|
tilgå NAS via internet |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
pianomartin ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 390 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Ja, standardgateway har ip 192.168.1.1, men når jeg forsøger at åbne det i browseren får jeg at vide: Ups, Google Chrome kunne ikke åbne....."
|
||
![]() |
||
mos4711 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 23-Februar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 2 |
|
Hej,
Jeg tror ikke der er så meget at gøre.
Jeg har samme router fra TDC, og de vil have ca. kr. 1.000,- for at åbne en port.
I længden kan det bedre betale sig at købe en ny router (med modem) og så sætte den til i stedet.
Mvh
Mogens
|
||
![]() |
||
pianomartin ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 13-August-2005 Status: Offline Point: 390 |
|
nå, øv...
Gode forslag til en router med modem. Gerne gigabit, og minimum 6 lan porte, da TDC-routeren har 4 og det egentlig er for lidt! /Martin |
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
Det er ikke sikkert, at du bare kan udskifte TDC-routeren til en anden du har købt og det er ikke trivielt/anbefalelsesværdigt at køre med 2 routere på samme netværk.
Gigabit-routere med minimum 6 porte har jeg også efterspurgt i en anden tråd, men det er ikke noget som producenterne rigtigt gider lave endnu - der må man ud at købe en almindelig router og en gigabit switch - det gælder åbenbart om at få flest muligt bokse der kan stå tændt hele tiden... |
||
![]() |
||
|
Er det en TDC - ting? Er internetforbindelsen begrænset, så den KUN virker på den router, de har stillet til rådighed? Og den router kan man ikke selv ændre i. Så hvis man vil forwarde en port skal man betale TDC 1000,- for det, eller skifte BÅDE router og internetudbyder. Det lyder godt nok som bondefangeri. Håber, jeg har misforstået noget! |
||
![]() |
||
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
|
Jeg kender ikke til TDCs måde at sætte tingene op, men det giver god mening, hvis systemet er låst mht konfiguration - forestil dig de problemer der ville opstå hvis alle bare kunne rode med deres opsætning - og hvis konen ikke kan arbejde hjemmefra, skal Aalborg Portland nok ringe til TDC og rive dem rundt - og hvem skal så betale regningen, hvis det er dig som har sat et flueben forkert fordi du skulle høre lidt musik på løbeturen?
Jeg har Internet via en lokal tv-/internetudbyder og dér kan jeg heller ikke ændre i konfigurationen på kabelmodemet selvom det ville give mig muligheder for at optimere nogle ting i forhold til den måde jeg bruger netværket på - det ville være et helvede at supportere individuelle indstillinger for alle brugerne og nogle indstillinger ville måske have betydning for netværket som helhed og dermed kunne påvirke andre brugere på systemet! |
||
![]() |
||
|
tipsen -> jeg er sådan set enig med dig - og har jo også tidligere udtrykt min betænkelighed ved at begynde at rode med noget, jeg ikke er ekspert i - også set i lyset, at det dybest set ikke er "min" internetforbindelse/router. Men:
Men rhsin skriver om en mulighed, som teknisk set er til stede. Hvad skal jeg gøre for at udnytte denne mulighed? Og lige bortset fra det, så startede dette som en tråd om, hvordan jeg kunne "spejle" et FLAC musikbibliotek til et Mp3-bibliotek for at overføre det til en iPhone via iTunes. Men ting har det med at udvikle sig.... Redigeret af pianomartin - 26-Januar-2012 kl. 11:11 |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Bed TDC om en guide der kan fortælle dig, hvordan du gør det, (vejledningen til din router, så du selv kan sætte dig ind i det).
Det er DIN linie, DU betaler for det. Så skal de ikke "bestemme", hvad du må/ikke må. Alternativ skift udbyder.
Det er på tide at gøre op med disse vanvittige måder flere udbydere forsøger at kontrolere deres kunder på, ved eksemeplvis at låse en router og blokere porte. Det er forkert, og skal stoppes.
Har du et behov for at åbne nogle porte til dit lokale net, så må de sgu bare affinde sig med det. Alternativ lever produktet ikke op til dine forventninger/behov, og det må returneres. Har TDC (i dette tilfælde) ikke klart specificeret begrænsninger i deres produkt, jamen så har de et generelt problem. Hvilket efter min ringe vurdering kan tolkes med vildledende markedsføring eller falsk reklame.
Der er principielt ingen forskel på en internetforbindelse og en telefonlinie/mobil. Men der er mig bekendt endnu ingen telefonoperatør som har bestemt, hvad du må tale om i telefonen.
Tipsen, nej det giver absolut ingen mening at låse en router, medmindre det dermed betyder at den er låst i Bridge tilstand, (dvs. åbent for alt).
Ved at accepter dette, og synes det giver mening, så accepter du også, at udbyder lægger en begrænsning på din linie. En begrænsning som i dette tilfælde betyder, at alt form for kommunikation udefra og ind, (uanset om du har behov eller ej) er udelukket. Det er IKKE iorden!
Uanset hvad problemer en ulåst router måtte give, så er det kundens eget problem. Hvis kunden får fedtet rundt i noget, der betyder, at der ikke længere er forbindelse. Jamen, så må kunden få det fixet, enten ved egen hånd eller ved hjælp fra andre, evt. mod betaling. Det er ganske normalt for stort set alt her i livet. Og en skide router på en internetforbindelse er altså ikke noget som helst specielt i denne henseende.
Hvad folk selv begiver sig ud i, er DERES valg. Der skal ikke sidde en internetudbyder og bestemme, hvad du må/ikke må, når det så giver væsentlige begrænsninger i forhold til produktet.
TDC (i dette tilfælde) har et alternativ ved at benytte modem og router seperat. Modemet vil altid have forbindelsen. Forbrugeren/kunden kan selv rode med router og spolerer, hvad der nu engang skal/kan spoleres. Kunden kan endda udskifte routeren til en anden. TDC har deres røv fri, linien fungerer.
At finde på alskens ulykker der "kan ske", og lade dette være argumentet at det er iorden at låse den. Det er fuldstændigt uacceptabelt.
Det er mere end rigeligt de blokere port 25 (og to andre porte jeg ikke lige kan huske), fordi DE ikke gider have bøvl med spam og andre totalt idiotiske påfund, der langt fra handler om, at beskytte forbrugeren, (som de selv mener skulle være årsagen).
|
||
![]() |
||
|
Kandersen -> Det kan man jo være enig eller uenig i - og jeg er ikke helt sikker på hvor jeg selv står! Men jeg begynder ikke at sende brokke-breve til TDC, for det kunne hurtigt blive en træls situation mellem konen og Portland! Og prisen på internetforbindelsen er trods alt svær at konkurrere med, eftersom den er gratis (for os!)
Men kan nogen svare på det helt konkret spørgsmål: Hvis jeg køber en router med indbygget modem (gerne forslag til hvilken), kan den så bruges til min TDC-internetforbindelse, i stedet for TDC's netopia router, således, at jeg kan konfigurere den som jeg har lyst (og skulle jeg konfigurere den helt i sænk kan jeg altid sætte TDC's låste netopia router til igen!). |
||
![]() |
||
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
|
Du behøver ikke brokke dig. Bare bede om vejledningen/manualen til routeren, så du kan åbne/lukke det du nu engang har brug for. Hvis de vender tilbage med, at det kan/må du ikke, så må du lave din vurdering derfra, og finde ud af, om prisen "gratis" også gør, at du kan leve med den begrænsning.
Hvis det er en adsl forbindelse du har, så burde alle adsl routere funger. Men jeg har ingen erfaring med det, da jeg kun har haft TDC adsl modems og dernæst selv sat routere på/efter. Idag har jeg fiber, og dette er også kun et "modem", hvis jeg selv efterfølgende har mine egne routere på.
|
||
![]() |
||
cnn3 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2004 Sted: Århus Status: Offline Point: 3195 |
|
Du skal være opmærksom på, at nogle routere fra TDC har indbygget ADSL-modem også... |
||
mvh Christian
|
||
![]() |
||
|
Ja, bl.a. den jeg jeg bruger pt. Men jeg er netop interesseret i en router som IKKE er fra TDC, da jeg selv vil kunne ændre konfigurationerne. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |