|
Tilslutning af høretelefoner til hjemmebio |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
kitau ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-November-2013 Status: Offline Point: 4 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 23-November-2013 kl. 22:26 |
Jeg har et hjemme bio system bestående af en TV, AV receiver, surround højtalere, og diverse afspillere. Men nu vil jeg anskaffe mig (trådløse) høretelefoner, og er i tvivl og hvordan de skal tilsluttes (helst permanent) - og eventuelle krav til dem.
Det er et helt klassisk setup med afspillerne tilsluttet receiveren over HDMI. Receiveren afspiller lyden, og sender billedet videre til TV'et ligeledes over HDMI. Den eneste krølle er, at receiveren ikke understøtter ikke HDMI's audio-return, så jeg bruger TV'ets optiske udgang til at føre TV lyden tilbage til receiveren. Jeg ser følgende tilslutningsmuligheder med hver deres problemer: 1) Tilsluttes receiverens headphone jack - Jack stikket sidden forrest, så det set rimelig kluntet ud samt kabinettet skal være åbent - Høretelefonerne skal frakobles, hvis man vil bruge højtalerne 2) Tilsluttes TV'ets headphone stik - Receiveren kan sættes til også at videresende lyden til TV'et, men ved surround lyd spiller TV'et/høretelefonerne kun L+R kanalerne (dvs. ikke C = tale). Virker måske som en fejl et eller andet sted? - Høretelefonerne skal frakobles, hvis man vil bruge TV'ets lyd. 3) Tilsluttes TV'ets optiske udgang - Samme problem med lyden som ovenfor (afspiller kun L+R kanalerne). - Kræver en optisk splitter grundet min lille krølle. - Kræver en DAC eller høretelefoner optisk indgang (er jeg villig til at købe). Hvad vil være den bedste måde at tilslutte høretelefoner? Bør man købe høretelefoner med optisk tilslutning? Hvad er det normale? F.eks. har bedre receivere flere audio outputs? Min receiveren har ingen digitale audio outputs, og jeg tror headphone stikket er det eneste analoge. Den har et RCA output, men det ligner bare en pass-through af en input lige ved siden af- kan desværre ikke teste det. |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40548 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Et Stereo Headset vil jo kun have Høje og Venstre kanal, de øvrige vil mixes ind i det signal. |
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19845 |
Hvilken receiver har du?
En rec out, eller tape out vil hjælpe dig en del. Klaus |
|
![]() |
|
Ning ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1759 |
Min Marantz Sr 7002 har en feature der hedder Dolby HP der via jackstikket faktisk giver en ganske god effekt. Noget bedre end den almindelige stereo.
Men det kræver jo som du selv siger af og på med stikket ved brug. |
|
Ning
|
|
![]() |
|
kitau ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 23-November-2013 Status: Offline Point: 4 |
Tak for svarene.
@Radiomanden: Problemet er netop at de andre kanaler ikke bliver mixet ind, hvis kilden er surround, og jeg bruger en af TV'ets lydudgange. Jeg kan omgå dette problem ved at lade afspilleren downmixe (for de afspillere der kan det). Det er bare er bare ret besværligt. @Klaus: Receiveren er en Sony STR-DG820, og jeg tror ikke den har en rec/tape out. Er det en analog udgang, som altid er aktiv? Er det normalt på nyere receivere? @Ning: Jeg tror min receiver kan lignende tricks - den skriver i hvert fald "HP THEA" ved surround (men "HP 2CH" ved stereo), når høretelefoner er tilsluttet. En pointe ved at tilslutte TV'ets optiske udgang kunne netop være kvalitet - altså hvis et par high-end høretelefoner kunne udnytte surround lyden bedre til at give en virtuel surround. Derudover synes jeg det virker skørt at de fleste nyere trådløse headsets bruger en digital forbindelse - så et evt. analogt indput vil først blive konverteret til digital signal, som sendes, og derefter bliver konverteret tilbage til analog af høretelefonerne? Det kan da umuligt gå godt. Hvad gør man generelt? Bruger Phone stikket på receiveren eller optisk out på TV'et? Eller har nyere receivere andre muligheder (som f.eks. digital output), som min ikke har? |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19845 |
Nederst til vestre har den (i følge den engelske manual) et sæt terminaler til cd-r. Her er der et output.
Det er et linjesignal med fuld volumen uafhængigt af, hvad volumenknappen på forstærkeren står på. Klaus |
|
![]() |
|
Det er rigtigt - det er et output. Sjovt at jeg ikke havde set det. Desværre lader det til kun at virke for analoge lydformater - virker for radio men ikke for hdmi :-(
Tror jeg må finde mig i at hive jack stikket ind og ud, og håbe det holder. |
|
![]() |
|
Har i øvrigt købt et vinket jack til minijack stik, så nu kan jeg i det mindste lukke skabet til receiveren, når høretelefonerne sidder i.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |