|
|
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Wolff ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2008 Status: Offline Point: 572 |
![]() Sendt: 03-Maj-2008 kl. 12:19 |
Undrede mig bare. Kigger stadig rundt på diverse recievere, og falder engang imellem over THX processing. Hvad har det at sige når vi snakker lyd hjemme i stuen? Troede at THX kun var en standard for kvalitet, og ikke havde nogen decideret indvirkning på lyden.
Kigger jo på onkyo 805/875 vs. Denon 3808.. og det er fandme svært at vælge! Og det bliver ikke nemmere! ![]() Redigeret af Wolff - 03-Maj-2008 kl. 12:20 |
|
![]() |
|
Smurf ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
![]() |
THX er som du selv siger "bare" endnu en standard og der er endda flere forskellige underkatagorier indenfor THX standarden. Umiddelbart bør det ikke være den der gør om du vil vælge en reciever eller ej.
Det er vigtigere at din reciever skal kunne håndterer det du ønsker så hvad ønsker du :)? |
|
PDP-508xd-ISF Kalibreret
VSX-LX70 Pioneer BDP-LX71 Højtalere B&W - 2 x DM683 bizoned + SUB ASW610XP + Center HTM61 Baghøjtalere 2 x DM685 TDCTV - bredbånd Itrends.dk |
|
![]() |
|
Wolff ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Marts-2008 Status: Offline Point: 572 |
![]() |
Undrede mig nu bare over at de bruger ordet "processing". Hvis det "bare" er en standard, så er det da lidt vildledende netop at bruge det ord.
|
|
![]() |
|
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8665 |
![]() |
Der er nogle THX modes på en THX reciever der skulle justere lyden så den bedre passer til hjemmebio, men jeg foretrak at se film uden THX slået til min gamle THX godkendte Pioneer forstærker.
|
|
![]() |
|
Zaragon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 630 |
![]() |
Faktisk er det et godt sprgsm., synes jeg... Jeg har også en receiver med THX Ultra og tra-la-la... (Marantz SR-9200), men... undskyld hvis jeg spø'r dumt, HVAD skal man egentlig bruge det til i dag? De fleste dvd'er (nej, jeg har ikke BR) anvender da bare AC-3 (dolby digital) og DTS? ... jeg har ikke set dette kombineret med THX i MEGET lang tid... ta'r jeg fejl, så giv MEGET gerne lidt info og "lyd" fra jer.. -Z- |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
Af alm DVDer med THX er der Indiana Jones og Starwars
![]() |
|
![]() |
|
Zaragon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 630 |
![]() |
...der er også et THX-logo på TITANIC-filmen fra 1997!!
|
|
![]() |
|
Iron Man ![]() Guld medlem ![]() ![]() Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
![]() |
Om benytter THX på sin receiver har intet, at gøre med om filmen i forvejen er THX optimeret. THX handler blandt andet om, at sub'en skal spille alt bass under 80Hz, derfor skal alle højttalere stå til small, og delefrekvens 80Hz. THX kredsløbet er blandt andet inde og fjerne nogle af de højeste frekvenser af lyden, fordi filmene ofte er mixet med ekstra knald på de højeste frekvenser, fordi man skal spille lærredet i biograferne. For at lyden ikke skal blive skinger, fjerner man så lidt af toppen igen. Desværre siger min egen erfaring mig, at lyden ofte bliver lidt mere indelukket når man benytter THX kredsløbet. Redigeret af Iron Man - 03-Maj-2008 kl. 15:21 |
|
![]() |
|
Iron Man ![]() Guld medlem ![]() ![]() Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
![]() |
Jeg fandt lidt mere info. Håber det kan bruges: THX RE-EQ™ THX Re-EQ is a compensation technology taking soundtracks that are mixed for large cinemas, where speakers are placed farther away from you, and re-establishes the accurate tonal balance for your close range home theater speakers. Without THX Re-EQ, higher frequencies sound excessively “edgy” or “bright.” With THX Re-EQ, the movie soundtrack is true to the original immersive cinematic experience. Example: The THX Certified DVD classic action film Aliens is loaded with audio and visual effects. When watching this film with THX Re-EQ activated in your THX Certified receiver or pre-amplifier, the technology adjusts and reproduces the high frequencies to play at the appropriate audio level in your home. Otherwise these frequencies would sound overbearing and distracting. THX TIMBRE MATCHING™ Due to location, the tonal quality of the perceived sound coming from the side surround speakers is changed in relationship to the sound coming from the front speakers. This is because the outer ear, called the pinna, contours the frequency response of a sound depending upon its direction. The result is two conflicting sound fields - a front and a surround. THX Timbre Matching technology solves this sound field problem by actually acting as an electronic pinna, restoring and integrating the perceived frequency match between the front and surround speakers. This technology allows you to be placed in the center of the onscreen action with smooth, rich surround sound. Example: Imagine watching an aviation film with fighters traveling across the room. THX Timbre Matching accurately and smoothly pans the audio from the front speakers to the back speakers, ensuring consistent sound throughout the entire movie. BOUNDARY GAIN COMPENSATION (BGC) If you are sitting too close to a room boundary (or wall) your perception of the low frequencies is exaggerated. However, with the THX BGC filter applied to all output channels, the bass is equalized resulting in more true and accurate bass response. |
|
![]() |
|
![]() |
hej marathon-man TAK! -Z-
|
|
![]() |
|
![]() |
præcis. Mange forveksler nemlig THX med Dolby Digital eller DTS, altså som et slags codec. THX behandlingen i receiveren er en efterfølgende behandling som ikke er afhængig af skiven. |
|
![]() |
|
![]() |
Hvilken receiver har du? Normalt burde det ikke kunne lade sig gøre, at slå THX til, når man kører uden subwoofer, da det er et krav, at subwooferen spiller alt bass under 80Hz. Min pre-amp kan ikke køre THX lige pt, fordi jeg også bruger min fronter som "sub". Derudover skal delefrekvensen også stå til 80Hz, før det virker. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |