recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilslutning VGA eller HDMI ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTilslutning VGA eller HDMI ?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Quicksilver Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 05-April-2005
Status: Offline
Point: 55
Direkte link til dette indlæg Emne: Tilslutning VGA eller HDMI ?
    Sendt: 22-Februar-2009 kl. 20:13

Hej

Jeg skal have skiftet mit gamle TV ud med en fladskærm. Men hvordan med tilslutning fra mediacenter til TV?

Min første tanke var at bruge VGA, men flere af Full HD skærmene jeg har kikket på understøtter ikke 1920x1080 på VGA. Så jeg vil gerne høre hvad I gør og hvilke TV er tilsluttet?

Til top
sneppevej Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Oktober-2005
Point: 78
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2009 kl. 20:22
HDMI
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2009 kl. 20:39

Og på hvilke TV? har læst nogen har problemer med at få billeder til at passe til skærmen med HDMI.

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2049
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2009 kl. 21:07

HDMI er teoretisk at fortrække, og det er det også praktisk, SÅFREMT at skærmen ellers forstår at behandle den indkomne HDMI signal korret (særligt hvad angår 1:1 pixelmapping, og det signalet kan gå uden om diverse "filtre" og såkaldte "billedforbedrende" kredsløb)

Vi har tilsluttet husets PC'er til forskellige 1080p displays. hhv. en Cineversum Blackwing 2 Projektor, en Karvia 42" LCD skærm (med direkte hul ignnem til et Philips panel) jeg udelukkende bruger som computermonitor. Og husets sidste PC (min brors) er tilsluttet en Samsung 40" LCD skærm (Samsung LE40A656). Sidstnævnte skærm er den der giver flest "problemer", da der er en rest af signalbehandling som ikke er til at slå fra (lidt edge enhancement, og farvetoning). Det er dog så lidt at min bror kan leve med det. 

Din fjende i forbindelse med PC brug hedder signalbehandling. Selve signalet fra en PC er jo perfekt og "if it aint broke then don't try to fix it", for så ødelægges der bare mere end der gavnes.

Der er en i hvertfald start at gå efter en "HD ready 1080p" skærm, da disse pr. definition skal kunne: "Display 1080p and 1080i video without overscan (1:1 pixel mapping)" ...Og det er væsentlig ifht PC brug! Hvor vidt der bare er hul igennem til panaelt for signalet, uden at det ødelægges af diverse såkaldte "billedforbedrende" kredsløb, det er en anden snak, og det kan du kun prøve dig frem i forhold til. Jeg havde en laptop og et DVI->HDMI kabel med i butikken da jeg købte det TV jeg skulle bruge som stor-monitor. De fleste TV falder faktisk igennem i forbindelse med ukompromitteret Pc brug.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2009 kl. 21:15

"De fleste TV falder faktisk igennem i forbindelse med ukompromitteret Pc brug."

Det er nemlig lige hvad jeg er bange for. Så jeg vil meget gerne vide hvad folk har fået til at virke og hvad der ikke virker.

Tak for svaret..

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Februar-2009
Point: 2049
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2009 kl. 22:51
Da jeg selv undersøgte forholdet, fandt jeg at nogle fabrikanter (eksempelvis Sony) havde profiler der hed "game mode", på nogle af deres dyrere modeller, hvor der så ikke var den latancy (og forhåbentligt heller ikke ødelæggende signalbehandling), som der var på de øvrige profiler. Fra beskrivelsen lød det som noget i retning af den rigtige folosofi, men jeg fik aldrig selv gjort mig erfaringer med det, da jeg fandt hul igennem til et 1080p Phillips panel i en langt billigere TV (Karvia, som svjv ikke laver TV mere). Men måske kunne TV med sådanne profiler være værd at tjekke ude i den virkelige verden, bevæbnet men en DVI udstyret laptop ude i butikkerne. Alternativet er at se sig omkring efter et totalt skrapet og billigt TV, med et god panel i. Det var der jeg lykkedes med min "monitor" (TV'et er så til gengæld så godt som "ubrugeligt" til TV modtagelse med egen tuner)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu