recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - The Purple Room Cinema
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketThe Purple Room Cinema

 Besvar Besvar Side  <1 89101112 15>
Forfatter
Besked
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2018 kl. 20:43
hvorfor er det lidt vigtigt? afhænger det ikke af ens effekt forstærker, min effekt er en PA effekt, og jeg har i sinde at splitte mit signal fra min receiver til effekten så jeg kan køre på begge dens kanaler.. 


Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2018 kl. 22:00
Nu ved jeg jo ikke, hvor meget styr du har på serie- kontra parallelkobling, ohm og den slags ... men det er da klart, at hvis du lader hver kanal trække hver sin shaker og dermed ikke skal koble dem, så er 8 ohm pr. shaker nok ikke noget problem Smile Det er mere væsentligt, hvis man skal trække flere shakers med én forstærker.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2018 kl. 22:06
skal vi ikke bare sige det sådan, at jeg ved begrænset om serie og parallel forbindelser. har dog koblet nogle ting sammen gennem tiden løb, men har altid brugt google for at være sikker på det jeg gjorde var rigtigt..

til at starte med nøjes jeg lige med 2 da jeg ikke lige har en ide om hvor stærke de er, samt om de kan klare min u-sofa eller om jeg skal ud og have 2 mere, men hvis du vil og har tid, og jeg må låne din tråd til dette, må du hjertens gerne forklare mig lidt om serie- og parallel forbindelser :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2018 kl. 22:57
Det er for så vidt ikke så indviklet. Hvis du skulle få brug for flere end to, så foreslår jeg at parallelkoble dem parvis. Når du parallelkobler flere enheder dividerer du den samlede modstand med antal enheder, dvs. to stk shakers med hver 8 ohms modstand giver 4 ohm i alt, hvorimod du ved seriekobling lægger modstanden pr. hver enhed sammen, dvs. to shakers med hver 8 ohm giver 16 ohm ialt. Dette er virkelig helt basalt forklaret, der er meget mere i det, men det er først relevant ved mange flere højttalere.

Hvad angår hvor stærke de er, så er det selvfølgelig subjektivt hvor meget effekt man ønsker fra dem. Vi synes som tidligere nævnt at to stk. er rigeligt, og de er ikke skruet voldsomt op. De kunne sagtens yde mere, men det skal jo helst være en realistisk effekt som falder naturligt ind i det samlede lydindtryk. Hvis du skal dække en større sofa i et "U" er jeg dog i tvivl om to vil være nok.
Effekten afhænger meget af placering og montering. Jeg var nødt til at modde vores sofa en smule med et ekstra bræt for at kunne placere den ene ordentligt. Det er også pissevigtigt at de sidder godt og solidt for at kunne overføre vibrationerne effektivt, ellers sidder de blot og rasler. Vær forberedt på at eksperimentere lidt!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 12:12
jeg det er så også mit problem, det med raslen altså..

min store klods af en sofa er til trods for sin størrelse, noget elendigt håndværk.. det er en sofa fra myhome, så jeg forventede selvfølgelig heller ikke fantastisk byggekvalitet, men jeg kan godt frygte lidt at et par shakere kan få den til at falde fra hinanden, men jeg må se om ikke jeg kan forstærke det de mest vitale steder samt selve epicenteret hvor shakerene skal placeres..


tænker jeg skal op og have 4 monteret under sofaen, er det ligegyldigt om de er monteret horisontalt eller vertikalt egentlig?
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-September-2018 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af jacobthor91 jacobthor91 skrev:

tænker jeg skal op og have 4 monteret under sofaen, er det ligegyldigt om de er monteret horisontalt eller vertikalt egentlig?

Nej. Du får absolut mest effekt ud af dem hvis de hænger nedad. Desuden har jeg læst, at de ligesom højttalere bør fasevendes, hvis de peger mod hinanden, men ved ikke om det passer. Men hæng dem nedad, hvis muligt. Hvis det ser ud som om, at mine hænger horisontalt er det blot fordi sofaen stod vendt om på siden da jeg tog billedet, mine hænger også vertikalt.
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 10:36
(Reserveret)

Redigeret af jacobe - 16-November-2018 kl. 10:37
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4414
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2018 kl. 13:12
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

(Reserveret)
Nyt indkøb? :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2018 kl. 01:08
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

(Reserveret)
Nyt indkøb? :)

Hah, gid det var så vel! Ville fandme gerne nuppe Vejrup's SR7009! Nej, jeg skulle såmænd bare rette i mit første indlæg, men i stedet for "redigér" fik jeg trykket på "citér", og opdagede det ikke før jeg havde klikket på "besvar", så jeg fik lavet et nyt indlæg i stedet! Wacko
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 17:17
Første opgradering i 2019, men forhåbentlig ikke sidste: et ekstra lag bi-stretch på lærredet. Resultatet kan du læse om i denne tråd
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
Vejrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-August-2011
Sted: København
Status: Offline
Point: 677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 18:35
Vejrup's SR7009 er røget afsted, faktisk er der intet tilbage, alt er solgt.. :) Fed Purple Bio, ser sgu godt ud.

Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2019 kl. 19:19
Tak skal du have, og jeg håber nogen bliver lige så glad for 7009'eren som jeg sikkert var blevet!
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 89101112 15>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu