recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilslutning af subwoofer til forstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tilslutning af subwoofer til forstærker

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Tilslutning af subwoofer til forstærker
    Sendt: 08-Marts-2022 kl. 14:23
Kære guruer og audiophile, 

Jeg har brug for lidt hjælp til tilslutning af subwoofer "for dummies", så jeg håber at i vil forbarme jer over mig. 

Jeg har en Hegel H190, Dynaudio Contour 30 højttalere og en Dynaudio Sub 6. Jeg er helt ny i subwoofer gamet, så jeg vil bare være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt ift. tilslutning. 

Så vidt jeg har forstået ud fra diagrammet skal jeg tage "line level outputs variable L/R" fra forstærkeren til inputs L/R på subwooferen og derefter forbinde outputs L/R fra subwooferen til "unbalanced analog inputs L/R" på forstærkeren. Er det korrekt forstået? 




Jeg kan kun vedhæfte dette billede af subwooferen. Jeg har forsøgt et utalt af gange at vedhæfte andre billeder i korrekt format og under 1 MB i størrelse. Forstår ikke, hvorfor det ikke fungerer. 
 


På forhånd tusind tak for hjælpen igen-igen på dette fantastiske forum :) 

De bedste hilsner 
Søren

Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 15:35
Der skal i princippet kun trækkes ét kabel fra forstærkerens sub line out til sub indgang. Enten et phono eller et balanceret kabel. Der skal IKKE trækkes et kabel fra sub out tilbage til forstærker.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 15:59
En Hegel 190 har vist ikke et direkte subwoofer output, men et variabel line output uden crossover etc. så et crossover skal sættes i selve subben hvis det findes, et eksempel kunne f.eks. være 40-50hz.

Som Munch skriver ét kabel er nok fra forstærkeren til sub, men jeg havde nok selv benyttede at køre left og right.

Edit: BTW. kan godt se at man kan blive forvirret når man ser på sub 6 illustrationerne hvis man ikke har den store indsigt i f.eks. subwoofer.


Redigeret af Potter - 08-Marts-2022 kl. 16:08
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 16:08
Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der skal i princippet kun trækkes ét kabel fra forstærkerens sub line out til sub indgang. Enten et phono eller et balanceret kabel. Der skal IKKE trækkes et kabel fra sub out tilbage til forstærker.
I princippet ja, men har du læst manualen til Sub6? 
Hvis der skal opnås fuldt samspil imellem sub og front højttalere, så skal signalet føres tilbage fra sub til enten aktive højttalere, eller forstærkeren hvor højttalerne er tilsluttet.
Sub er udstyret med DSP og lowpass filtre, designet til en lang række Dynaudio højttalere, og dette går vel tabt, hvis signalet ikke ledes tilbage til forstærker. Fabrikkens tilpasning af sub til fronter vil så gå tabt, hvis der tilsluttes med vores “princip råd”, og en billigere sub kunne have været købt.


Redigeret af JeTex - 08-Marts-2022 kl. 16:19
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 16:21
Jetex, jeg så også lige manualen i gennem, men kanske kort på Sub 6, men jeg kan intet finde eller læse noget om lowpass (LP) og valg af frekvenser? Men mon ikke det kan gøres i dens dsp`?




Redigeret af Potter - 08-Marts-2022 kl. 16:25
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 16:30
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Jetex, jeg så også lige manualen i gennem, men kanske kort på Sub 6, men jeg kan intet finde eller læse noget om lowpass (LP) og valg af frekvenser? Men mon ikke det kan gøres i dens dsp`?


Det er beskrevet i manualen, også hvordan man tilpasser andre producenters højttalere. Og jeg vil da mene, at disse muligheder forsvinder ved “normal” tilslutning.
Og så skulle jeg have skrevet high pass filter, og ikke low pass filter.
I manualen under Control and configuration, kommer der en meget lang vejledning, og de røde tekster bringer der videre i menustrukturen på sub.


Redigeret af JeTex - 08-Marts-2022 kl. 16:37
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4245
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 16:39
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Munch Munch skrev:

Der skal i princippet kun trækkes ét kabel fra forstærkerens sub line out til sub indgang. Enten et phono eller et balanceret kabel. Der skal IKKE trækkes et kabel fra sub out tilbage til forstærker.
I princippet ja, men har du læst manualen til Sub6? 
Hvis der skal opnås fuldt samspil imellem sub og front højttalere, så skal signalet føres tilbage fra sub til enten aktive højttalere, eller forstærkeren hvor højttalerne er tilsluttet.
Sub er udstyret med DSP og lowpass filtre, designet til en lang række Dynaudio højttalere, og dette går vel tabt, hvis signalet ikke ledes tilbage til forstærker. Fabrikkens tilpasning af sub til fronter vil så gå tabt, hvis der tilsluttes med vores “princip råd”, og en billigere sub kunne have været købt.
Nej beklager! Derfor også kun i princippet. Jeg forstår at det er mere indviklet end som så.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 17:27
Tusind tak for svar.

Jeg burde have uddybet noget mere angående Sub 6 wooferen. Dynaudio har konstrueret subwooferen på en måde, hvor man kan vælge sine højttalerne (så længe de er Dynaudio) via displayet på subwooferen. 

De har altså skræddersyet de enkelte filtre til hver enkel højttaler-model indenfor deres egen serie. Til alle andre mærker skal filtrene indstilles manuelt via diverse menuer på displayet. 

Jeg forstår det også som JeTex, at man opnår effekten af disse filtre ved at føre signalet fra subwooferen og tilbage til forstærkeren. 

Er selve tilslutningen som jeg nævnte i det oprindelige opslag så korrekt forstået?

God aften :)  




Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 17:46
Oprindeligt skrevet af Søren.B Søren.B skrev:

Tusind tak for svar.

Jeg burde have uddybet noget mere angående Sub 6 wooferen. Dynaudio har konstrueret subwooferen på en måde, hvor man kan vælge sine højttalerne (så længe de er Dynaudio) via displayet på subwooferen. 

De har altså skræddersyet de enkelte filtre til hver enkel højttaler-model indenfor deres egen serie. Til alle andre mærker skal filtrene indstilles manuelt via diverse menuer på displayet. 

Jeg forstår det også som JeTex, at man opnår effekten af disse filtre ved at føre signalet fra subwooferen og tilbage til forstærkeren. 

Er selve tilslutningen som jeg nævnte i det oprindelige opslag så korrekt forstået?

God aften :)  




Efter min bedste overbevisning, ja, men kan ikke lige greje hvordan det fungerer, når det er en integreret forstærker.
I forhold til mit eget setup med separate enheder, læser jeg manualen som i dit spørgsmål. Men hvordan man får Hegel til at arbejde med to signaler, kilde og sub, den har jeg ikke luret endnu.


Redigeret af JeTex - 08-Marts-2022 kl. 17:57
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 17:54
Det går vi med. Og hvis ikke, så står det for egen regning ;) 
Til top
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2022 kl. 17:59
Og tak for hjælpen endnu engang.
Til top
Søren.B Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 17-Januar-2012
Sted: København DK
Status: Offline
Point: 63
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Søren.B Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Marts-2022 kl. 10:33
Jeg kan med glæde rapportere, at subwooferen virker fint i setuppet ved at tilslutte som nævnt i det oprindelige opslag. Tak!

Jeg har et enkelt spørgsmål ift. outputs på forstærkeren og tilslutningen til subwooferen. Da jeg talte med forretningen insisterede han på, at der skulle bruges variable outputs fra forstærkeren til subwooferen. Jeg har både fixed og variable outs på forstærkeren. 

Jeg synes jeg har læst et sted på nettet, at man skal bruge fixed outputs, da der er volumekontrol på subwooferen. Men jeg tør heller ikke satse butikken, hvis den pludselig spiller med fuld volume. 

Hvad mener i er korrekt? 

På forhånd tak. 

Med venlig hilsen
Søren
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu