recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilslutning af nyt TV til forstærker - ingen lyd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tilslutning af nyt TV til forstærker - ingen lyd

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tilslutning af nyt TV til forstærker - ingen lyd
    Sendt: 10-Februar-2022 kl. 14:09
Hej kære forum, 

Jeg står i en lidt irriterende situation, hvor jeg har købt ny fladskærm efter 13 års lykkeligt bekendtskab med den gamle. Situationen er, at jeg ikke kan forbinde TV'et til min forstærker og få lyden ud igennem de store højttalere, som jeg kunne før. Grunden er følgende: 

Det gamle TV havde masser af optiske udgange, hvor det nye TV kun har ét bagpå, som gjorde at det ikke kunne hænge tæt på væggen uden at kablet gik på væggen. Jeg tog derfor et ekstra HDMI out fra TV'et for at forbinde til min forstærker. Min forstærker har imidlertid ikke HDMI indgange, men kun optisk og phono Clap

Jeg troede at jeg ville være istand til at få lyden fra TV'et til forstærkeren via en HDMI Audio Extractor, hvor jeg kunne smide HDMI fra TV i HDMI In og trække lyden ud til forstærkeren via Optisk Out på Audio Extractoren og så ind i forstærkerens optiske indgang. Det virker imidlertid ikke. 

Er det mig, der fuldstændig har misforstået ideen med Audio Extractoren? Og i så fald, er der så én af jer wizards, der tænker "Jeg ved hvordan!", så ville jeg være enormt taknemmelig :) 

Rigtig god dag til alle. 

De bedste hilsner,
Søren
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2022 kl. 14:13
Nu er HDMI på Tv jo normal HDMI in, men ved ikke om dit nye Tv understøtter ARC, og ved ej heller om det er muligt at extracte signalet, har aldrig selv leger med ARC
Til top
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2022 kl. 14:15
Det er da også rigtigt. "Indsæt facepalm her". Tak for dit input. 

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2022 kl. 14:26
Du bør kunne få plads til en vinkel adapter til toslink. Brugte selv en indtil reciever blev skiftet til ARC. Og mit TV hænger på 15 mm tyndt ophæng.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2022 kl. 14:30
Tak for svar. Jeg vil så nødigt have det ned igen, da det var temmelig besværligt at få op på beslaget og efterfølgende trække alle ledninger i kabelkanaler osv. Jeg har tjekket at HDMI ARC virker, da soundbaren har lyd. Den kan kun virke, hvis HDMI fra TV har ARC funktionen, så den bør kunne føres til anlægget i stedet. 

Ellers kunne man måske finde en soundbar med optisk udgang og sende til forstærkeren den vej? 

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4250
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2022 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

Tak for svar. Jeg vil så nødigt have det ned igen, da det var temmelig besværligt at få op på beslaget og efterfølgende trække alle ledninger i kabelkanaler osv. Jeg har tjekket at HDMI ARC virker, da soundbaren har lyd. Den kan kun virke, hvis HDMI fra TV har ARC funktionen, så den bør kunne føres til anlægget i stedet. 

Ellers kunne man måske finde en soundbar med optisk udgang og sende til forstærkeren den vej? 

Har du ikke vipbart TV beslag? Jeg monterede vinkeladapteren på mit TV efter det var hængt op.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2022 kl. 14:52
Nej, desværre vipbart her :) 
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2022 kl. 17:08
Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

...
Jeg troede at jeg ville være istand til at få lyden fra TV'et til forstærkeren via en HDMI Audio Extractor, hvor jeg kunne smide HDMI fra TV i HDMI In og trække lyden ud til forstærkeren via Optisk Out på Audio Extractoren og så ind i forstærkerens optiske indgang. Det virker imidlertid ikke. 

Er det mig, der fuldstændig har misforstået ideen med Audio Extractoren? 
...
Måske. LOL 
Spørgsmål er hvilken type HDMI Audio Extractor du har prøvet. Der findes typer der kan trække et ARC signal ud fra TV (som er lidt som et SPDIF signal på egne ledere), og typer der kan trække lyd ud af HDMI fra DVD/BD afspillere, hvor lyd og billed er mixet sammen i et digitalt pakkesignal.
Så 2 meget forskellige signaler. Wink
Mvh. JørgenT
Til top
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2022 kl. 17:14
Tak for forklaringen, JørgenT :) Jeg har nok købt noget alt for billigt Thumbs Down LOL Jeg har fundet en HDMI ARC til Phono. Den ville selvfølgelig også virke, men koster 649 kr. (!) Jeg prøver at researche lidt mere :) 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Februar-2022 kl. 23:36
Et lille tip:
Hvis du har brug for andet end gætterier til at hjælpe dig, så fortæl hvad det er for noget udstyr du har og hvordan du har forbundet det.

Da min glaskugle er gået i stykker kan jeg ikke bruge den til at se, hvilket tv du har købt, hvilken soundbar du har, hvilken forstærker du har og hvordan du har forbundet det. Derfor er det svært at hjælpe dig.




Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1028
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2022 kl. 06:07
Jeg brugte på et tidspunkt sådan en splitter her, som delte så jeg hev optisk ud til min forstærker og sendte billedet videre med hdmi til min projektor. Det fungerede fint.

Frank 




Redigeret af Frank13 - 11-Februar-2022 kl. 06:09
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5206
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Februar-2022 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af Frank13 Frank13 skrev:

Jeg brugte på et tidspunkt sådan en splitter her, som delte så jeg hev optisk ud til min forstærker og sendte billedet videre med hdmi til min projektor. Det fungerede fint.

Frank 


Og det er vel så den type til at sætte imellem DVD/BD afspiller og TV/projektor, og ikke på TV HDMI ARC, hvor den ikke vil virke.  Wink
Mvh. JørgenT
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu