Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 09:22 |
Brixen skrev:
En TimeCapsule er vel ingen rigtig NAS. Men der kan sættes usb harddisk på den, og den virker som trådløs router og printspooler.
|
Jo, TC er en NAS. Måske tænker du på Airport Extreme, den har samme funktionalitet uden harddisk, men du kan så sætte en USB harddisk til, og opnå det samme som med TimeCapsule. Men TC'en kan ikke fodre f.eks. Squeezebox, såvidt jeg er orienteret.
|
 |
Arvidd
Bruger
Oprettet: 18-Oktober-2009
Sted: Sweden
Point: 58
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 10:08 |
Du kan ikke spille musik fra din timecapsule, men hvis du køber den smider du jo bare din airport express i stikkontakten lige bag anlægget og så funker det jo. Hvis du bruger mac (og det gør du jo) kan du tilgå den fra nettet, kan ikke lige huske om det er via mobileme eller om det bare er en setting.
|
Venlig hilsen
Arvid
Panasonic TX-P42G10E Harman/Kardon AVR 660 Harman/Kardon BDP 10 Apple tv2
|
 |
ladiesman217
Guld medlem
Oprettet: 26-Juli-2009
Point: 2337
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 13:21 |
Arvidd skrev:
Du kan ikke spille musik fra din timecapsule, men hvis du køber den smider du jo bare din airport express i stikkontakten lige bag anlægget og så funker det jo. Hvis du bruger mac (og det gør du jo) kan du tilgå den fra nettet, kan ikke lige huske om det er via mobileme eller om det bare er en setting.
|
Så for lige at opsumere, så kan en TimeCapsule (TC) ikke spille trådløs musik som AirPort Express'en (AE) , så er det forstået, mente nemlig heller ikke jeg havde læst noget om det under TC at den kunne stream musik.
Det jeg så gør, det er at jeg smider TC'en i mit modem, og bang så har jeg en TC + en router der kan smide trådløst net ud i hele lejligheden? Den erstatter så sådan set bare min Bilka router til 249 kr. og så får jeg oven i købet N-Wifi i hytten i stedet for mit langsomme G-wifi? Er det rigtig forstået? Wuuu 
Og ja, så skal jeg jo stadig bruge min Airport Express da TC'en ikke kan stream trådløs musik(?), da jeg skal bruge trådløs streaming af musik, så den beholder jeg, den blir bare siddende bagved mit anlæg og jeg slipper for mega lange kabeltræk ...
|
|
 |
jonaskp
Guld medlem
Oprettet: 20-Juli-2006
Sted: Brønshøj
Point: 2272
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 13:27 |
Som jeg læser det, helt rigtigt forstået. En Time Capsule er som nævnt grundlæggende "bare" en Airport Extreme (Apples trådløse router) med indbygget harddisk.
Du vil derfor oveni muligheden for backup mm. (som var dit primære mål) også få en IMO rigtigt god trådløs router. Jeg har ihvertfald ikke noget at udsætte på den, selvom jeg også må indrømme at jeg ikke har "leget" så meget med den efter den blev sat op.
|
 |
lahan
Guld medlem
Oprettet: 14-September-2004
Point: 9442
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 13:37 |
Husk at forbinde din laptop direkte til TC første gang du kører Time Machine.
|
 |
Arvidd
Bruger
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 13:56 |
Yes, det er helt rigtigt forstået, samtidigt med at din AE jo så kan streame musik til dit anlæg kan den også forstærke signalet fra din TC når den nu står lidt langt væk derfra. Det er noget der skal tillades i TC. Grunden til at du skal smide et kabel i TC første gang du bruger time machine, er at den laver en fuldstændig kopi af din mac, og der ligger nemt 60-80 GB på som tager lidt tid og låser dit netværk hvis du kører det trådløst. Efterfølgene så laver den jo kun backup af det der er ændret så det er som regel ikke så meget.
|
Venlig hilsen
Arvid
|
 |
ladiesman217
Guld medlem
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 14:53 |
jonaskp skrev:
Som jeg læser det, helt rigtigt forstået. En Time Capsule er som nævnt grundlæggende "bare" en Airport Extreme (Apples trådløse router) med indbygget harddisk.
Du vil derfor oveni muligheden for backup mm. (som var dit primære mål) også få en IMO rigtigt god trådløs router. Jeg har ihvertfald ikke noget at udsætte på den, selvom jeg også må indrømme at jeg ikke har "leget" så meget med den efter den blev sat op. |
Okay super, men det forvirrede mig bare det der "bare" en Airport Extreme, men ja det er jo ens på mange områder, bare at en TimeCapsule har harddisk, og en Airport Express kan stream lyd trådløst.. Det kunne da være fedt hvis en TC kunne stream lyd også, måske det kommer senere? 
Tak for svaret ang. kabel, det vil jeg klart huske 
Arvidd skrev:
Yes, det er helt rigtigt forstået, samtidigt med at din AE jo så kan streame musik til dit anlæg kan den også forstærke signalet fra din TC når den nu står lidt langt væk derfra. Det er noget der skal tillades i TC. Grunden til at du skal smide et kabel i TC første gang du bruger time machine, er at den laver en fuldstændig kopi af din mac, og der ligger nemt 60-80 GB på som tager lidt tid og låser dit netværk hvis du kører det trådløst. Efterfølgene så laver den jo kun backup af det der er ændret så det er som regel ikke så meget. |
Altså forstærke signalet får jeg ikke brug for, min lejlighed er blot 60m2, og har aldrig haft problemer med at nå signalet fra sofaen osv. så det burde ikke været noget prob. 
Så nu blir selve TC'en altså min nye router med N-signal, det er jo mega fedt... Er der ekstra porte der i, sådan jeg f.eks. kan tilslutte min stationære windows pc med kabel, sådan den ikke "tapper" på det trådløse net?
|
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 15:00 |
ladiesman217 skrev:
Okay super, men det forvirrede mig bare det der "bare" en Airport Extreme, men ja det er jo ens på mange områder, bare at en TimeCapsule har harddisk, og en Airport Express kan stream lyd trådløst.. |
Jeg tror du roder dem lidt sammen - der er tre forskellige:
Finder lige nogle links... 
ladiesman217 skrev:
Altså forstærke signalet får jeg ikke brug for, min lejlighed er blot 60m2, og har aldrig haft problemer med at nå signalet fra sofaen osv. så det burde ikke været noget prob. 
Så nu blir selve TC'en altså min nye router med N-signal, det er jo mega fedt... Er der ekstra porte der i, sådan jeg f.eks. kan tilslutte min stationære windows pc med kabel, sådan den ikke "tapper" på det trådløse net?
|
Yes.
Redigeret af Otto J - 08-Juni-2011 kl. 15:02
|
 |
Arvidd
Bruger
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 15:00 |
Der er 3 frie porte til kabel i en TC, så ingen problem der.
|
Venlig hilsen
Arvid
|
 |
ladiesman217
Guld medlem
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 15:16 |
FUCK jeg roddede rundt i det! Sorry my bad.. Havde lige glemt og overset i havde skrevet Extreme og ikke Expres..
Jeg kunne heller ikke forstå at en Airport Express kunne bruges som router, men i snakkede jo om Extreme, så der fik jeg godt og grundigt forvirret mig selv.. og jer..
Beklager
Redigeret af ladiesman217 - 08-Juni-2011 kl. 15:18
|
|
 |
MichaelA
Guld medlem
Oprettet: 24-August-2006
Point: 901
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 21:03 |
Køb den mand!
Det spiller max. med TC til trådløst netværk som fælles NAS til PC & Mac og ikke mindst Time Machine til backup af din Mac. Har selv en 1 TB som jeg gav knap 2 kilo for.
|
Beovision Avant 55" Beolab 5, Beolab 8000, Apple TV4K, iMac, Macbook Pro, iPad m.v
|
 |
Beanie
Guld medlem
Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1600
|
Sendt: 08-Juni-2011 kl. 21:34 |
Har selv lige opsat min Time Capsule og har desuden Expressen på anlægget i stuen. Husk at TCeren har simultan dualband funktion. Det vil sige at den kan køre både Gnetværk og Nnetværk samtidig. Smart hvis man vil have den høje hastigheder på nyere enheder, der understøtter dette uden at slow hastighed på dette, når andre G-only enheder benytter netværket. Iøvrigt kan Expressen nu fint fungere som stand-alone trådløs router. Du kan endda sætte en yderligere USB harddisk direkte på TCen, hvis du skulle mangle plads ud over de 2 TB.
Til info bør bør tilføjes at overførsel på trådløs ikke vil komme til at overstige 4-5 MB/s mens du ved tråd kommer op på de 20-25. Dette er helt normalt. Bruger selv tråd, når jeg lægger en samling film (6-7 ad gangen) på TCeren.
|
 |