recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Tilspilning af SVS PC13 Ultra
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketTilspilning af SVS PC13 Ultra

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
ReneJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-August-2006
Status: Offline
Point: 224
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 19:58

Kim Olsen - Jeg har gået indstillingsmulighederne igennem igen og igen, så jeg tror ikke det er det.

Henrik Nygaard - Jeg kan ikke vente til engang til efteråret, Jeg må bare skiften den DSP ud med den nyere model der engang kommer

Til top
Thomasdk1405 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 22:22

Hejsa - nådada - du har sådan en sjover som jeg gerne vil have i min stue (hellere den end boks - noget med 70 kg kontra 40 kg). Ja - jvf SVS så anbefaler de et hjørne - iflg. dem så siger diverse undersøgelser at det er her man får den mest jævne bas + dybeste bas o.s.v. Jeg har læst og surfet nettet tyndt omkring sub setup og tror at der findes lige så mange opfattelser og teorier om det som der gør med børne opdragelse:

http://www.ecoustics.com/Home/Home_Audio/Speakers/Subwoofer_ Articles/

Men uanset hvad - så er alle rum noget møg - alle som har subs har problemer - i større og mindre grad - med mindre deres stue er beklædt med æggebakker og andet akustisk dæmpende på vægge og hjørne (bass traps). Jo længere ned i hz man bevæger sig jo sværre har man ved at styre de famøse basbølger som bliver længere og længere jo længere ned vi kommer (tæsker rundt imellem dine vægge og blander sig med oprindelige signal). Vil man have styr på det så er det enten dsp eller placering + evt. bastraps (giver dig stadig ikke flad kurve). Lav et check med spl meter + regneark + hz filer på en cd og få et chok. Velodyne har lavet nogle hundedyre subs med servo styret basenhed og så deres sms-1 - det er nok indtil nu det som har været tættest på målet og også derfor at de har været reference i næsten alle super tests.

Jeg har nu købt AS-EQ1 !! Og hold da op - alle mine problemer er nu væk (he he - vil dog stadig gerne have ultra). Men min kurve er nu flad som en pandekage og det kan høres og mærkes. Alle højttalere er nu kalib. til 75 db og ikke mere til sub - er ikke nødvendigt. På andre udenlandske fora har man krydschecket med REW (andet eq tool ) og det er ikke fis - den er helt flad. Læs evt. den test som Angel Eyes har lavet (tråd af mig for ikke så længe siden). Gæt hvem der nu har sin sms-1 til salg

Men, 6 k er mange penge for sådan en (er forøvrigt også revet væk - restordre indtil august) - jeg havde også mine betænkligheder - næsten samme pris jeg gav for min pb12-nsd - men uhyggelig forbedring. Men husk - sms-1 kan tweakes det kan AS-EQ1 ikke - men igen - hvorfor så også det - målet er og må være - 100 % flad kurve.

Undrer mig stadig over at med din gl. sub havde du ikke problemer og har nu med svs'en. Er 100 på at du har probs med stående bølger - prøv at smide den i hjørnet og så luk alle huller - altså sealed mode - bare for at prøve et eller andet. Formoder at du også har leget lidt med fase omskifteren så du rammer bassen. Den lidt mere væmmelige er så det med fysisk distance kontra akustisk distance (noget længere). Finder du brugsforviringer frem for Velodyne sub's så fraråder de også midt i lokale - hellere i hjørne (dog ikke klods op af hjørne - lige lidt fra). Og ellers - hiv straks fat i Lsound - de er hurtige med hjælp.

Hilsen Thomas

Til top
Manic Miner Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Oprettet: 22-Januar-2004
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 22:54
Som her allerede har været nævnt, indspilning vil gøre en forskel, men ikke på nær så stor forskel som placering og justering.

Hvad DSP og equalizering angår, så kan det være et skridt i rigtig retning, men equalizering kun i frekvensdomænet skaber også problemer. Det dæmper lyden fra subben for at kompensere for de roommodes som man måtte ha, og dermed så lytter man mere til rummet end til subben, og det med følgende timingissues, hvor at bassen kommer på fejl tidspunkt, ødelægger sammenhengen i lydbilledet og drukner lydeffekter.

Det er bla her at AS-EQ1 har sin styrke, siden at den også korrigerer i tidsdomænet. Dog er anden equalizering langt for det meste, bedre end ingen equalizering.

Du vil ikke få den samme ydelsen fra mindre, portede modeller, som den som du får i fra vores store subwoofere. Det er fysikkens love der lægger begrensningen for både hvilken dybde og hvilket lydtryk der kan hentes ud fra et portet kabinet, med hensyn til størrelse. Derfor er vores portede modeller store.

"Bulder" er gjerne sådan man plejer at beskrive en sub der spiller "hot" dvs at den er sat til at spille for højt, eller at den er placeret der hvor at den trigger roommodes, som fører til at nogle frekvenser bliver dominerende.

AS-EQ1 ville helt sikkert få din sub til at spille så godt som at det kan la sig gøre, men ved at starte med at finde den rigtige placeringen, og siden benytte de funktionerene med tuning, room size compensation og PEQ, så skal en sub komme til at spille pent.

Placeringen er her A&O, og om du skriver os på vores supportmail, og meget gerne lægger ved en skidse af dit rum, skal vi give dig nogle forslag til placringer, og siden hjælpe dig igennem justeringen af de forskellige kontrollerne.

Vil du hurtigt forsøge at se om down VS frontfire gør en forskel i dit rum, så kan du lægge din Ultra ned på siden, den fungerer lige godt liggende som stående.

Mvh

Thomas

Til top
ReneJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2009 kl. 14:47

Hejsa Thomas og Manic Miner - Jeg prøver lige og smide den i hjørnet og ser hvad der sker. Og tak for hjælpen iøvrigt

Jeg laver lige en liste over hvordan jeg har subben og reciveren sat op.

På reciveren

Alle højttalere på small

Crosover frequency sat til 80hz

Distance til subben og de andre højttalere

og på subben kører jeg

Ingen porte blocked = Subsocic filter skal stå på 20hz.

Crossover freq sat til off samt RCA hi-pass også sat til off.

Phase sat til 0. Dog lyder subben lidt mindre 'bulder' agtig (lyder som om der kommer mindre bas) hvis jeg sætter phasen til 180.

room size compensation sat til medium. Rummet er ca 30 kvadratmeter.

Parametric Equalicer sat til min = off. Har ikke nogen radioshack (skal have købt en) så jeg har ikke kunne indstille den PEQ. Har det meget at sige hvis jeg fik den aktiveret og indstillet?

Til top
ReneJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2009 kl. 17:11

Så fik jeg den placeret i hjørnet og rodet lidt med phasen. Og det hjalp en del, dog er jeg stadig ikke helt tilfreds. Men at den kan gå dybt fik jeg bevist da min nabo i opgangen ved siden af fortalte han kunne mærke det hele vibrerede i hans lejlighed Haha (det må være fordi subben er nedadvendt og får hele betonen til at vibrere). Men det er sjovt for jeg kan slet ikke fornemme den går så dybt i min lejlighed.

Må nok opgive at få den til at funke som jeg vil have det i mit rum og sende den retur. Ville såmænd gerne have brugt mere tid på den men står og skal på ferie og inden jeg kommer hjem er fristen for at få pengene tilbage udløbet.

Til top
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2009 kl. 19:01
Der er fremdeles masser af ting du kan forsøge der tager mindre tid end at pakke den ned 

Først, hvordan har du sat niveauet på subben, og hvor højt?

Forsøg så også som det tidligere blev foreslået, at tæt alle portene og vrid frequency kontrollen over til 'sealed'.

I det moduset har Ultraen en faldende frekvensrespons, og den responsen er typisk den der gør det nemmest at integrere en sub i et rum. Det er dog ikke nødvendigvis den der giver det bedste resultatet om subben er korrekt placeret.

Fungerer sealed, så kan du også forsøge 10hz og 15hz modus, for at finde det der passer dit rum bedst.
Til top
Thomasdk1405 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Marts-2008
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2009 kl. 22:26
Oprindeligt skrevet af ReneJ ReneJ skrev:

Så fik jeg den placeret i hjørnet og rodet lidt med phasen. Og det hjalp en del, dog er jeg stadig ikke helt tilfreds. Men at den kan gå dybt fik jeg bevist da min nabo i opgangen ved siden af fortalte han kunne mærke det hele vibrerede i hans lejlighed Haha (det må være fordi subben er nedadvendt og får hele betonen til at vibrere). Men det er sjovt for jeg kan slet ikke fornemme den går så dybt i min lejlighed.

Må nok opgive at få den til at funke som jeg vil have det i mit rum og sende den retur. Ville såmænd gerne have brugt mere tid på den men står og skal på ferie og inden jeg kommer hjem er fristen for at få pengene tilbage udløbet.

- he he - sådan én i en lejlighed - uha for dine nabo'er og underbo'er. Tænkte lige på at den også har room compensation - small, medium og large - prøv at sætte den på small evt. - Under mig stadig over de problemer du har - ingen fornemmelse af den dybe bas + bulderbas (højere oppe i frekvensen). Hvad har du volumen på - min står vist på omkring kl 10 eller 11.

Men ok - forstår din bekymring omkring dato frist. Forøvrigt - den anden sub (den gl. sub) - havde den målemic eller noget i den stil ? Med de problemer du har så tror jeg altså det er vejen du skal gå. SVS pc ultra + as-eq1 kan blive dyrt - og måske kommer du mere i  mål i din lejlighed med velodynes nye ultra serie - 1200 spl ultra - tror jeg nok den hedder (du skal ikke længere ned end 12 tommer ). Mener du kan hive den hjem over sundet for små 10 k. Den har målemic og nu med 7 eq's mod før 6 - har også høstet ok ros. Måske også det Svenske XTZ som Henrik Nygaard anbefalede.

Hilsen Thomas

Til top
ReneJ Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2009 kl. 23:49
Yes, jeg har prøvet room compensation i både small og large. Jeg har ikke underboer og min nabo er halv døv hehe. Mht til niveauet står den på ca 1/4, men den har jeg også prøvet at lege lidt med. Tror bare ganske enkelt den sub skal have et større rum og en god gang kalibrering, så er jeg ikke i tvivl om den ville være alle pengene værd
Til top
Bruger
Bruger
Branchemedlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2009 kl. 23:54
Forsøg også tuningen, den starter at ændre frekvensgangen højere oppe end hvad room comp kontrollen gør, og er i mange tilfelder bedre til at tilpasse subben et lille rum end hvad room comp kontrollen er.

Efter hvad jeg kunne se i en spørgeundersøgelse, så er 15hz modus, det der de fleste af vores kunder benytter. I den undersøgelsen, dog med kun 35 deltagere så langt. Er der også lige mange der benytter 10hz og sealed som 20hz.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu