Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6822
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 01:42 |
pilehave skrev:
Jeg kan kun forestille mig at du får et ringere signal ved først at opskalere i DVD'en for dernæst at nedskalere i TV.
Send du trygt 576p over i TV og regn med at dit TV har en bedre scaler.
|
Ikke nødvendigvis
PX70 seriens nye V Real II processor skalerer faktisk alle signaler op til 1080p inden den laver billedprocessering og efterfølgende nedskalerer til panelets opløsning. Det gør den fordi den er optimeret til at processe 1080p materiale.
Det betyder at der uanset kildens normale opløsning kan være en ide i at eksperimentere med sin eksterne skaler hvis denne kan skalere op til 1080p, for at se hvilken der laver den indledende opskalering til 1080p bedst. Også selvom kilden kun er DVD 576i/p
Det betyder også at det eks. ikke som nogen gange foreslået, er bedst at nedskalere og outputte i 720p fra en HD-DVD/Blue-Ray fordi dette er "tættest på panelets opløsning" - for det vil så bare blive opskaleret igen i skærmen til 1080p inden det behandles og nedskaleres.
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
RVGiUIe8
Ny bruger
Oprettet: 19-Juli-2007
Point: 11
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 10:11 |
musicus skrev:
På Remoten trykker du på den tast, der hedder: DISPLAY. Så skulle du komme ind i en menu, hvor ét af menu-punkterne hedder "Other Settings". Jeg mener det står nederst. Gå så derind.
Ét af menu-punkterne dér hedder: "Video Output Mode". Det er dérinde du vælger, hvilken opløsning signalet skal sendes til TV'et med. (525p, 625p, 720p, 1125i hedder valgmulighederne i min DVD-S-97. Din afspiller har sikkert også '1125p' stående på listen)
Du skal ikke lade dig forvirre af tallene '625' og '1125'. De svarer faktisk til henholdsvis 576p og 1080pi/p - '525p' er så her (for at gøre forvirringen total) lig med 480p (NTSC). Lidt ulogisk, men Panasonic bruger åbenbart en anden udregnings-model, og kommer derfor frem til disse tal.
|
Jeg vil bare lige følge op på det feedback jeg har fået. Jeg har ikke den knap "display" på min remote, men istedet "setup".
Inde under menu'en "others" har jeg heller ikke "video output mode" derimod har jeg inde under menu'en "video" en undermenu der hedder "video out scart" og "video out (I / P)", men derinde kan jeg heller ikke vælge hvilken opløsning jeg vil sende til fjernsynet med, dette kan jeg ikke nogle steder?
- men jeg kan blot vælge imellem interlace og progressive i den ene og i den anden kan jeg vælge imellem "video/YPbPr", "S-Video/YPbPr" og "RGB/NO OUTPUT"
???
|
Panasonic TH-37PX70
Panasonic DVD S-53
Sony STR-DB780
Audio Pro Setup
|
 |
pilehave
Guld medlem
Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1271
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 13:24 |
spawn skrev:
Ikke nødvendigvis
PX70 seriens nye V Real II processor skalerer faktisk alle signaler op til 1080p inden den laver billedprocessering og efterfølgende nedskalerer til panelets opløsning. Det gør den fordi den er optimeret til at processe 1080p materiale.
Det betyder at der uanset kildens normale opløsning kan være en ide i at eksperimentere med sin eksterne skaler hvis denne kan skalere op til 1080p, for at se hvilken der laver den indledende opskalering til 1080p bedst. Også selvom kilden kun er DVD 576i/p
Det betyder også at det eks. ikke som nogen gange foreslået, er bedst at nedskalere og outputte i 720p fra en HD-DVD/Blue-Ray fordi dette er "tættest på panelets opløsning" - for det vil så bare blive opskaleret igen i skærmen til 1080p inden det behandles og nedskaleres.
|
Det giver ikke nogen mening at opskalere til 1080p i DVD hvis TV'et har en bedre scaler. Det er jeg ikke i tvivl om at det har.
|
 |
spawn
Guld medlem
Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 14:19 |
pilehave skrev:
Det giver ikke nogen mening at opskalere til 1080p i DVD hvis TV'et har en bedre scaler.
|
Nej - det er klart - men det skriver jeg jo heller ikke.
Jeg skriver man kan eksperimentere med sin eksterne skaler hvis man har en der kan opskalere og så vurdere hvad der giver bedst resultat, det tager kun få minutter at gøre.
pilehave skrev:
Det er jeg ikke i tvivl om at det har.
|
ok - og jeg er så omvendt ikke i tvivl om at der findes bedre eksterne skalere end den der sidder i PX70 - det afhænger jo helt af hvilket udstyr man har købt. Man kan ikke sige pr. definition at TV'ets scaller altid er bedst.
Pointen var at når materialet alligevel altid bliver skaleret til 1080p - så sparer du ikke nogen skalering ved at lade være med at skalere i afspiller - og netop derfor er det værd at lige bruge de par minutter på at forsøge for at se om ens eksterne skaler er bedre eller dårligere.
Derudover var det ment som oplysning til de der ikke vidste at PX70 opskalerer alting til 1080p - men tror at den kun skalerer fra eks. 576 direkte til panelopløsning.
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
 |
Hother
Platin medlem
hummelmose
Oprettet: 12-Juli-2006
Point: 23900
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 14:32 |
Hej Spawn - jamen jeg var da egentlig glad for din oplysning om, at Pana PX/PV opscalere til 1080p. Det hænger jo oså sammen med de oplevelser jeg havde i forbindelse med installationen af min nye Pana Blu-Ray afspller, hvor afspilleren fluks gik ind og valgte 1080p. Jeg ændrede næsten pr automatik til 720p. Jeg vil bestemt checke om der er en kvalitetsforskel i billedet
|
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
|
 |
musicus
Guld medlem
Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 15:11 |
RVGiUIe8 skrev:
Jeg vil bare lige følge op på det feedback jeg har fået. Jeg har ikke den knap "display" på min remote, men istedet "setup".
Inde under menu'en "others" har jeg heller ikke "video output mode" derimod har jeg inde under menu'en "video" en undermenu der hedder "video out scart" og "video out (I / P)", men derinde kan jeg heller ikke vælge hvilken opløsning jeg vil sende til fjernsynet med, dette kan jeg ikke nogle steder?
- men jeg kan blot vælge imellem interlace og progressive i den ene og i den anden kan jeg vælge imellem "video/YPbPr", "S-Video/YPbPr" og "RGB/NO OUTPUT"
???
|
Hmmm, hvis de ligefrem har ændret markant på såvel remotens design som på afspillerens menu-opsætning, i forhold til S-97 og S-99, så er jeg desværre lidt på Herrens mark her. 
På billeder af DVD-S53 på Internettet kan jeg se, at remoten stadig ligner min egen (DVD-S97) en hel del, men billedet af remoten er desværre for småt til at jeg kan se, hvad der står ved de enkelte taster. Den DISPLAY-tast jeg henviser til, skulle så i givet fald sidde placeret på remotens nederste trediedel, helt ude til venstre, imellem 'navigations-pil ned' og 'pil til venstre'.
Men hvis dén tast ikke er på din egen remote må, vi jo håbe at én, der selv ejer den pågældende afspiller, melder sig på banen med et brugbart løsningsforslag.
P.S.: Der er også on 'SETUP'-tast på min remote, men den giver så adgang til en helt anden teknik-orienteret menu-del, hvor man bl.a. vælger Billede-aspect, Billede-Type (LCD, Plasma, CRT, Projektor osv.), Still Mode, Time Delay, Convert form PAL, Video Out, Still Mode, NTSC Disc Output, Picture/Video Output - samt mere avancerede lydopsætnings-muligheder.
Redigeret af musicus - 21-Juli-2007 kl. 16:08
|
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X
2x Denon DVD-2930
2x Toshiba HD-XE1,
Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500
Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800
2x DVDO Edge
|
 |
pilehave
Guld medlem
Oprettet: 01-Marts-2006
Point: 1271
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 16:01 |
spawn skrev:
pilehave skrev:
Det giver ikke nogen mening at opskalere til 1080p i DVD hvis TV'et har en bedre scaler.
|
Nej - det er klart - men det skriver jeg jo heller ikke.
Jeg skriver man kan eksperimentere med sin eksterne skaler hvis man har en der kan opskalere og så vurdere hvad der giver bedst resultat, det tager kun få minutter at gøre.
pilehave skrev:
Det er jeg ikke i tvivl om at det har.
|
ok - og jeg er så omvendt ikke i tvivl om at der findes bedre eksterne skalere end den der sidder i PX70 - det afhænger jo helt af hvilket udstyr man har købt. Man kan ikke sige pr. definition at TV'ets scaller altid er bedst.
Pointen var at når materialet alligevel altid bliver skaleret til 1080p - så sparer du ikke nogen skalering ved at lade være med at skalere i afspiller - og netop derfor er det værd at lige bruge de par minutter på at forsøge for at se om ens eksterne skaler er bedre eller dårligere.
Derudover var det ment som oplysning til de der ikke vidste at PX70 opskalerer alting til 1080p - men tror at den kun skalerer fra eks. 576 direkte til panelopløsning. |
Du har principielt ret, men i dette tilfælde har spørger en Panasonic DVD S-53 som uden tvivl har en ringere scaler end TV'et.
|
 |
RVGiUIe8
Ny bruger
Oprettet: 19-Juli-2007
Point: 11
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 16:02 |
musicus skrev:
Hmmm, hvis de ligefrem har ændret markant på såvel remotens design som på afspillerens menu-opsætning, i forhold til S-97 og S-99, så er jeg desværre lidt på Herrens mark her.
På billeder af DVD-S53 på Internettet kan jeg se, at remoten stadig ligner min egen (DVD-S97) en hel del, men billedet af remoten er desværre for småt til at jeg kan se, hvad der står ved de enkelte taster. Den DISPLAY-tast jeg henviser til, skulle så i givet fald sidde placeret på remotens nederste trediedel, helt ude til venstre, imellem 'navigations-pil ned' og 'pil til højre'.
Men hvis dén tast ikke er på din egen remote må, vi jo håbe at én, der selv ejer den pågældende afspiller, melder sig på banen med et brugbart løsningsforslag.
P.S.: Der er også on 'SETUP'-tast på min remote, men den giver så adgang til en helt anden teknik-orienteret menu-del, hvor man bl.a. vælger Billede-aspect, Billede-Type (LCD, Plasma, CRT, Projektor osv.), Still Mode, Time Delay, Convert form PAL, Video Out, Still Mode, NTSC Disc Output, Picture/Video Output - samt mere avancerede lydopsætnings-muligheder.
|
Den "Display" knap er ikke på min S-53!? Men den setup knap du nævner til sidst har jeg, og den har jeg også ledt igennem op til flere gange. Men det mærkelige er, at i manualen til S-53 viser den også et billede af en menu, hvor jeg kan ændre på opløsnings output'et, men de beskriver ikke hvordan man får den frem, og i så fald den knap der skulle gøre det, virker ikke, eller der sker ikke noget når man trykker på den..
Så hvis der er en der har større kendskab til S-53 må de gerne lige komme med nogle input!!
|
Panasonic TH-37PX70
Panasonic DVD S-53
Sony STR-DB780
Audio Pro Setup
|
 |
tosa
Guld medlem
Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 16:30 |
Hother skrev:
Hej Spawn - jamen jeg var da egentlig glad for din oplysning om, at Pana PX/PV opscalere til 1080p. Det hænger jo oså sammen med de oplevelser jeg havde i forbindelse med installationen af min nye Pana Blu-Ray afspller, hvor afspilleren fluks gik ind og valgte 1080p. Jeg ændrede næsten pr automatik til 720p. Jeg vil bestemt checke om der er en kvalitetsforskel i billedet |
Hvor ændrer du det på en PV70. Jeg synes ikke jeg kan finde menuen
|
 |
Naiera
Platin medlem
Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12474
|
Sendt: 21-Juli-2007 kl. 17:01 |
Det vælges selvfølgelig i afspilleren. Fjernsynet kan kun vise 1024*768.
|
 |