recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilføje center højttaler til stereo setup?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tilføje center højttaler til stereo setup?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
thides74 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-Juli-2009
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thides74 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tilføje center højttaler til stereo setup?
    Sendt: 01-December-2018 kl. 23:51
Jeg har fornylig tilsluttet fjernsynet til mit stereo setup, da fjernsynet i forvejen står mellem højttalerne. Det er en god udvidelse ved musik, men til film fungere det ikke rigtigt.

Kan man udvide stereo setup med en center højttaler på nogen måde? Altså et slags 3.0 surround. Jeg har ikke specielt lyst til at lave et fuldt surround setup, da vi trods alt ikke er så entusiastiske mht film.

Fjernsynet er et Sony XE8005.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6965
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 06:38
De fleste surround forstærkere kan godt køre 3 kanaler.  

De klares i opsætningen 

Har du en stereo forstærker kan du ikke lave center kanal med den
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4898
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 10:38
Det kræver at din forstærker er surround.

Almindelig stereo forstærker kan ikke.

Hvis du beskriver hvilken forstærker du benytter og hvordan den er tilsluttet kan man bedre hjælpe.

Måske er en ændring i indstillinger det der løser dit problem.
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 10:53
Hvis du har en stereo forstærker kan du ikke tilslutte en center, men sluk lyden i TV. Med en surround forstærker kan du godt køre med 3 højttalere.
Til top
thides74 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-Juli-2009
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thides74 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 13:05
Altså det jeg forestillede mig var, at man måske kunne tilslutte lyd-ud fra fjernsynet til en surround pre-amp og så få signalet splittet op i højre-venstre-center. Højre og venstre kanal skulle bare gå til det almindelige stereo anlæg, og center til en centerhøjttaler.

Ved ikke om det setup giver mening?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 13:21
Hvordan vil du forstærke lyden til centeren? Det kan din preamp ikke, ej heller stereoforstærken. En surroundreceiver vil uden alle mulige underlige tiltag løse problemet, og endda med det bedste resultat til følge.
Nu vil jeg købe en brødrister, for jeg skal koge klejner til jul😀
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
thides74 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-Juli-2009
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thides74 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 14:49
@jetex: Har de fleste centerhøjttalere/soundbars ikke en indbygget forstærker?
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 14:54
Soundbars - ja.
Centerhøjttalere - nej

Der er stor forskel på en soundbar og en centerhøjttaler.

Når man - som dig - ikke har den store erfaring eller indsigt i udstyr, er det en rigtig god ide at skrive hvilket udstyr man har......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af thides74 thides74 skrev:

@jetex: Har de fleste centerhøjttalere/soundbars ikke en indbygget forstærker?
En soundbar er ikke en centerhøjttaler i traditionel forstand, men dækker højre, venstre og center ( og til tider “pseudo surround “ ), med en indbygget forstærker. En soundbar vil overflødiggøre dine før stillede forslag omkring lyd, og kan måske give din tv lyd et løft.
En centerhøjttaler, som du spurgte til, har ikke indbygget forstærkning ( hvis du leder længe nok, kan du måske finde en enkelt, men tvivler ). En traditionel centerhøjttaler kræver noget helt andet udstyr, end det du har.
Dit første indlæg beskriver ikke en soundbar, men en center i et nærmest umuligt setup. Når du tilsyneladende ikke selv ved hvad du ønsker, bliver hjælpen fra andre jo nærmest umulig at bidrage med.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
thides74 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-Juli-2009
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thides74 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 20:25
@JeTex

Nej - jeg har ikke specielt stort kendskab til surround - derfor spørger jeg om hjælp her! Jeg kan ikke vurdere, hvorvidt noget er et "umuligt setup" eller ej, men prøver efter bedste evne at beskrive hvad jeg forestiller mig. Ej heller ved jeg hvorvidt jeg kommer til at bruge forkerte begreber omkring centerhøjttaler og soundbars.

Hvis du ikke mener du kan hjælpe mig på baggrund af hvad jeg skriver, så står det dig frit for at undlade at svare. 

Tak.
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-December-2018 kl. 20:43
Oprindeligt skrevet af thides74 thides74 skrev:

@JeTex

Nej - jeg har ikke specielt stort kendskab til surround - derfor spørger jeg om hjælp her! Jeg kan ikke vurdere, hvorvidt noget er et "umuligt setup" eller ej, men prøver efter bedste evne at beskrive hvad jeg forestiller mig. Ej heller ved jeg hvorvidt jeg kommer til at bruge forkerte begreber omkring centerhøjttaler og soundbars.

Hvis du ikke mener du kan hjælpe mig på baggrund af hvad jeg skriver, så står det dig frit for at undlade at svare. 

Tak.
Der er vel meget hjæp at hente i mit tidligere indlæg.
Hvis du ønsker bedre, mere sammenhængende tv lyd med centerkanal, skal du gå efter en surroundreceiver. Den kan sagtens nøjes med left, right og center, og hvis og når du får lyst til udbygning, så udbygger du blot til fuldt surround.
I ovennævnte setup, kan din stereoforstærker udgå.
En soundbar kan erstatte dit tv lyd setup i dag, men måske ikke med samme fyldige lyd, alt efter dine fronter du bruger nu. Her må du selv lytte på soundbars og vurdere kvaliteten, en anbefaling er dog, at du køber en subwoofer til soundbaren.
I ovennævnte setup, beholder du din stereoforstærker til din musik.


Redigeret af JeTex - 02-December-2018 kl. 20:44
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
MortenGN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-Juli-2017
Sted: Sydvestjylland
Status: Offline
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenGN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-December-2018 kl. 07:16
Jeg synes det lyder mærkeligt hvis du ikke får en fornuftig lyd ud af dit stereo setup til film. Det burde give et væsentlig løft, i forhold til tv’et. Hvordan er dine stereo højttalere pladseret i stuen? 
Hvad er det der gør, at du ikke er tilfreds med lyden under film? 
Hvilket stereo anlæg har du? 

Hvis det eneste krav du har, er en forbedring af tv lyden fra den typisk dårlige lyd i tv’et, så burde du sagtens kunne finde tilfredshed, Selv med et billigere stereo setup. 


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu