongue
(ingen musikalsk træning - 38 år og burde ellers være "handicappet" af et acusticusneurinom)
_ _ _
Retfærdigvis skal det siges at det er via Yulong D100 + AKG K701 som det faste PC udstyr på værelset, hvis det ellers har noget at sige i forhold til opfattelsen af pitch = ?

Redigeret af TBC1 - 11-Marts-2011 kl. 05:27
Til top
mfhansen82 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2011
Sted: Kbh, Danmark
Point: 460
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Liger generelt og roder rundt ved 0,375 og 0,7 hz, ender gerne med sidste fejl på 0,75 Tongue
(ingen musikalsk træning - 38 år og burde ellers være "handicappet" af et acusticusneurinom)
_ _ _
Retfærdigvis skal det siges at det er via Yulong D100 + AKG K701 som det faste PC udstyr på værelset, hvis det ellers har noget at sige i forhold til opfattelsen af pitch = ?
Lydudstyret har naturligvis en indflydelse på hvor godt man opfatter forskelle, samt baggrundsstøj og meget andet. Men er det dine enkelte testresultater eller det samlede resultat? For 0.375 er godt nok rimelig flot. Wink
Mvh
Michael Hansen

Sony KDL-32V5500 | Sony STR-DH700 | Sony BDP-S360 | Sony CDP-XB920 QS
------------------------
Dali Basis 100 sub | Dali Lektor 6 front | Jamo A3Cen center | Jamo Sat300II surround
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2037
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2011 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af mfhansen82 mfhansen82 skrev:

Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

_ _ _
Lydudstyret har naturligvis en indflydelse på hvor godt man opfatter forskelle, samt baggrundsstøj og meget andet. Men er det dine enkelte testresultater eller det samlede resultat? For 0.375 er godt nok rimelig flot. Wink

...Jeg ligger hurtigt efter start som sagt generelt det meste af testen og "roder rundt" nede ved 0,375 og 0,75  ...Altså jeg ligger nede på 0,375 og tager så fejl ca. hver 3 gang og kommer så via fejlen op på 0,75, før jeg kommer ned og ligger på 0,375 igen. Testen ender som jeg skriver når jeg laver den sidste fejl, og ender dermed som sagt på 0,75 ...Jeg er aldrig kommet under 0,375 og ved egentligt heller ikke om testen går lavere eller ej?

Redigeret af TBC1 - 11-Marts-2011 kl. 14:14
Til top
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-August-2005
Point: 390
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-April-2011 kl. 12:55
Jeg er pianist og har forsøgt testen og fået resultatet 1.2 hz.  

Men i dag har jeg lige haft en to-timers prøve med en cellist og en violinst, som jo ikke spiller i halve toner som et klaver, men kan variere frekvensen i mikrodetaljer.

Efter de var taget af sted prøvede jeg for sjov skyld igen, og fik resultatet "reliable difference at 0.31875." Testen går ned til en forskelle på 0,046875 - derefter står der "undefined" ved pitchforskel - hvad det så end skal betyde. Det burde vel ikke være svært at få computeren til at lave mindre forskel?! Ved "undefined" havde jeg et par fejlskud, så mit sidste "skud" var ved en forskel på de 0,046875

Jeg havde en fornemmelse af, at hvis nummer to tone var lavest var det relativt let at høre. Hvis man synes de to toner lyder ens er tone nummer to som regel højere. Det passer vel meget godt med den virkelige verden hvor en sanger/instrumentalist der intonerer lidt for lavt (synger/spiller ved for lav frekvens i forhold til akkompagnementet) lyder væsentligt værre end én, der intonerer lidt for højt.

Jeg tror i meget høj grad det er noget man kan træne = noget de fleste kan lære. Altså mere håndværk end talent. Og hvad man skal bruge det til kan jo så diskuteres :-)

EDIT: I forlængelse af tråden omkring konstruktionen af en lyttetest om højttalerkabler, tænkte jeg at det kunne være sjovt med en lille test som jeg stødte på forleden.
Selvom jeg måske har forholdsvis gode øre hvad dette angår vil jeg nødig påtage mig at høre forskel på højtalerkabler :-)

Redigeret af pianomartin - 04-April-2011 kl. 13:04
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2011 kl. 13:41
1.5 hz forskel. I følge dem er det very good. Det var forøvrigt med hørebøffer på.
Til top
opzouten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-April-2009
Point: 907
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2011 kl. 16:18
Oprindeligt skrevet af pianomartin pianomartin skrev:

Jeg tror i meget høj grad det er noget man kan træne = noget de fleste kan lære. Altså mere håndværk end talent. Og hvad man skal bruge det til kan jo så diskuteres :-)

Det er korrekt at man kan træne sin hørelse til at lytte efter bestemte detaljer. Det også derfor mange producenter af audio-udstyr har et lyttepanel som bliver trænet regelmæssigt. 

Et andet aspekt er at et høretab (også aldersbetinget) kan ændre en persons evne til at diskriminere frekvenser. Tænkte bare at hvis vi skulle lave en test at kabler kunne det være fint lige at teste folks evne til at skelne frekvenser Smile 
Til top
SLETTET_20120103 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2011 kl. 17:24
Heh, med en Laptop som lydkilde (ahem) fik jeg en under-normal score..Smile - skal helt sikkert prøves igen med en bedre lydkilde..
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu